| کد خبر: 176178 |

◄ معادله صنعت خودرو و وزیر جدید

امروز رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت و معدن برای دریافت رأی اعتماد به مجلس می‌رود. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که مشکلات اساسی کشور در حوزه صنایع مختلف مخصوصاً خودرو شرایط اقتصادی را بحرانی کرده است.

تین نیوز

امروز رضا رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت و معدن برای دریافت رأی اعتماد به مجلس می‌رود. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که مشکلات اساسی کشور در حوزه صنایع مختلف مخصوصاً خودرو شرایط اقتصادی را بحرانی کرده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از خانه ملت، رحمانی دریک اظهارنظر کوتاه برنامه خود برای صنعت خودرو را متعادل کردن قیمت خودروهای داخلی، افزایش تیراژ و افزایش داخلی‌سازی عنوان کرده است.

هرچند احتمال دارد او در جلسه امروز مجلس، جزئیات بیشتری از برنامه‌هایش در حوزه خودرو عنوان کند، بااین‌حال اگر همین اظهارنظر کوتاه را فعلاً ملاک قرار دهیم، ایجاد تعادل قیمتی در بازار خودرو با چالش‌های بزرگی مواجه است. اینکه بالا بردن تیراژ و افزایش داخلی‌سازی، به کاهش قیمت می‌انجامد، حرف درستی است، بااین‌حال با توجه به تحریم‌های موجود و قطع ارتباط خودروسازی ایران با بزرگان این صنعت، رشد تولید و داخلی‌سازی، سهل نخواهد بود. آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد تیراژ خودروهای داخلی در روند نزولی قرارگرفته و این موضوع ریشه در تحریم و محدودیت دسترسی زنجیره خودروسازی کشور به قطعات و مواد اولیه خارجی  دارد.

این محدودیت، اجازه تأمین بخشی از قطعات موردنیاز خودروسازان را از خارج نمی‌دهد و بنابراین تیراژ رو به نزول رفته و ممکن است شیب کاهش تولید در آینده بیشتر نیز بشود.

در چنین شرایطی اگرچه افزایش داخلی‌سازی می‌تواند ضامن تولید باشد، بااین‌حال بالا بردن ساخت داخل قطعات، اولاً نیاز به تکنولوژی دارد و ثانیاً نقدینگی بالایی می‌طلبد.

این درحالی است که ازسرگیری تحریم علیه خودروسازی و وجود مشکلات نقدینگی در زنجیره خودروسازی، مسیر دستیابی به تکنولوژی ساخت برخی قطعات و همچنین تأمین مالی را ناهموار کرده است.

در چنین شرایطی، خودروسازان و قطعه‌سازان معتقدند آزادسازی قیمت خودرو می‌تواند کمک بزرگی به افزایش یا حداقل حفظ تیراژ و رشد داخلی‌سازی بکند، هرچند وزیر پیشنهادی صنعت هنوز اظهارنظری در این مورد نکرده است.

متأسفانه صنعت خودرو در دهه‌های اخیر مشکلات زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده و دلیل اصلی آن عدم خصوصی‌سازی صحیح خودروسازان بزرگ است.

به‌نظر می‌رسد وزیر جدید اگر می‌خواهد مشکل این صنعت را به‌صورت اصولی و نه به شکل مقطعی حل کند، ابتدای باید اقدام به خصوصی‌سازی خودروسازان بزرگ کند و سپس به فکر حمایت از صنعت خودرو باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.