| کد خبر: 18817 |

رشد مونتاژ محصولات چینی در ایران: چگونه چشم‌بادامی‌ها بازار ایران را قرق کردند؟

تین نیوز | چینی‌ها بازار مونتاژ خودرو در ایران را در دست گرفته‌اند. واردات و قاچاق کالاهای چینی و سرازیری آنها به بازار ایران کافی نبود تا آنها علاوه بر قبضه این بازار، ابتکار مونتاژ و تولید خودرو را نیز در دست بگیرند تا خودروهای سواری مونتاژی چشم‌بادامی‌ها رکورددار افزایش تولید خودروهای سواری در ایران شوند.
رشد جهشی تولید خودرو مونتاژی چینی در ایران در سه ماهه اول امسال در حالی اتفاق افتاده است که تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای چینی در مقایسه با قیمت و کیفیت سایر خودروهای تولیدی در داخل کشور وجود ندارد.
چشم‌بادامی‌های فرصت‌طلب مانند همیشه با استفاده از شرایط ثبات و کاهش نرخ ارز توانسته‌اند برنامه‌ریزی بیشتری برای تولید این خودروها در ایران انجام دهند. زمانی که چینی‌ها پا به عرصه تولید خودرو در ایران گذاشتند، وعده تولید خودرو ارزان را دادند اما بازار ایران هم‌اکنون شاهد تولید خودروهایی است که نه‌تنها ارزان نیستند بلکه در مقایسه با سایر خودروهای تولیدی ایرانی با وجود کیفیت پایین خود گران هم محسوب می‌شوند.
کیفیت خودروهای چینی که با قیمت‌های بالایی در بازار ایران به فروش می‌رسند به مراتب پایین‌تر از کیفیت خودروهای ایرانی است که با قیمت‌هایی کمتر از خودروهای چینی عرضه می‌شوند.
چینی‌ها بخش قابل توجه قطعات خودروهای تولیدی خود را از کشورشان به ایران وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌کنند، از این رو کاهش و ثبات نرخ ارز بستری را برای افزایش سفارش‌گذاری قطعات و رشد تولید این خودروها در ایران فراهم کرده است.
چشم‌بادامی‌ها تولید خود را در ایران بالا برده‌اند تا پاسخگوی رشد تقاضا در ماه‌های آینده باشند و بتوانند سهم بیشتری از بازار خودروهای سواری کشورمان را از آن خود کنند.
کیفیت پایین خودروهای چینی  در کنار خدمات‌دهی نامناسب ایران و سرویس‌دهی نامطلوب نیز مزید بر علت است تا کسی که خودرو چینی مونتاژی داخل را خریداری می‌کند صاحب اول و آخر خودرو باشد! خریدار این خودروها ناچارند با ضرر و زیان محصولات چینی را بفروشند.
نگاهی به پیشینه صنعت خودروسازی در چین بیانگر آن است که خودروسازی در این کشور با کپی‌برداری از محصولات کمپانی‌های مشهور آغاز شد و هنوز هم در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو، چینی‌هایی را می‌توان دید که با کنجکاوی و دقت فراوان از مدل‌های موفق کمپانی‌های خودروسازی تصویربرداری و ابعاد و حجم آنها را اندازه‌گیری می‌کنند.هرچند کپی‌های چینی هرگز و از هیچ نظر برابر اصل نبودند اما تلاش و جسارت آنها موجب شد تا کمپانی‌های خودروسازی فراوانی در چین راه‌اندازی شود.
شاید باورش سخت باشد اما در حال حاضر چین به بزرگ‌ترین بازار خودرو در دنیا تبدیل شده و ضمنا برخی از محصولات چینی در کشورهایی چون روسیه، مصر و ترکیه همانند ایران مونتاژ می‌شود.
خودروهایی که استهلاک بالا و سروصدای اضافی در کابین دارند و ایرادات دیگری نیز در فهرست خرابی آنها وجود دارد.
در ایران چینی‌ها با استفاده از شرایط بازار و تولید و موقعیت توانسته‌اند رشد تولید خود را بسیار بالا ببرند تا جایی که تنها تولید خودرو ام‌وی‌ام X33 با رشد 10 هزار و 80 درصدی از پنج دستگاه در تیرماه سال 92 به 509 دستگاه در تیرماه امسال رسیده است.
پرسش این است با توجه به قیمت بالای خودروهای چینی در مقایسه با کیفیت آنها چرا دولت اجازه تولید این خودروها را در ایران می‌دهد؛ خودروهایی که نه کیفیت دارند و نه قیمت مناسب و نه خدمات‌دهی و سرویس‌دهی مطلوب تا مشتریان ایرانی از خریدشان همواره نتوانند احساس رضایت داشته باشند.

