| کد خبر: 165710 |

◄ گازسوز کردن خودروهای سواری و شهری یک طرح شکست‌خورده است

لطف‌الله سوادکوهی استاد دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و خواجه‌نصیرالدین طوسی طرح گازسوز کردن خودروهای سواری و حمل‌و‌نقل شهری را شکست‌خورده عنوان کرد و بهترین شیوه برای کاهش شدت انرژی در کشور را جایگزینی سوخت خودروها با برق دانست.

تین نیوز

در دوازدهمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، موضوع حمل‌و‌نقل پاک و جایگاه خودروهای الکتریکی در صنعت حمل‌و‌نقلی جهان و ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. 

لطف‌الله سوادکوهی استاد دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و خواجه‌نصیرالدین طوسی طرح گازسوز کردن خودروهای سواری و حمل‌و‌نقل شهری را شکست‌خورده عنوان کرد و بهترین شیوه برای کاهش شدت انرژی در کشور را جایگزینی سوخت خودروها با برق دانست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق تهران همچنین در این نشست، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تشریح طرح‌های در دست اجرا و پروژه‌های جدید صنعت پتروشیمی در کشور پرداخت. علی‌محمد بساق‌زاده در جمع فعالان بخش خصوصی، چشم‌انداز صنعت پتروشیمی را تفسیر و برنامه تولید و فروش محصولات این بخش در سال جاری را تشریح کرد.

انتقاد از طرح گازسوز کردن حمل‌و‌نقل شهری

لطف‌الله سوادکوهی، گفت: طی دهه‌های گذشته، تولید سالانه خودرو در کشور روند افزایشی داشته اما برای کاهش مصرف سوخت خودروها هیچ اقدام سازنده‌ای انجام‌نشده است.

سوادکوهی بابیان اینکه دولت‌ها در ایران برنامه جایگزینی سوخت را در صنعت خودروسازی کشور دنبال کرده‌اند، افزود: در دهه 80 خورشیدی در حالی گازسوز کردن ناوگان خودرویی کشور در دستور کار قرار گرفت که این اقدام عجولانه با تکنولوژی ضعیف به اجرا درآمد.

وی بابیان اینکه در هیچ کجای دنیا، موتور پایه گازسوز وجود ندارد و این ادعا، غلط و گمراه‌کننده است، گفت: در دنیا، سفارشات اتوبوس‌های گازسوز به نیم درصد و کل ناوگان سواری نیز به چهار درصد نمی‌رسد و در این بخش هرگز تولید انبوه شکل نگرفته است.

سوادکوهی با اشاره به اینکه موتورهای گازسوز بدترین راندمان و نیز بالاترین هدرروی انرژی رادارند، افزود: این در حالی است که امروز شاهد فرسایش شدید جایگاه‌های سوخت در کشور هستیم و ایمنی موتورهای گازسوز نیز زیر سؤال است، علاوه بر اینکه جایگاه‌های سی‌ان‌جی (CNG) کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و آلایندگی خودروهای گازسوز نیز بالاست. 

سوادکوهی بابیان اینکه کشورهای دنیا از چند سال پیش به این سو، به سمت توسعه موتورهای احتراق داخلی رفته است، افزود: در خودروهای برقی تقریباً می‌توان گفت که موتور خودرو در داخل چرخ‌ها قرارگرفته و سایر عوامل محرکی عملاً حذف‌شده است.

این متخصص خودروهای احتراق داخلی در ادامه افزود: در ایران نیز صنعت و سرمایه‌گذاران باید به‌طور جدی به سمت توسعه فنّاوری الکتریکی و برقی در حوزه حمل‌ونقل شهری برود و برای طرح‌های کاهش مصرف و شدت انرژی ارائه دهد و برق به‌جای گاز به‌عنوان سوخت خودروها در دستور کار قرار گیرد.

