| کد خبر: 162872 |

◄ ثبت‌سفارش غیرقانونی 19هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت

در زمان بسته بودن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو، حدود 19 هزار ثبت‌سفارش انجام‌شده که تعدادی از آن‌ها از گمرک هم ترخیص شده‌اند. بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود با اشاره به این تخلف گفت: پس از انحصاری کردن واردات خودرو و افزایش قیمت خودرو به‌صورت افسارگسیخته و بدون هیچ‌گونه نظارتی، بررسی‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی انجام شد و مشخص شد متأسفانه تخلفات عمده‌ای صورت گرفته است.

تین نیوز

در زمان بسته بودن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو، حدود 19 هزار ثبت‌سفارش انجام‌شده که تعدادی از آن‌ها از گمرک هم ترخیص شده‌اند.

بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود با اشاره به این تخلف گفت: پس از انحصاری کردن واردات خودرو و افزایش قیمت خودرو به‌صورت افسارگسیخته و بدون هیچ‌گونه نظارتی، بررسی‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی انجام شد و مشخص شد متأسفانه تخلفات عمده‌ای صورت گرفته است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس گفت: آمار دقیق خودروهای ترخیص شده در دسترس نیست و استعلامات لازم در این زمینه صورت می‌‌گیرد، اما به‌صورت کلی تعداد خودروهای ترخیص شده از چند صد دستگاه گذشته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اینکه ارتباط سامانه‌ای بین گمرک و معاونت مربوطه در سازمان صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که می‌توانست از این طریق اقدامات لازم صورت بگیرد تا این تعداد خودرو ترخیص نشود، ادامه داد: این نگرانی وجود دارد که افرادی که خارج از زمان قانونی ثبت‌سفارش کرده‌اند با توجه به عدم شفافیت و یا عدم امنیت سیستم بتوانند تاریخ ثبت‌سفارش را عوض و از تاریخ غیرقانونی خارج کنند.

او اضافه کرد: مسئله مهم‌تر از این مباحث رأی صادره دیوان عدالت اداری درزمینهٔ توقف مصوبه جدید دولت و برگشت به مصوبه قبلی درزمینهٔ عوارض و تعرفه واردات خودرو است که امروز در این جلسه موردبحث قرار گرفت و کاملاً تفهیم شد که رأی دستور موقت لازم‌الاجرا است؛ رأی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری و به گمرک نیز ابلاغ‌شده و ما منتظر این هستیم که هرچه سریع‌تر این دستور اجرا شود.

پارسایی در خصوص اینکه پرونده ترخیص غیرقانونی خودروهای وارداتی در زمان ممنوعیت ثبت‌سفارش به مراجع قضایی ارجاع داده‌شده است یا خیر، اظهار داشت: باید به‌محض مشاهده چنین تخلفی در ثبت‌سفارش در زمان بسته شدن سایت متخلفین معرفی می‌شدند، با مکاتباتی درخواست ارائه توضیحات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدامات انجام‌شده را داشته‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مبالغ تخلف صورت گرفته‌شده زیاد است هرچند که اگر کم نیز بود نباید چنین تخلفی صورت می‌گرفت، گفت: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان باید پاسخگوی افرادی باشد که پول نقد پرداخت کرده اما نمایندگی‌ها و گرین‌مارکت‌ها به دلیل افزایش قیمت خودرو را به آن‌ها تحویل نداده باشد.

مشکلات بازار خودرو بعد از بسته شدن بدون مقدمه سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو اتفاق افتاد و پس از پنج ماه که این سایت مجدداً با تعرفه‌های جدید باز شد، بازار دچار التهاب و قیمت حبابی شد.

بااین‌حال وزارت صنعت حتی بارأی دیوان عدالت اداری حاضر به تغییر تعرفه واردات نشد. در حال حاضر با توجه به نامعلوم بودن آینده واردات و قیمت در بازار خودرو، رکود این بازار را فراگرفته است و بااین‌حال هرروز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.