| کد خبر: 165924 |

◄ صنعت خودرو پس‌از خروج آمریکا از برجام

شب گذشته بالاخره بعد از ماه‌ها کش‌وقوس، ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نکرد و به‌این‌ترتیب آمریکا از برجام خارج شد.

تین نیوز

شب گذشته بالاخره بعد از ماه‌ها کش‌وقوس، ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نکرد و به‌این‌ترتیب آمریکا از برجام خارج شد.

بلافاصله پس‌ازاین اتفاق، مقامات اروپایی ازجمله فدریکا موگیرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام حمایت از برجام بر ادامه داشتن روابط با ایران تأکید کردند.

یکی از صنایع ایران که پس از امضا برجام به‌سرعت رشد کرد، صنعت خودرو بود. این صنعت که سال‌ها به دلیل تحریم‌ها دچار عقب‌ماندگی شدید از رقبای خود شده بود، با امضای قراردادهای خارجی به‌سرعت درصدد جبران زمان ازدست‌رفته برآمد.

اما اکنون با خروج آمریکا از برجام، نگرانی‌هایی در مورد ادامه این قراردادها به وجود آمده است.

درزمینهٔ هواپیما، برخی از قطعات به‌طورکلی در آمریکا ساخته می‌شوند و به دلیل عدم مقرون‌به‌صرفه بودن کشور دیگری این قطعات را تولید نمی‌کند، پس برای خرید هر نوع هواپیما، ایران نیاز به مجوز اوفک دارد.

اما در مورد خودرو این‌چنین نیست و فناوری خودروهای آسیایی و اروپایی در بسیاری موارد برتر از خودروهای آمریکایی بوده و بسیاری از قطعات خودروهای آمریکایی در اروپا یا آسیا تولید می‌شود. پس برای قراردادهای خودرویی نیازی به مجوز اوفک نیست.

خودروسازان فرانسوی سال‌هاست که به شرکای سنتی خودروسازان ایران تبدیل‌شده‌اند و این خودروسازان هیچ فعالیتی در بازار آمریکا ندارند. پس نگرانی هم از بابت واکنش آمریکا به خاطر ارتباط با ایران ندارند.

تجربه ثابت کرده که سازندگان خودروهای تجاری هم مانند ولوو و بنز، در روابط کاری چندان نگاهی به سیاست‌های آمریکا ندارند و هر دو شرکت در زمان پیش از برجام، مدت‌ها در ایران فعال بودند و تنها در چند سال آخر که اروپا و شورای امنیت هم ایران را تحریم کرده بودند فعالیتشان در ایران متوقف شد.

به‌این‌ترتیب با خروج آمریکا از برجام، کمترین مشکل برای قراردادهای خودرویی ایجاد می‌شود. پس صنعت خودرو ایران صدمه‌ای از این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد دید.

البته در صورت ایجاد تحریم از سوی شورای امنیت یا همراهی اروپا با آمریکا مانند پیش از برجام که به دلیل پایبندی ایران به تمام تعهداتش بعید به‌نظر می‌رسد، تمام صنایع ایران صدمه خواهد دید.

اما صنعت خودرو ایران با توجه به همکاری نزدیک با شرکت‌های چینی باز هم صدمات کمی خواهد دید.

به هر ترتیب با توجه به توان متخصصان صنعت خودرو ایران (که البته از آن استفاده نمی‌شود) و عدم وابستگی صنعت خودرو کشورهای آسیایی و اروپایی به آمریکا، بعید به‌نظر می‌رسد تغییری درروند قراردادهای خودرویی به وجود آید.

یک پیشنهاد

در سال گذشته وزارت صنعت از محدودیت واردات صحبت کرده بود. به گفته وزیر صنعت، خودروسازانی که در ایران‌خودرو تولید کنند اجازه واردات هم خواهند داشت.

اکنون زمان آن رسیده بدون در نظر گرفتن سود و ضرر عده‌ای خاص، وزارت صنعت با اجرای سریع این برنامه، هم به کمک صنعت خودرو داخلی بیاید و هم از خروج بی‌ضابطه ارز برای خرید خودروهای گران‌قیمت خارجی جلوگیری کند.

با این کار هم فناوری لازم برای تولید خودرو با سرعت بیشتری به ایران خواهد آمد و هم تنوع محصولات خودروسازان داخلی بیشتر شده و همچنین امکان از خط خارج شدن خودروهای قدیمی با سهولت بیشتری امکان‌پذیر خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.