 رشد تولید خودروهای سواری چینی مونتاژی در کشور جهشی و بسیار بالاست. چینی‌ها علاوه بر قبضه محصولات وارداتی خود در بازار ایران ابتکار مونتاژ و تولید را نیز در دست گرفته‌اند به طوری که خودروهای سواری چینی مونتاژی رکورددار افزایش تولید خودروهای سواری در ایران هستند.
اگرچه تیرماه امسال تولید انواع خودرو در کشور افزایش یافته است با این حال رشد تولید خودروهای سواری چینی مونتاژی در کشور جهشی و بسیار بالا بوده است.
در این زمینه تولید خودروی ام‌وی‌امX33  (تولیدی شرکت مدیران خودرو) با رشد 10 هزار و 80 درصدی از پنج دستگاه در تیرماه سال 1392 به 509 دستگاه در تیر ماه 1393 افزایش یافته است.
پس از آن لیفان 620 رکورددار رشد تولید خودروهای سواری در تیرماه است به‌گونه‌ای که تولید این خودرو با رشد 7350 درصدی از 10 دستگاه در تیر ماه 1392 به 745 دستگاه افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، این خودروی سواری چینی در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود. همچنین مونتاژ خودروی ام‌وی‌ام 530 نیز با رشد 1212 درصدی از 89 دستگاه در تیر ماه 1392 به 1168 دستگاه در تیر ماه 1393 افزایش یافته است.
مونتاژ خودروی ولیکس C30 (تولیدی شرکت خودروسازی راین) هم با رشد 1084 درصدی از 51 دستگاه در تیر ماه 1392به 604 دستگاه افزایش یافته است.

برنامه‌ریزی بیشتر با کاهش و ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر
در این زمینه مدیر فروش یکی از شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران درباره دلیل رشد بالای تولید خودروهای چینی در تیرماه امسال می‌گوید: با کاهش و ثبات نرخ ارز در ماه‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده خودروهای چینی توانسته‌اند برنامه‌ریزی بیشتری برای تولید این خودروها در ایران انجام دهند.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجه قطعات خودروهای چینی تولیدی در ایران از کشور چین وارد و در کشور مونتاژ می‌شود، خاطرنشان می‌کند: بنابراین کاهش و ثبات نرخ ارز بستری را برای افزایش سفارش‌گذاری قطعات و رشد تولید این خودروها در ایران فراهم کرده است.
این مدیر فروش یکی از شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران با بیان اینکه علاوه بر کاهش نرخ ارز، روشن ‌شدن دورنمای اقتصادی کشور نیز باعث افزایش تولید خودروهای چینی در کشور شده است، خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی ما این است که با ثبات ایجاد شده در وضعیت اقتصادی کشور تقاضای خرید خودرو در ایران در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

جهش تولید چینی‌ها
وی ادامه می‌دهد: بنابراین شرکت‌های تولیدکننده تولید خود را افزایش داده‌اند تا پاسخگوی رشد تقاضا در ماه‌های آینده بوده و بتوانند سهم بیشتری از بازار خودروهای سواری کشور را از آن خود کنند.
این مدیر فروش یکی از شرکت‌های مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران در پاسخ به اینکه آیا رشد شدید تولید خودروهای چینی در تیرماه امسال با حجم تقاضای این محصولات متناسب است، تصریح می‌کند: مطمئنا شرکت تولید‌کننده تا زمانی‌ که از بازار فروش خود مطمئن نشود، نسبت به افزایش تولید اقدام نمی‌کند. در این زمینه با توجه به وجود تعهدات معوق و همچنین افزایش تقاضا، تولید این خودروها در ایران افزایش یافته است.

جولان خودروهای تحریم‌کنندگان ایران در خیابان‌ها
از سوی دیگر در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو انتقاداتی نسبت به افزایش واردات خودرو از شرکت‌هایی که در زمان تحریم از همکاری با خودروسازان داخلی امتناع کردند، مطرح شد.
در این جلسه بعضی از اعضا انتقاداتی را نسبت به افزایش بالای واردات خودرو در چهار ماهه نخست امسال مطرح کردند.
در این زمینه عنوان شد در حالی واردات برخی از برند‌های خودرویی به کشور افزایش شدیدی داشته که شرکت‌های تولیدکننده این خودروها در زمان تحریم همکاری خود با خودروسازان داخلی را قطع کرده و از ارسال قطعات به ایران خودداری کردند.
در ادامه گفته شد که شرکت‌های خودروساز خارجی که از ادامه همکاری برای مونتاژ خودروهای تولیدی خود در ایران در چند سال اخیر خودداری کرده‌اند، به چه دلیل باید صادرات خودروهای آماده این شرکت‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران افزایش یابد.
همچنین در ادامه این جلسه راهکارهای افزایش صادرات خودروهای تولیدی در کشور بررسی شده و مقرر شد تا در جلسات آینده شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز در این زمینه بحث و راهکارهای عملیاتی در این باره ارایه شود.
در این زمینه مطرح شد که افزایش کیفیت و تولید خودروهای روز جهان پیش زمینه اصلی رشد صادرات خودرویی کشور بوده و شرکت‌های خودروساز داخلی باید در این جهت حرکت کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.