| کد خبر: 173925 |

◄ التهاب بازار خودرو در پی بلاتکلیفی تعیین قیمت‌ها

قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باوجود التهاب بازار همچنان نامشخص است.

تین نیوز

قیمت‌گذاری خودروهای داخلی باوجود التهاب بازار همچنان نامشخص است.

به‌گزارش تین‌نیوز، دوازدهم شهریور بود که وزارت صنعت،معدن و تجارت به‌دلیل عدم اقدام مناسب شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، این شورا را از پروسه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی کنار گذاشت. وزیر صنعت در دستوری سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری خودرو شدند.

اما این اقدام بلافاصله با واکنش برخی مسئولین و نمایندگان مجلس مواجه شد و اعلام شد وزارت صنعت قادر به چنین اقدامی نیست.

حالا یا گذشت چند ماه از التهاب بازار، نامشخص بودن عرضه خودروهای داخلی و تعداد زیاد خودروهای ساخته‌شده در انبار خودروسازان که ادعا می‌شود برخی قطعاتشان ناقص است هیچ اقدامی در جهت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی انجام‌نشده است.

یازدهم شهریور بود که یکی از مقامات شورای رقابت گفته بود قیمت‌گذاری خودرو معطل اعلام تغییر پارامترهای مؤثر در قیمت‌گذاری خودروها داخلی توسط بانک مرکزی است.

اکنون با گذشت بیش از 20 روز از آن تاریخ، هیچ اقدامی در جهت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی رخ نداده است. مسئله‌ای که باعث التهاب بیشتر بازار شده و قیمت خودرویی مانند پراید 111 را به مرز 40 میلیون تومان رسانده است.

21 شهریور بود که سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس خبر از پیشنهاد خودروسازان مبنی‌بر افزایش 17 درصدی قیمت خودرو داد؛ اما او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نیروی مازاد خودروسازان گفت: مردم نباید تاوان نیروی مازاد خودروسازان را بدهند.

به‌هرحال تاکنون قیمت خودرو مشخص نشده و قیمت‌ها در بازار آزاد از 40 تا 70 درصد بیش از قیمت مصوب کارخانه‌ها است.

در چند باری که سایت‌های فروش خودروهای داخلی باز شدند، به‌سرعت سایت‌ها بسته شدند و اعلام شد سایت با مشکل مواجه شده است؛ اما وقتی مشکل سایت برطرف شد خودروها تمام‌شده بود. این موضوع نیز به التهاب بازار بیش‌تر کمک کرده است.

به هر ترتیب اکنون بیش از 4 ماه است که التهاب در بازار خودرو هرروز بیش از روز قبل بوده و به‌دلیل مشخص نبودن آینده بازار خودرو فعلاً بازار در رکود است؛ اما قیمت‌ها همچنان بالا هستند.

نادر قاضی‌پور 24 اردیبهشت اعلام کرده بود که خودروسازان 90 هزار خودرو را احتکار کرده‌اند تا با افزایش قیمت دلار و شروع تحریم‌ها باقیمت بالاتر به فروش برسانند؛ اما این ادعا ثابت نشد.

طبق اعلام وزارت صنعت، درمجموع ۴۳۴ هزار و ۷۰۷ دستگاه انواع محصولات سواری طی پنج ماه ابتدایی امسال توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تولیدشده است؛ اما به‌نظر نمی‌رسد این تعداد خودرو به بازار واردشده باشند.

خودروسازان همچنان بر طبل گرانی می‌کوبند و فعلاً تنها وزارت صنعت با آن‌ها هم‌صدا شده؛ اما مجلس، شورای رقابت و حتی رئیس‌جمهور تا حد ممکن مخالف افزایش قیمت هستند.

به‌تازگی برخی مدیران خودرویی افزایش اندک قیمت خودروبر خلاف نظر خودروسازان را بر بازار بی‌تأثیر دانسته‌اند و به‌نوعی خواستار گران شدن خودروهای داخلی هستند.

فربد زاوه، کارشناس خودرو می‌گوید: چه شورای رقابت منفعل باشد و چه قیمت‌های جدید را با توجه به رویه گذشته خود و بافاصله زیاد از قیمت حاشیه بازار اعلام کند، چندان فرقی برای خودروساز و مصرف‌کننده ندارد و آنها در هر دو صورت در بلاتکلیفی و التهاب به سر می‌برند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.