مقیمی: خودروسازان فقط تا ۱۴۰۶ فرصت دارند استاندارد یورو۶ را اجرا کنند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیئت وزیران گفت: از سال ۱۴۰۶ تمامی خودروهای تولیدی کشور باید مطابق استاندارد یورو۶ باشند که صنعت خودرو برای دستیابی به این هدف باید از همین امروز سرمایه گذاری در توسعه پیشرانه های جدید را آغاز کند، چرا که برخی موتورهای فعلی قابلیت انطباق با این استاندارد را ندارند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیئت وزیران گفت: از سال ۱۴۰۶ تمامی خودروهای تولیدی کشور باید مطابق استاندارد یورو۶ باشند که صنعت خودرو برای دستیابی به این هدف باید از همین امروز سرمایه گذاری در توسعه پیشرانه های جدید را آغاز کند، چرا که برخی موتورهای فعلی قابلیت انطباق با این استاندارد را ندارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در مراسم افتتاح آزمایشگاه آلایندگی یورو۶ و چهارچرخ محرک ISQI، فرشاد مقیمی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) - با تبریک راه اندازی این پروژه، گفت: افتخار دارم در جمع فعالان و متخصصانی حضور دارم که دغدغه مشترک آن ها احترام به محیط زیست و بهبود کیفیت صنعت کشور است. از همه دست اندرکارانی که برای اجرای این طرح تلاش کردند صمیمانه قدردانی می کنم.
وی افزود: این پروژه یکی از واگذاری های موفق دولت به بخش خصوصی است. شرکت آی اس آی با تکیه بر توان فنی و مدیریتی خود گام های ارزشمندی در این حوزه برداشته و نشان داده که سپردن کار به اهل فن می تواند نتایج قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه این مرکز به تجهیزات پیشرفته و فناوری های روز دنیا مجهز شده است، تصریح کرد: مزیت اصلی این مجموعه تنها در تجهیزات مدرن نیست، بلکه در نیروی انسانی متخصص و تفکر نظام مند نظارت و پایش نهفته است. این نگاه نو می تواند نویدبخش آینده ای صنعتی تر و پاک تر برای کشور باشد.
مقیمی با اشاره به الزام اجرای استاندارد یورو۶ از سال ۱۴۰۶، گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از سال ۱۴۰۶ تولید خودروها باید بر اساس استاندارد یورو۶ انجام شود. این موضوع تأثیرات گسترده ای بر صنعت خودروی کشور دارد و خودروسازان برای انطباق با الزامات جدید، پروژه های متعددی را آغاز کرده اند. تاکنون بیش از ۱۰ همت پروژه در این زمینه تعریف شده است.
وی توضیح داد: برخی از پیشرانه های فعلی قابلیت انطباق با استاندارد یورو۶ را ندارند و در نتیجه برخی از محصولات خودروسازان تغییر خواهند کرد. خودروسازان باید از هم اکنون برنامه جایگزینی محصولات و توسعه پیشرانه های جدید را آغاز کنند. بخشی از این پیشرانه ها با تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری و بخشی دیگر با سرمایه گذاری جدید در حوزه مهندسی و زنجیره تأمین قابل تطبیق هستند.
به گفته رئیس ایدرو، زمان اجرای برخی از این پروژه ها تا ۱۸ ماه برآورد شده و اگر صنعت خودرو بخواهد تا سال ۱۴۰۶ به اهداف تعیین شده برسد، باید از همین امروز سرمایه گذاری ها را آغاز کند. برآورد کارشناسان نشان می دهد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در صنعت خودرو لازم است تا امکان انطباق کامل با استاندارد یورو۶ فراهم شود. تحقق این هدف منوط به فراهم شدن شرایط اقتصادی و جلوگیری از زیان دهی خودروسازان است.
مقیمی با اشاره به اهمیت توجه همزمان به کیفیت سوخت گفت: اگر صنعت خودرو به سمت کاهش آلایندگی حرکت کند اما کیفیت سوخت ارتقا نیابد، اهداف مورد انتظار محقق نخواهد شد. بنابراین باید اکوسیستم کاهش آلودگی هوا به صورت جامع و هماهنگ میان بخش های مختلف اجرایی شود.
وی در ادامه به برخی اقدامات وزارت صنعت و سازمان گسترش در حوزه کاهش آلایندگی اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمانشاه، طرح تولید بیواتانول کرمانشاه با سرمایه گذاری ۷۰ میلیون دلاری افتتاح شد. این طرح سالانه ۶۰ میلیون لیتر اتانول تولید می کند که جایگزین افزودنی های پرخطر بنزین می شود. نتایج آزمایش های انجام شده نیز بسیار موفق بوده و فاز دوم این پروژه در شهرستان بیستون در حال اجراست که با بهره برداری از آن ظرفیت تولید دو برابر خواهد شد.
او ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ کشور دنیا از اتانول در ترکیب بنزین استفاده می کنند و بر اساس برآوردها، برای پوشش کامل نیاز داخلی به سوخت پاک، کشور به احداث حدود ۳۰ واحد تولید بیواتانول مشابه نیاز دارد.
معاون وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد حوزه اسقاط خودرو اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۳ تاکنون، حدود ۴۷۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است. به طور میانگین از هر خودرو ۵۰۰ کیلوگرم ورق فولادی و ۳۵ کیلوگرم مس بازیافت می شود که نقش مؤثری در بازگشت مواد به چرخه تولید دارد. همچنین مصرف سوخت خودروهای جایگزین شده تا ۵۰ درصد کمتر از خودروهای اسقاطی است که اثر قابل توجهی بر کاهش آلایندگی دارد.
مقیمی با اشاره به سیاست های وزارت صنعت در حوزه نوسازی صنایع گفت: در سال جاری برای نخستین بار دستورالعمل سرمایه گذاری در نوسازی و بازسازی صنعتی ابلاغ شده است. طبق قانون برنامه هفتم توسعه، اگر واحدی برای نوسازی تجهیزات خود نیاز به واردات ماشین آلات داشته باشد، از پرداخت عوارض گمرکی معاف خواهد بود. این مشوق به منظور ترغیب صنایع برای بازسازی و ارتقای بهره وری طراحی شده است.
وی در پایان تصریح کرد: در برخی واحدهای صنعتی که نوسازی انجام شده، مصرف برق تا یک پنجم کاهش یافته است. کاهش مصرف انرژی و آلایندگی از طریق نوسازی تجهیزات یکی از محورهای اصلی سیاست صنعتی کشور است. ضمن قدردانی از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد برای همکاری های سازنده، تأکید می کنم که توسعه صنعتی و احترام به محیط زیست باید همزمان پیش برود.