| کد خبر: 168898 |

◄ احتکار خودرو در انبارهای خودروسازی‌ها تایید شد؟

چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس از احتکار خودرو توسط خودروسازان خبر دادند و اعلام کردند که این شرکت‌ها با انبار حدود 90 هزار خودرو، قصد دارند با افزایش قیمت خودرو این محصولات را با سود بیشتر به فروش برسانند.

تین نیوز

چندی پیش برخی از نمایندگان مجلس از احتکار خودرو توسط خودروسازان خبر دادند و اعلام کردند که این شرکت‌ها با انبار حدود 90 هزار خودرو، قصد دارند با افزایش قیمت خودرو این محصولات را با سود بیشتر به فروش برسانند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در گام اول وزارت صنعت و خودروسازان این امکان را رد کردند و خودروسازان با اعلام فضای لازم برای انبار این تعداد خودرو، امکان این کار را به‌کلی منتفی دانستند.

اما تعدادی از نمایندگان مجلس مجدداً بر وقوع این جرم اقتصادی پافشاری کردند تا جایی که خواستار پیگیری وزیر صنعت در این‌باره شدند.

هفته گذشته ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور دریکی از شرکت‌های خودروساز اعلام کرد که این احتکار رخ نداده و خودروسازان درحال ارائه منظم محصولاتشان به بازار هستند.

اما صحبت‌های روز گذشته این مقام ارشد سازمان بازرسی کل کشور مبنی‌بر اینکه پرونده احتکار خودروسازان در مرحله تحقیقات است و نتایج آن اعلام می‌شود، این مسئله را وارد فاز جدیدی کرد. به‌طوری‌که به‌رغم اظهارات هفته گذشته وی ظاهراً هنوز پرونده احتکار خودروسازان مفتوح است و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

اما از دیگر نکات مهم اظهارات سراج در جمع خبرنگاران، اجبار خودروسازان به عرضه خودرو به بازار به تعداد مشخص، است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه تأکید کرده که به ایران‌خودرو و سایپا اعلام‌شده است به ترتیب ۲۰۰ و ۱۰۰‌هزار خودرو پیش‌فروش کنند تا از این طریق بازار خودروهای داخلی متعادل شود.

در این میان باید به این نکته توجه کرد که سازمان بازرسی کشور، یک‌ نهاد نظارتی است و چنانچه شکایت یا شائبه‌ای در ارتباط با موضوعی مطرح شود به‌منظور تحقیق و حل‌وفصل موضوع به مسئله ورود می‌کند؛ بنابراین اعلام این مسئله از سوی این مقام قضایی، به‌نوعی مهر تائید بر کم‌فروشی دو خودروساز کشور است.

همان‌طور که اشاره شد، سراج از قول دو خودروساز کشور عنوان کرده است که به‌منظور تعادل در بازار عرضه ۳۰۰ هزار خودرو، به‌صورت پیش‌فروش در دستورکار قرارگرفته است. هرچند که ناصر سراج در ادامه سخنان دلیل اصلی نوسانات بازار را حضور دلالان عنوان کرده است و بر کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از بازار تأکید کرده، اما با اعلام تعداد محصولی که خودروسازان برای تعادل بازار باید عرضه کنند به‌نوعی می‌تواند مؤید این باشد که طی یک ماه گذشته کمتر از روال معمول خودرو به بازار عرضه‌شده است.

به‌این‌ترتیب به‌نظر می‌رسد ادعای نمایندگان مجلس چندان هم واهی نبوده و خودروسازان با کاهش ارائه محصولات ساخته‌شده به بازار درصدد کنترل نرخ خودرو و افزایش سود خود بوده‌اند.

افزایش نرخ ارز، التهاب بازار و عدم عرضه مناسب خودرو به بازار باعث شده تا بازار خودرو داخلی به‌طور کلی از کنترل خارج شود. در این شرایط دلال‌های سودجو در برخی موارد تا 60 درصد قیمت خودروها را افزایش داده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.