| کد خبر: 164392 |

اثرگذاری بر تولید و صادرات خودرو

از آنجایی که تولید و تجارت خودرو در ایران از دو منظر «تامین نهاده‌های تولید» و نیز «صادرات خودرو»، تحت‌تاثیر مستقیم نرخ برابری ارز در مقایسه با ارزش ریال است؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز به شدت روی قیمت تمام شده یک خودرو و نیز تسهیل یا دشوارسازی شرایط صادرات اثرگذار است.

تین نیوز

حسن کریمی سنجری*: از آنجایی که تولید و تجارت خودرو در ایران از دو منظر «تامین نهاده‌های تولید» و نیز «صادرات خودرو»، تحت‌تاثیر مستقیم نرخ برابری ارز در مقایسه با ارزش ریال است؛ بنابراین نوسانات نرخ ارز به شدت روی قیمت تمام شده یک خودرو و نیز تسهیل یا دشوارسازی شرایط صادرات اثرگذار است.

بر این اساس تثبیت قیمت دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان از طرفی نرخ نهاده‌های تامین شامل مواد اولیه و حتی اقلام CKD را در مقایسه با نرخ‌های بالاتری که در روزهای گذشته شاهد آن بودیم منطقی‌تر می‌سازد و از سویی مزیت صادراتی یک خودروی تولید شده داخلی را کاهش می‌دهد.

نقطه سربه‌سر این دو فاکتور تاثیرگذار در ارزش‌گذاری مزیت صادراتی یک خودروی تولید داخل به قدرت تاثیر هر یک از این دو فاکتور در مقایسه با دیگری بستگی دارد. به‌عنوان مثال در یک خودروی فول CKD که تمامی مواد و قطعات مورد نیاز آن وارداتی و با نرخ دلار محاسبه می‌شود، تنها ارزش افزوده مونتاژ که شامل هزینه استهلاک تجهیزات تولید، حقوق و دستمزد و سهم مدیریت مونتاژ است به ریال پرداخت می‌شود و هنگام صادرات به دلار تبدیل می‌شود. مجموع دلاری این دو ارزش، قیمت تمام شده محصول صادراتی را مشخص می‌کند.

از آنجایی که بخشی از این قیمت تمام شده ریالی است به‌شرط بهینه بودن سایر شرایط نظیر حقوق و عوارض گمرکی، بهره‌وری منابع تولید شامل نیروی انسانی و منابع مالی و نیز تعرفه حمایتی طبیعتا صادرات چنین محصولی باید  دارای مزیت باشد؛ اما متاسفانه از آنجا که صنعت خودرو ایران توسط یک فضای کسب‌و‌کار نامساعد از یکسو و یک محیط مدیریتی غیر‌بهره‌ور  از سوی دیگر احاطه شده است تاکنون نتوانسته از مزیت‌های نرخ بالای برابری ارز در مقایسه با ریال در صادرات بهره‌مند شود.  اگرچه تثبیت نرخ ارز به روشن شدن تکلیف نهاده‌های تولید در صنعت خودرو می‌انجامد؛ اما به‌دلیل تاثیر منفی سایر عوامل محاط بر اقتصاد همواره تولیدات صنعت خودروسازی ایران کمتر از ارزش صادراتی برخوردار خواهد شد.

*کارشناس صنعت خودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.