| کد خبر: 155816 |

دبیرانجمن خودروسازان : می خواستند ارز را مدیریت کنند

ارزبری خودروهای وارداتی بسیار بالاست. سال گذشته که خودروسازان ما یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو تولید کردند، همین مقدار ارز مصرف شد که واردکنندگان با ۷۶ هزار دستگاه خودرو ارز مصرف کردند

تین نیوز

ارزبری خودروهای وارداتی بسیار بالاست. سال گذشته که خودروسازان ما یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو تولید کردند، همین مقدار ارز مصرف شد که واردکنندگان با ۷۶ هزار دستگاه خودرو ارز مصرف کردند

به گزارش اخبار خودرو ، دولت و وزارت صنعت هیچ توضیحی بابت بسته بودن سایت‌ثبت سفارش نداده‌اند. در این بین گفته می‌شود این کار به‌منظور حمایت از خودروسازان داخلی بوده که به نظر می‌رسد، با توجه به تفاوت نوع محصولات و فعالیت واردکنندگان و خودروسازان در سگمنت‌های مختلف حرف صحیحی نباشد.

واردات خودرو هرچند در سال جاری افزایش پیدا کرده اما چند ماهی است که سایت ثبتارش خودرو بسته است و وضعیت واردات خودرو برای ادامه سال دچار ابهام شده است. در این بین در ما‌‌ه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی تا ۷۰ میلیون تومان بوده‌ایم، چیزی که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

واردکنندگان که در ماه‌های قبل از بسته شدن سایت، سفارش‌های بسیاری را ثبت کرده‌ بودند، ظاهرا دیگر خودرویی برای عرضه در بازار ندارند و همین باعث شده است حتی بازار خودروهای دست دوم وارداتی نیز با افزایش قیمت رو به روشود.

 

دلایل بسیاری برای بستن سایت ثبت‌سفارش عنوان شده‌ است، از حمایت خودروسازان داخلی گرفته تا سامان دادن به وضعیت واردات خودرو به کشور. به‌گفته بسیاری از کارشناسان اینکه گفته شود دولت به منظور حمایت از خودروسازان داخلی تصمیم به بستن سایت ثبت‌سفارش گرفته است، صحیح نیست. چراکه عملا رقابتی بین خودروسازان و واردکنندگان وجود ندارد. خودروهای وارداتی معمولا قیمت بسیار بالاتری نسبت‌به محصولات داخلی دارند و عملا مقایسه این دو با هم کار درستی نیست.

عمده محصولات وارداتی بالای ۱۵۰میلیون تومان هستند. شاید کمتر از ۱۰درصد خودروهای وارداتی محصولاتی باشند که قیمتی کمتر از ۱۲۰میلیون‌تومان دارند و قیمت محصولات وارداتی بیش‌از ۱۲۰‌میلیون‌تومان است. همچنین بیش‌از ۹۵درصد محصولات تولیدی کشور کمتر از ۵۰میلیون‌تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. در نتیجه بازار وارداتی و تولیدی دو مقوله جدا از یکدیگر هستند. تولیدکننده هرگز نمی‌تواند به بازار وارداتی‌ها ورود کند و واردکننده‌ هم نمی‌تواند به بازار تولیدکننده صدمه‌ای بزند چرا که این‌ها دو سگمنت جدا از هم هستند.

در همین زمینه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازانی با رد بسته بودن سایت ثبت سفارش به‌دلیل حمایت از خودروسازان داخلی می‌گوید: «من این مساله را اصلا قبول ندارم. چراکه بازه قیمتی خودروهای وارداتی قابل‌مقایسه با خودروهای داخلی نیست. خودروهایی مانند پورشه، لکسوس و ب‌‌ام‌‌و از نظر قیمت هیچ‌گاه رقیب محصولات داخلی نبود‌ه‌اند.»

