| کد خبر: 162464 |

◄ مافیای خودرو و بنزین درصدد جلوگیری از واردات خودرو هستند

۲۱۷ نفر از نمایندگان مجلس به طرح دوفوریتی بازگشت تعرفه‌ها به شکل سابق روی مثبت دادند اما روز گذشته بدون هیچ توضیحی ناگهان این طرح از دستور جلسه خارج شد. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد ازاین‌گونه برخوردها افزود: دیوان عدالت اداری رأی به توقف موقت اعمال تعرفه‌های جدید داده‌اند که آن‌هم توسط دولت اجرا نمی‌شود.

تین نیوز

۲۱۷ نفر از نمایندگان مجلس به طرح دوفوریتی بازگشت تعرفه‌ها به شکل سابق روی مثبت دادند اما روز گذشته بدون هیچ توضیحی ناگهان این طرح از دستور جلسه مجلس خارج شد.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد ازاین‌گونه برخوردها افزود: دیوان عدالت اداری رأی به توقف موقت اعمال تعرفه‌های جدید واردات خودرو داده‌ که آن‌هم توسط دولت اجرا نمی‌شود.

دادفر در نشست خبری انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از وضعیت واردات خودرو گفت: اکنون ۱۲ ماه است که دو مافیای قدرتمند بازار را مهندسی می‌کنند و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه واردات خودرو افتاده به‌راحتی آن‌ها و قطعه‌سازان قیمت خودروی داخلی را گران کردند.

دادفر در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند گفت: با توجه به اینکه تعرفه گمرکی افزایش پیدا می‌کند نمی‌توان گفت که صرفاً دولت از این وضعیت نفع می‌برد بلکه مافیای خودروسازان داخلی و مافیای سوخت که از بالا بودن تعرفه‌ها استفاده می‌کنند و نفع آن‌ها در این است که خودروی باکیفیت و خارجی وارد نشود.

او ادامه داد: این کارتل‌ها که یک‌دهم هزینه آن‌ها برابر با کل سرمایه واردکنندگان خودرو اعم از نمایندگی و یا اشخاص حقیقی است به دنبال آن هستند که جلوی ورود خودروی باکیفیت را بگیرند. مافیای بنزین از ورود خودروهای استاندارد و کم‌مصرف ضرر می‌کند. کشور ترکیه هشت میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین دارد اما این رقم در کشور ما به ۸۲ میلیون لیتر می‌رسد حال اگر به ازای هر لیتر یک سنت پورسانت داده شود. می‌بینید که چه ثروت عظیمی وجود دارد.

دادفر تصریح کرد: اگر خودروی تویوتا پریوس وارد کشور نمی‌شد کسی می‌دانست هیبرید چیست؟ حتی در زمان واردات این خودرو برخی به دنبال دوشاخه برق برای شارژ آن بودند درواقع واردات دروازه ورود تکنولوژی است؛ اما دولت و مافیا می‌خواهند جلوی فعالیت تجاری واردکنندگان را بگیرند و در طی سال هفته‌ای یک ضربه به ما زده‌اند.

مرشد سلوک، عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو هم با اشاره به تحقیق و تفحص مجلس از رانت ایجادشده در ازای بستن سایت ثبت‌سفارش گفت: ما همواره اعلام کردیم که به دنبال شفافیت هستیم و با ایجاد هرگونه رانت مخالفیم و با کمیته تحقیق و تفحص همکاری می‌کنیم.

او ادامه داد: یکی از اهداف تأسیس این انجمن توسط واردکنندگان خودرو، جلوگیری از هرگونه شائبه در بازار و واردات این کالا بوده است. ما در این راه حاضریم تمام اطلاعات خود را به کمیته تحقیق و تفحص ارائه دهیم و با آن‌ها کمال همکاری را داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، سلوک افزود: اما سؤالی که اینجا وجود دارد این است که چگونه این رانت ایجادشده نمایندگان محترم نیز باید این را موردبررسی قرار دهند که این دولت بود که با به وجود آوردن این فضا رانت میلیاردی را ایجاد کرد. اگر سایت ثبت‌سفارش به مدت شش ماه بسته نبود و یا حداقل مدیران توضیحی برای این عمل داشتند دیگر افرادی نبودند که بتوانند از این رانت استفاده کنند که امروز مجلس بخواهد کمیته‌ای برای تحقیق و تفحص تشکیل دهد.

کارشناسان پنج ماه بسته بودن سایت ثبت‌سفارش خودرو را عامل سودهای میلیاردی سرخی واردکنندگان می‌دانند. مجلس در حال تحقیق و تفحص درباره رانتی است که موجب چنین سودی  نزد چند نفر شده است.

شرایط این روزهای بازار خودروهای وارداتی کاملاً  آشفته است و عدم مدیریت صحیح در این بخش باعث شده تا رکود و افزایش قیمت در این بخش از بازار هم‌زمان اتفاق بی افتد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.