| کد خبر: 178668 |

◄ آزادسازی چراغ‌خاموش قیمت خودرو

به نظر می‌رسد آزادسازی قیمت خودرو بدون سروصدا کلید خورده و برای مرحله اول چهار مدل از محصولات ایران خودرو به صورت تعیین قیمت پنج‌درصد زیر قیمت بازار آزاد به صورت تحویل فوری 15 روزه به فروش می‌رسند.

تین نیوز

ایران‌خودرو قیمت چهار مدل از خودروهای خود را با فرمول پنج‌درصد زیر قیمت بازار اعلام کرد.

به‌گزارش تین‌نیوز، این چهار خودرو شامل وانت آریسان، وانت تندر، پژو پارس اتوماتیک و دانگ‌فنگ‌کراس صندوق‌دار است.

ایران‌خودرو اعلام کرده که این خودروها را با این قیمت به‌صورت تحویل فوری و به‌صورت 15 روزه تحویل می‌دهد. این تعهد ایران‌خودرو درحالی است که بسیاری از افرادی که پیش‌ازاین خودرو ثبت‌نام کرده‌اند همچنان بلاتکلیف هستند و هنوز خودرویی دریافت نکرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد این روند آغاز افزایش قیمت خودرو با فرمول 15درصد زیر قیمت بازار است و به‌زودی قیمت دیگر خودروهای داخلی هم با همین فرمول اعلام خواهد شد. به‌این‌ترتیب به‌صورت غیررسمی آزادسازی قیمت خودرو در ایران آغازشده و جالب اینجاست که هیچ اقدام متقابلی برای افزایش رقابت در بازار انجام‌نشده است.

پیش‌ازاین گفته می‌شد که رئیس‌جمهور با افزایش قیمت به این شکل مخالف است و سازمان حمایت فرمولی تهیه‌کرده که طبق آن قیمت خودرو حداکثر حدود 27 درصد افزایش خواهد یافت؛ اما به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت مستقیماً این روش قیمت‌گذاری را ابلاغ کرده و هیچ توجهی به نظرات کارشناسانه دستگاه‌های نظارتی نداشته است.

دراین‌بین، قیمت پژو پارس اتوماتیک چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش‌یافته و به ۸۳ میلیون تومان در کارخانه رسیده است. این محصول در بازار ۸۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به قیمت پژو پارس اتوماتیک در بازار (۸۸ میلیون تومان) و قیمت اعلامی از سوی ایران‌خودرو (۸۳ میلیون تومان)، مشخص است ایران‌خودرویی‌ها قیمت این محصول را طبق فرمول پنج‌درصد زیر بازار، محاسبه کرده‌اند.

به‌این‌ترتیب قیمت این مدل حدود 100 درصد افزایش‌یافته است که نزدیک به 4 برابر نظر سازمان حمایت است.

به‌نظر می‌رسد اگر قرار باشد خودروسازان قیمت محصولات ثبت‌نامی تأخیری خود را نیز طبق روز تحویل حساب کنند، این موضوع با اعتراض مشتریان مواجه خواهد شد؛ زیرا طبعاً آنها نباید تاوان تأخیر خودروسازان را بپردازند.

باید منتظر ماند و دید پس از ابلاغ تمام قیمت‌ها، خودروسازان چه شرایطی را برای محصولات ثبت‌نامی خود درگذشته، درنظر خواهند گرفت و واکنش مشتریان چه خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت ترتیبی اتخاذ کرده تا قیمت جدید خودروها به‌صورت قطره‌چکانی ابلاغ شود نه یک‌باره و ناگهانی. به عبارت بهتر، ظاهراً وزارت صنعت و خودروسازان، سیاست محصول به محصول را برای لحاظ کردن قیمت‌های جدید درنظر گرفته‌اند تا از اثرات روانی آن بکاهند. به‌هرحال افزایش قیمت چند ۱۰ میلیون تومانی خودروها موضوعی نیست که به‌راحتی برای مشتریان قابل‌هضم باشد، از همین رو سیاست افزایش قیمت فعلی به‌زعم خودروسازان و وزارت صنعت می‌تواند تا حدی زهر قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را بگیرد.

تمام این اتفاقات درحالی رخ‌داده که هفته گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت در گفتگو با یک خبرگزاری گفته بود که باید تلاش شود قیمت خودرو کاهش یابد.

رحمانی افزوده بود که قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، در دستورکار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ندارد، اما «افزایش قیمتی معقولانه» در خودروهای داخلی خواهیم داشت. حال با توجه به آغاز قیمت‌گذاری خودروها براساس فرمول حاشیه بازار، مشخص نیست وزیر صنعت چرا هم‌زمان صحبت از کاهش قیمت‌ها به میان آورده است.

به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد جلوگیری از ورود خودرو به بازار و مقاومت خودروسازان در مقابل دولت و مجلس بالاخره موجب عقب‌نشینی آن‌ها شد و خودروسازان به خواسته‌های خود رسیدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    گران هست با کدام پول