| کد خبر: 177570 |

◄ نامه قطعه‌سازان به رئیس‌جمهور

با توجه به افزایش مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان و همچنین مشکلات موجود برای واردات مواد اولیه و تجهیزات لازم برای قطعه‌سازان انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار حل مشکلات این صنعت شد.

تین نیوز

با توجه به افزایش مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان و همچنین مشکلات موجود برای واردات مواد اولیه و تجهیزات لازم برای قطعه‌سازان انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار حل مشکلات این صنعت شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، متن نامه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور به رئیس‌جمهوری به شرح زیر است:

با سلام. احتراماً همان‌گونه که مستحضرید صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور در شرایط حاد به سر می‌برد و بحران حاضر درصورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولان به‌زودی به‌دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید، به فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر و زیان‌بار برای اقتصاد کلان کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خسارت‌بار آن گریبان گیر ملت و مسئولین می‌شود.

بدین‌وسیله اعلام می‌گردد چنانچه چهار مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود، جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینه‌های گزاف بعید به‌نظر می‌رسد:

۱. حل مشکل قیمت فروش قطعات که درگرو اصلاح قیمت فروش خودرو است.

۲. حل مشکل کسری نقدینگی که به‌دلیل مطالبات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهاده‌های تولید، گریبان‌گیر قطعه‌سازان شده است.

۳. دشواری تأمین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولیدکنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به‌دلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعه‌سازان را به‌سختی می‌فشارد.

۴. تسویه خریدهای اعتباری  و مدت‌دار ارزی قطعه‌سازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تأمین مواد اقدام کرده بودند و درحال‌حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود. درحالی‌که فروش محصول در زمان تأمین به نرخ ریال بوده است، بسیاری از قطعه‌سازان را ورشکسته خواهد کرد.

شایان‌ذکر است طرح‌های عملیاتی این انجمن به وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس محترم شورای اسلامی ارائه‌شده است.

صنعت قطعه‌سازی در رده‌های ۱ و ۲ و ۳ جمعاً حدود ۵۵۰ هزار نفر شاغل مستقیم داشته که تاکنون متأسفانه حدود  ۳۰ هزار نفر تعدیل‌شده‌اند و حدود ۷۰ هزار نفر هم از کار تعلیق شده‌اند و جمعاً حدود بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ بیکار شده‌اند و چنانچه مشکلات چهارگانه فوق ظرف مدت یک هفته آتی حل نشوند، موج دوم بیکاری که حدود ۸۰ هزار نفر تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد می‌گردد درراه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.

شایان‌ذکر است مشکلات فوق‌الذکر عمدتاً داخلی بوده و درصورت حل این مشکلات، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت، قطعه‌سازان توان مواجهه با تحریم‌های ثانویه تحمیلی را خواهند داشت. فلذا از جنابعالی استدعا دارد به‌عنوان عالی‌ترین مقام ارشد اجرایی کشور، دستور عاجل و اکید جهت حل مشکل صادر فرمایید.

تعداد زیادی از شرکت‌های قطعه‌سازی به‌دلیل مشکلات موجود مجبور به تعطیلی کارخانه و یا تعدیل نیرو شده‌اند که به‌این‌ترتیب ممکن است با حل نشدن مشکلات این صنعت بیش از صدهزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.