| کد خبر: 158627 |

◄ دوراهی استانداردسازی یا خروج از خط تولید برای خودروسازان

در حالی صحبت از اضافه شدن تعداد استاندارد های اجباری در شرایطی مطرح می شود که تاکنون 53 استاندارد اجباری برای خودرو در کشور وجود داشته و پس از کش و قوس‌های فراوان، خودروسازان و واردکنندگان به سختی به رعایت آنها تن داده‌اند به‌طور مثال در تولید خودروهای یورو4 گرچه خودروسازان زیر بار آن رفتند اما به گفته کارشناسان از قطعات کم کیفیت استفاده می‌کنند که حداکثر شش ماه کیفیت خودرو را در سطح یورو4 نگه می‌دارد.

تین نیوز

در حالی صحبت از اضافه شدن تعداد استاندارد های اجباری مطرح می شود که تاکنون 53 استاندارد اجباری برای خودرو در کشور وجود داشته و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، خودروسازان و واردکنندگان به سختی به رعایت آنها تن داده‌اند؛ به‌طور مثال در تولید خودروهای یورو4 گرچه خودروسازان زیر بار آن رفتند اما به گفته کارشناسان از قطعات کم کیفیت استفاده می‌کنند که حداکثر شش ماه کیفیت خودرو را در سطح یورو4 نگه می‌دارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در آستانه سررسید مهلت یک‌ساله به خودروسازان که در آن به خودروسازان اعلام شده بود تا اول دی‌ماه سال جاری فرصت دارند تا نسبت به تطبیق محصولات خود با استانداردهای اجباری اقدام کنند، اعلام کرده که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی خودروسازان در این خصوص به این سازمان، این‌بار با اضافه شدن 8 استاندارد دیگر سال آینده در زمان داده شده بایستی تولیدات خود را به 63 استاندارد قدیم و جدید مجهز کنند.

نیره پیروزبخت، در سخنان خود، گفته است: بازگشت به خط تولید خودروهایی که قادر به پاس‌کردن استانداردهای 55 گانه این سازمان تا ابتدای زمستان امسال نشده بودند، مستلزم گذراندن استانداردهای63  گانه تا اول دی‌ماه 97 است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران  از رایزنی خودروسازان برای بازگشت مجدد بعضی از این خودروها به خط تولید خبر داده و گفته:. تا ابتدای دی‌ماه امسال خودروسازان باید مدارک استاندارد ۵۵ گانه را به این سازمان تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج شدند.

سخنان پیروز بخت در حالی عنوان می‌شود که، به گفته برخی از فعالان حوزه قطعه و خودرو در کشور، توقف تولید و یا عدم شماره‌گذاری 26 خودرویی که سازمان ملی استاندارد ممنوعیت آن را اعلام کرده بود ؛ مانعی در برابر پیشرفت خودروسازی در کشور نیست.

محمدرضا نجفی‌منش ، دبیر انجمن قطعه‌سازان،  با اشاره به این‌که ممنوعیت شماره‌گذاری 20 مدل خودرو از سوی سازمان ملی استاندارد خللی در روند کار خودروسازان ایجاد نکرده گفته بود: در آن زمان تولیدکنندگان خودرو آمادگی کامل به منظور جایگزینی مدل جدیدی از خودرو در خط تولید خود را داشتند.

وی تصریح کرد: از سال آینده که رعایت استانداردهای 22 گانه اجباری خواهد شد، تلاش می‌شود تا به تکنولوژی روز در این زمینه دست پیدا کنیم و چنان‌چه موفق به این کار نشویم، قطعاً نوع جدید از خودرو را جایگزین تولیدات گذشته خواهیم کرد به عنوان مثال، تیبا جایگزین مناسبی است تا به جای پراید در خط تولید قرار بگیرد، زیرا به صورت تقریبی قطعات این دو خودرو شبیه به یکدیگر هستند.

به گزارش تین‌نیوز، به نظر می‌رسد با این تدابیر سازمان ملی استاندارد و تغییر رویکرد خودروسازان به کیفی‌سازی نیازی به افزایش استانداردها نباشد و یا مانعی سخت در خروج خودروهایی که از استاندارد کافی برخوردار نیستند در برابر تعطیلی خطوط تولید نداشته باشند، زیرا با این تفاسیر تحولاتی در راه تولید خودرو کشور در راه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.