اما از طرف دیگر بستن سایت ثبت سفارش به منظور گرفتن آمار و سامان دادن به وضعیت واردات خودرو هم کار صحیحی نیست. اصولا بستن سایت ثبت‌سفارش به منظور ساماندهی وضعیت خودروهای وارداتی کار صحیحی نیست و موجب آشفته شدن بازار این خودروها شده است. یکی از دلایلی که باعث شده است قیمت خودروهای وارداتی تا این حد بالا برود، افزایش تقاضا برای خرید خودرو است. زیرا این نگرانی وجود دارد در ماه‌های آینده دیگر خودرویی برای عرضه وجود نداشته باشد. رشد قیمت خودرو و نوسانات شدید ارزی در ما‌ه‌های اخیر آینده روشنی از واردات خودرو به کشور را نشان نمی‌دهد.

علی‌شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به «دنیای خودرو» می‌گوید: «دولت می‌تواند به‌جای قیمت‌گذاری کنترل دقیق‌تری روی بازار داشته باشد و به جای استفاده از ابزار حکومتی، ابزارهای حمایتی را مورد استفاده قرار دهد.»

مدیربازاریابی شرکت آرین‌موتور می‌افزاید: «اگر سایت ثبت‌سفارش بسته بماند و وضعیت واردات به همین شکل ادامه پیدا کند، به‌طور‌قطع روی تمام شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد و بسیاری از افراد کار خود را از دست خواهند داد، چراکه سفارش‌ها به‌صورت نا‌متناهی نبوده و در نهایت دیر یا زود بسته خواهد شد. از طرف دیگر با نزدیک شدن به سال ۲۰۱۸ نمی‌توان سفارش جدیدی ثبت کرد و همین مساله باعث خواهد شد با نزدیک شدن به سال ۹۷ شاهد افزایش شدید قیمت خودروها باشیم.»

این موضوعی است که نه‌تنها واردکنندگان را با مشکل روبه‌رو می‌کند بلکه بازار را هم دچار مشکل خواهد کرد. یعنی واردکننده، مصرف‌کننده، نماینده واردکننده و حتی خود دولت هم آشفته می‌شوند.

اینکه آیا کسانی از این وضعیت منتفع می‌شوند یا بی‌دلیل و غرض و واقعا برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی و ارزی‌ این کار انجام شده است، مشخص نیست.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی کشور در شش ماهه نخست سال جاری، ۴۴ هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو به ارزش یک‌میلیاردو ۱۹۸ میلیون و ۴۴۶ هزار دلار به کشور وارد شده است.

طی شش ماهه نخست سال‌جاری ۲۳میلیاردو۵۹۵ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شده که سهم واردات خودرو و قطعات به میزان یک میلیارد و ۷۱۵ میلیون و ۱۹۲ هزار دلار یعنی بیش از هفت بوده است.

این در حالی است که در شش ماه نخست سال گذشته بالغ بر یک‌میلیارد و ۲۵۵ میلیون دلار خودرو و قطعات معادل ۳۸هزارو۳۹۶ میلیارد و ۳۷۰میلیون ریال وارد کشور شده بود.

در این خصوص دبیرانجمن خودروسازان با بیان اینکه برداشت او این است که به‌دلیل مدیریت ارز جلوی ثبت سفارش خودرو را گرفته‌اند، می‌گوید: «ارزبری خودروهای وارداتی بسیار بالاست. سال گذشته که خودروسازان ما یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو تولید کردند، همین مقدار ارز مصرف شد که واردکنندگان با ۷۶ هزار دستگاه خودرو ارز مصرف کردند.»

وی ‌می‌افزاید: «در نتیجه مشخص می‌شود ارزش هر خودروی وارداتی بیش‌از ۳۰هزار دلار است. به نظر می‌رسد به این دلیل وضعیت ثبت‌سفارش به اینجا رسیده است.» از سوی دیگر شکوهی در واکنش به این مساله می‌گوید: «بستن سایت ثبت‌سفارش به هیچ وجه جلوی خروج ارز را نگرفته‌ است. واردکننده باید حداقل ۳ تا ۴ ماه قبل از تولید کالا سفارش آن را بدهد. جلوگیری از ثبت سفارش به سرعت در روند ارز بری تاثیر نمی‌گذارد.»

وی ادامه می‌دهد: «تعداد بسیاری از خودروها وارد گمرکات کشور شده است. این سرمایه‌ای که در گمرک خوابیده،‌ بسیار با ارزش‌تر از مساله ارزبری است.»

 

منبع: اخبارخودرو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.