| کد خبر: 173060 |

◄ طرح مفهومی چیست و چه فرقی با طرح نهایی خودرو دارد؟

در برخی فیلم‌ها یا تصاویر خودروهایی می‌بینیم که بسیار مدرن و غیرقابل مقایسه با خودروهایی هستند که در خیابان‌ها دیده‌ایم. اکثر افراد به کلمه کانسپت در نام این خودروها دقت نمی‌کنند و فکر می‌کنند که این خودروها قابل خریداری و تردد در خیابان‌ها هستند.

تین نیوز

در برخی فیلم‌ها یا تصاویر خودروهایی می‌بینیم که بسیار مدرن و غیرقابل مقایسه با خودروهایی هستند که در خیابان‌ها دیده‌ایم. اکثر افراد به کلمه کانسپت در نام این خودروها دقت نمی‌کنند و فکر می‌کنند که این خودروها قابل خریداری و تردد در خیابان‌ها هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مسافر، خودروهای کانسپت یا مفهومی محصول شرکت‌های بزرگ خودروسازی هستند و هدف از تولید آن‌ها نشان دادن آینده‌ای است که آن شرکت درصدد رسیدن به آن است. پس توجه کنید که این خودروها به تعداد یک دستگاه و تنها برای نمایش توانمندی‌های یک شرکت و احتمالاً برنامه آینده آن تولید می‌شوند.

محدودیت‌های زیادی باعث می‌شود که خودروهای مفهومی تولید نشوند. به‌طور مثال قوانین راهنمایی و رانندگی که در جهان تقریباً یکسان هستند، اجازه تردد به خودروهایی با برخی فناوری‌ها را نمی‌دهند و ابتدا باید خودروسازان بتوانند سیستم‌های قانون‌گذاری را از امنیت استفاده از این فناوری‌ها در خودرو مطمئن کنند و سپس با بررسی همه جوانب قوانین اجازه استفاده از یک فناوری خاص را خواهند داد.

محدودیت دیگری که وجود دارد زوایایی است که در بدنه این خودروها استفاده می‌شود و این زوایا توسط دستگاه‌های پرس اتوماتیک قابل انجام نیست و باید توسط دست ایجاد شوند که هزینه تولید این خودروها را به‌شدت افزایش می‌دهد. به همین دلیل تولید انبوه بسیاری از این خودروها مقرون صرفه نیست و خودروسازان آن‌ها را تولید نمی‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که خودروهای مفهومی تولید نمی‌شوند عدم توسعه زیرساخت‌های مناسب برای آن‌ها است. به‌طور مثال هم‌اکنون بسیاری از خودروسازان محصولاتی را معرفی کرده‌اند که قادر به برقراری ارتباط با دیگر خودروها و سیستم کنترل ترافیک هستند؛ اما هنوز هر شرکتی از سیستم خاص خود استفاده می‌کند و این به معنای عدم ارتباط خودروهای یک شرکت با دیگر خودروها است و هنوز خودروهای قدیمی هم در این سیستم جایگاهی ندارند. ضمناً این سیستم‌ها باعث هک پذیر شدن خودروهایی می‌شوند که از این سیستم استفاده می‌کنند و ممکن است هکرها بتوانند با استفاده از این سیستم‌ها موجب ایجاد خطرات زیادی بشوند. پس تا توسعه و ایمن‌سازی این فناوری‌ها دولت‌ها اجازه استفاده از آن‌ها را نمی‌دهند.

در برخی خودروهای مفهومی فناوری‌هایی استفاده می‌شود که کاربرد چندانی ندارند و رانندگان داشتن این آپشن را برای خودروها ضروری نمی‌دانند و با توجه به هزینه بالای این تجهیزات امکان استفاده از آن‌ها در خودروهای تولید انبوه وجود ندارد.

در اینجا لازم است که به ذکر چند مورد از فناوری‌هایی که در خودروهای مفهومی ارائه می‌شوند اما در خودروهای تولیدی امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد بپردازیم.

  1. سیستم Drive by wire: در هواپیماها تمام فرامین توسط پالس‌های الکتریکی از کابین به عملگرها ارسال می‌شود؛ اما در خودرو ارتباط هیدرولیکی بین پدال ترمز و چرخ‌ها و ارتباط مکانیکی بین فرمان و چرخ‌ها اجباری است. این به معنای آن است که پدال ترمز باید با فشار پای راننده پمپ هیدرولیکی فشار لازم برای ترمز کردن را ایجاد کند و استفاده از ارتباط الکترونیکی بین پدال و سیستم ترمز ممنوع است.

در سیستم فرمان قضیه کمی سخت‌گیرانه‌تر است و باید فرمان توسط میله و جعبه‌فرمان به چرخ‌ها متصل باشد و حتی استفاده از سیستم صرفاً هیدرولیکی برای ایجاد این کار ممنوع است. خودروهایی مانند برخی ماشین‌آلات راه‌سازی یا کامیون‌های معدن (دام‌تراک‌ها) که ارتباط هیدرولیکی صرف بین فرمان و چرخ‌ها وجود دارد اجازه تردد در جاده و خیابان را ندارند.

  1. سیستم خودران: هنوز هیچ خودرویی بدون راننده اجازه تردد ندارد. این به آن معنا است که سیستم خودران در خودرو می‌تواند استفاده شود اما مسئول خودرو یعنی راننده باید پشت فرمان باشد و در هر شرایطی درصورت بروز حادثه راننده مقصر است. البته برخی شرکت‌ها با دریافت مجوز برای انجام آزمایشات از خودروهای بدون راننده استفاده می‌کنند که دارای محدودیت‌های بسیار شدیدی است.

قوانین همیشه در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند اما این مقاومت گاهی برای ایجاد امنیت بیشتر است. چندی پیش شرکت گوگل دو کامپیوتر خود را که به هوش مصنوعی پیشرفته مجهز بودند خاموش کرد. دلیل این عمل گوگل برقراری ارتباط رمزی بین دو کامپیوتر عنوان شد. به‌نظر می‌رسید دو کامپیوتر درحال تبادل اطلاعاتی باهم هستند که نمی‌خواهند انس آن‌ها از آن آگاه شوند.

می‌بینید که چقدر توسعه بدون ملاحظه فناوری‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. پس بهتر است کمی صبر کنیم تا توسعه فناوری ایمن را تجربه کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.