ضرورت تغییر پارادایم مصرف انرژی

در همین رابطه، دبیر کل اتاق تهران بابیان اینکه در ایران، حاکمیت برای تغییر پارادایم مصرف انرژی نیاز به اتخاذ تصمیمات شجاعانه دارد، گفت: دولت باید تغییر سوخت سی‌ان‌جی به برق برای خودورها را بپذیرد.

بهمن عشقی با اشاره به اینکه بالاترین سطح تکنولوژی موتور خودروی سواری که در کشور تولید می‌شود، یورو 2 است، افزود: اگر در کشور چین توسعه اتوبوس‌های برقی در ناوگان حمل‌ونقل شهری این کشور شکل گرفت، مرهون سیاست‌های دولت این کشور است. فرآیند و سیاست‌های استاندارد کردن سوخت و موتور خودرو در ایران ناکام مانده و ازاین‌رو نیاز است که در سطح حاکمیت، تغییر پارادایم در این زمینه شکل گیرد.

حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، نیز بابیان اینکه حمل‌و‌نقل عمومی در کشور به‌راحتی قابلیت تبدیل به الکتریکی و برقی شدن است، گفت: دولت برای توسعه این بخش باید یارانه در نظر بگیرد. برای جایگزینی برق به‌جای گاز در سوخت خودروها، می‌توان با استناد به ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر اقدام کرد.

چشم‌انداز صنعت پتروشیمی

در ادامه این نشست، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران طی گزارشی به تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی کشور پرداخت.

علی‎محمد بساق‌زاده بابیان اینکه در حال حاضر 57 مجتمع تولیدی پتروشیمی با ظرفیت 72 میلیون تن در کشور مشغول به کار است، گفت: 63 طرح با ظرفیت 72 میلیون تن در دست اجراست و 43 طرح نیز با ظرفیت 97 میلیون تن جزو طرح‌های جدید این صنعت است. برآورد سرمایه‌گذاری موردنیاز این طرح‌ها 105 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه سهم صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور طی سال 1395، برابر با 35 درصد بوده است، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال 1403 خورشیدی احتمالاً به حدود دو برابر ظرفیت کنونی می‌رسد و برآورد می‌شود که نرخ رشد متوسط سالانه این صنعت از امسال تا سال 1403، معادل 11.6درصد باشد.

بساق‌زاده در ادامه به برآورد رشد صادرات و فروش داخلی صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال 1403 اشاره کرد و افزود: هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات این بخش تا پایان سال 1403 برابر با 68.7 میلیون تن و میزان فروش داخلی نیز 33.3 میلیون تن باشد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران سپس به طرح‌های در دست اجرا در این صنعت اشاره کرد و افزود: کل طرح‌های در دست اجرا به میزان 63 پروژه است که سرمایه‌گذاری موردنیاز آن 44.5 میلیون دلار برآورد شده است.

وی طرح‌های در دست اجرا در حوزه‌های تامین خوراک، الفینی، آمونیاک و اوره، متانول، پلیمری، GTPP و سایر بخش‌ها عنوان کرد. به گفته وی، در حال حاضر از این تعداد، پیشرفت فیزیکی 13 طرح بالای 80 درصد، 14 طرح بین 30 تا 80 درصد و 36 طرح نیز کمتر از 30 درصد است.

بساق‌زاده سپس، تعداد طرح‌های جدید بخش پتروشیمی را نیز تعداد 43 پروژه عنوان کرد که به گفته وی، برای اجرای آن به بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. وی در پایان خاطرنشان کرد که برای حفظ سهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی، باید مجوز رگولاتوری صنعت پتروشیمی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعطا شود.

همچنین در پایان این نشست، رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران از دعوت اتاق بازرگانی رومانی از اعضای این کمیسیون برای سفر به این کشور و مذاکره و گفت‌وگو با فعالان صنعت نفت و پتروشیمی رومانی در زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش، خبر داد که باید با بحث و بررسی اعضای کمیسیون در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.