| کد خبر: 165667 |

◄ طراحی و فناوری خودروی ایران جای مانور ی ندارد

اکنون زمان حمایت تعرفه‌ای از خودروسازان به سر آمده و تنها با افزایش کیفیت محصولات داخلی می‌توان مردم را به خرید آن‌ها ترغیب کرد.

تین نیوز

اکنون زمان حمایت تعرفه‌ای از خودروسازان به سر آمده و تنها با افزایش کیفیت محصولات داخلی می‌توان مردم را به خرید آن‌ها ترغیب کرد.

امیر حسن کاکایی استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این مطلب گفت: موضوع اصلی صنعت خودرو، بهبود کیفیت و ارتقای فناوری و ایمنی آن‌هاست و نباید مردم را با بحث‌هایی چون تعرفه و انحصار در بازار که تنش‌زا نیز هستند، سرگرم کرد.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در خصوص خودروهای تولیدی داخلی، حمایت از این خودروها با حمایت از بازار آن در سال‌های گذشته محقق شده است و دیگر جای کار بیشتر ندارد.

این پژوهشگر صنعت خودرو، با تأکید بر لزوم پرداختن به نیازهای واقعی صنعت خودرو، به اجرای مگا پروژه نوسازی ناوگان سنگین تجاری کشور اشاره و آن را حرکت بزرگی برای اشتغال‌زایی و کاهش آلایندگی‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرها توصیف کرد.

کاکایی یادآور شد: صنعت خودروهای تجاری و سنگین کشور در سال‌های گذشته ضعیف و حتی به ورطه نابودی کشیده شده است؛ امروز این نگرانی وجود دارد که مبادا این پروژه به طرح خرید خودروهای خارجی تغییر مسیر دهد.

او بیان داشت: زمانی صنعت خودروسازی تجاری کشور با آلم آن‌ها مشارکت می‌کرد و حتی موتورهای تولیدی در ایران به اروپا صادر می‌شد، اما در ادامه سرمایه‌گذاری لازم اتفاق نیفتاد و این صنعت باوجود حمایت‌های ظاهری به بیراهه رفت.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران تأکید کرد: امروز قادریم در این صنعت به راه صحیح پیشین بازگردیم و به‌روزرسانی واردات بپردازیم و بنابراین نیاز داریم تا فناوری‌های لازم را حتماً وارد کنیم، زیرا فناوری ناوگان سنگین بسیار پیچیده و بالاست.

او تصریح کرد: واردات در این عرصه باید به‌گونه‌ای باشد که بیشترین ارزش‌افزوده بخش تولید در ایران رخ دهد.

کاکایی ادامه داد: در بخش طراحی و فناوری، جای مانور چندانی وجود ندارد، زیرا نیازمند دستکم 10 سال سرمایه‌گذاری است.

به گزارش ایرنا، کاکایی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم موضوع کیفیت در عمل به آخرین مسئله موردتوجه خودروسازان تبدیل‌شده است، درحالی‌که خودروسازان بزرگ جهان، تست‌های استاندارد را سفت‌وسخت گرفته و حتی آن‌ها را به داخل خطوط خودروسازی منتقل کرده‌اند تا کیفیت ارتقاء یابد؛ موضوعی که باید در خودروسازان داخلی نیز عملیاتی و اجرایی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.