| کد خبر: 162157 |

◄ پیروزبخت: استانداردهای 85گانه برای خودروسازان تعلیق نمی‌شود

دوشنبه هفتم اسفند محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت از تعلیق استانداردهای جدید خودرویی به دستور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده بود.

تین نیوز

نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد با رد این موضوع بر اجرای دقیق زمان‌بندی استاندارهای خودرویی تأکید کرد و گفت: ما مصمم به اجرای همه استانداردهای 85گانه در جدول زمانی اعلام‌شده، هستیم و به دلیل اهمیت سلامت و ایمنی مردم از این موضوع عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

دوشنبه هفتم اسفند محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت از تعلیق استانداردهای جدید خودرویی به دستور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داده بود.

به گزارش تین‌نیوز، صالحی‌نیا در یک نشست خبری این خبر را داد و گفت: برای رسیدن به یک برنامه جدید که مورد تائید سازمان استاندارد باشد و خودروسازان هم در آن متضرر نشوند، جلسه‌ای در وزارت صنعت با حضور مقامات سازمان استاندارد برگزار خواهد شد.

به گفته او، وزیر صنعت تأکید داشت که درزمینهٔ استانداردهای ایمنی و عملکردی، آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود ولی در مورد استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می‌کنند توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی‌شود، قرار شد بازنگری صورت گیرد.

این در شرایطی است که پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد با اشاره به اینکه این سازمان  همچنان بر موضع خویش درباره زمان‌بندی اجرای استانداردهای خودرویی تأکید دارد، اظهار می‌کند: براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.

او افزود: سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملاً شفاف و مطابق برنامه اعلام‌شده عمل خواهد کرد و در چگونگی اجرای این استانداردها با توجه به بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می‌کند و از همه خودروسازان درخواست شده در برنامه اجرایی دقیق خود چگونگی اجرای استانداردهای مذکور را به این سازمان گزارش کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: از سال 2014 تغییرات ساختاری در استانداردهای خودرویی اتحادیه اروپا صورت گرفت و براساس رویکرد جدید این اتحادیه، استانداردهای مورد تائید سازمان ملل که جنبه فراگیرتر و سخت‌گیرانه‌تری دارند به‌جای استانداردهای خودرویی جاری در اتحادیه، موردپذیرش قرار گرفت که ملاک سازمان ملی استاندارد نیز همین استانداردهای بین‌المللی است که در اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر موردپذیرش قرارگرفته‌اند و از سال 1393، موضوع این تغییرات به خودروسازان اعلام و درباره برنامه زمانی اجرای این استانداردها توافق شده است. اکنون همه خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا ملزم به رعایت این استانداردها هستند و با توجه به تغییرات شتابنده جهان خودرو، ما نیز باید هر چه سریع‌تر امکان بومی‌سازی این فناوری‌های جدید را فراهم کنیم و از این طریق قیمت تمام‌شده خودروها را کاهش دهیم.

او اضافه کرد: این توافق در شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان خودروسازان در سال 1395 مورد تصویب قرارگرفته است.

پیروزبخت گفت: همه استانداردهای تائید نوع خودرو، به‌عنوان یک مجموعه واحد ناظر بر ایمنی عملکردی خودرو هستند و این استانداردها با بررسی جنبه‌های مختلف عملکردی و الزام‌های مربوط به ایمنی قابلیت پذیرش نوع خودرو را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. البته استانداردهای تائید نوع فقط به‌عنوان معیار قابل‌پذیرش ایمنی عملکردی خودرو در سطح جهان، موردبررسی قرارگرفته و این استانداردها یکی از شاخص‌های کیفیت خودرو به‌شمار می‌آیند، همان‌طور که در سطح اروپا نیز خودروسازان مختلف با سطوح فناوری و کیفیت متفاوت وجود دارند.

تابه‌حال بارها و بارها خودروسازان با عناوین مختلف دولت، پلیس راهور و سازمان ملی استاندارد را تحت‌فشار قرار داده‌اند و از اجرای به‌موقع استانداردها جلوگیری کرده‌اند. در دولت‌های نهم و دهم نصب کیسه ایمنی هوا و ترمز ABS با فشار خودروسازان سال‌ها به تعویق افتاد.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو در همایش بین‌المللی خودرو با انتقاد از استانداردهای جدید گفته بود: حتی بنز و ب‌ام‌و هم قادر به رعایت استانداردهای جدید ایران نیستند.

خودروسازان ایرانی به دلیل سال‌ها انحصار در بازار ایران و حمایت همه‌جانبه دولتی به‌نوعی کرختی دچار شده‌اند و در مقابل هر نوع به‌روزرسانی محصولات، استانداردها و افزایش کیفیت مقاومت می‌کنند. این مسئله در سال 95 موجب بروز یک تحریم مردمی علیه صنعت خودرو داخلی شد که ضررهای بسیاری را به این صنعت وارد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.