| کد خبر: 171637 |

◄ 450هزار کارگر قطعه‌سازی تا شهریور بیکار می‌شوند

مازیار بیگلو دبیر این انجمن با هشدار درخصوص وضعیت کارخانه‌های قطعه‌سازی گفت: هفته پیش طی نامه‌ای به وزیر کار به‌طور رسمی اعلام کردیم که از شهریورماه آماده موج بیکاری 450 هزار نفر باشند.

تین نیوز

نشست هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان درخصوص وضعیت کارخانه‌های تولید قطعه‌ تشکیل شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، مازیار بیگلو دبیر این انجمن با هشدار درخصوص وضعیت کارخانه‌های قطعه‌سازی گفت: هفته پیش طی نامه‌ای به وزیر کار به‌طور رسمی اعلام کردیم که از شهریورماه آماده موج بیکاری 450 هزار نفر باشند.

بیگلو ادامه داد: از ابتدای سال تا به امروز 14 هزار نفر بیکار شدند و شرکت کروز نیز 3500 نفر را این هفته تعدیل می‌کند. اعضای دیگر انجمن نیز بعد از پایان شهریور دیگر قرارداد سه‌ماهه کارگران خود را تمدید نخواهند کرد.

او تصریح کرد: به ایران‌خودرو و سایپا نیز نامه زدیم که دیگر نمی‌توانیم قطعات موردنیاز آنها را تأمین کنیم و تولیدات ما تا شهریور 80 درصد کاهش خواهد داشت؛ زیرا نه ارز و نه مواد اولیه داریم. ما این مشکلات را طی چهار جلسه با وزارت صنعت بیان کردیم اما واقعیت این است راه‌حل این مشکلات در بانک مرکزی و گمرک است ما دو جلسه با وزارت اطلاعات نیز داشتیم و در این زمینه هشدار لازم را دادیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: امروز تمام خریدهای خارجی ما متوقف‌شده است و بانک‌ها به بهانه تحریم گشایش اعتبار انجام نمی‌دهند درحالی‌که در دوره قبلی تحریم‌ها که حتی اروپا نیز با ما کار نمی‌کرد ما مشکلی درخصوص جابجایی بورس و تأمین قطعه نداشتیم.

بیگلو گفت: در دوران تحریم‌ها ما یاد گرفتیم که با چمدان پول ببریم و از راه‌های غیرمعمول قطعه وارد کنیم تا خودروسازی کشور متوقف نشود اما اکنون بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همسو با تحریم‌ها مانع فعالیت ما شدند. به‌طوری‌که ما دیگر به اطمینان رسیدیم که این موانع و دست‌اندازی‌ها موجب می‌شود تا صنعت قطعه‌سازی به همان بلایی که سر صنعت نساجی آمد دچار شوند.

او ادامه داد: ما راهکارهای خود را به وزیر صنعت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ارائه دادیم اول آنکه ارز موردنیاز قطعه‌سازان که سالانه سه میلیارد دلار است تأمین شود. شناسایی واحدهای فعال نیز به‌راحتی قابل انجام است. چون دیگر قطعه‌سازی نمانده که بتواند فعالیت کند و تعداد ما بسیار محدودشده است و وزارت صنعت آمار دقیق فعالین این حوزه را دارد دوم آ‌نکه قیمت خودرو آزاد شود درست است که تورم وحشتناکی در این حوزه به وجود می‌آید اما واقعاً چاره‌ای به‌جز این نیست در شرایط امروز با دلار هشت‌هزار تومانی و افزایش قیمت فولاد و مس قطعات صد در صد و خودرو 70 درصد باید افزایش قیمت داشته باشد. سوم تزریق حداقل 10 هزارمیلیارد تومان نقدینگی از طریق مصوبه شورای پول و اعتبار به خودروسازها است تا بتواند بدهی خود را به قطعه‌سازان پرداخت کند.

او با انتقاد از نحوه تخصیص ارز و بررسی درخواست‌ها توسط وزارت اقتصاد گفت: وقتی واردات 1400 قلم کالا ممنوع می‌شود دیگر نباید برای واردات کالاهای دیگر در خیابان سمیه صف تشکیل شود. امروز برای واردات هر کالایی باید با کارگروه مربوطه چانه‌زنی کرد و حتی اعلام کردند که مدیرعامل یا عضو هیئت‌مدیره باید برود و از واردات کالای درخواستی دفاع کند اگر واردات آزاد است پس این موانع برای چه گذاشته‌شده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.