| کد خبر: 153963 |

باید و نبایدهای آب‌بندی موتور خودرو

دردسرهای خرید خودرو یک‌طرف و طرز نگهداری و آب‌بندی آن یک‌طرف است؛ اشتباهاتی را که اکثر افراد برای آب‌بندی موتور صفر کیلومترتان می‌گویند بشناسید.

تین نیوز

دردسرهای خرید خودرو یک‌طرف و طرز نگهداری و آب‌بندی آن یک‌طرف است؛ اشتباهاتی را که اکثر افراد برای آب‌بندی موتور صفر کیلومترتان می‌گویند بشناسید.

به گزارش خدمت؛ سرانجام پس از این‌که پول کافی پس‌انداز کردید و گزینه‌های موجود را بررسی کردید، خودروی صفر کیلومتر و رویایی خود را خریداری می‌کنید. اکنون قصد دارید کاری کنید که این خودرو تا ابد عمر کند. آیا باید با ملایمت بیش ‌از حد با آن رفتار کنید؟ یا باید طوری با آن رانندگی کنید که گویی راننده مسابقه هستید؟! در این مقاله بهترین راه آب‌بندی خودروی صفر کیلومتر را به شما آموزش می‌دهیم.

توصیه می‌شود در کیلومترهای اول، آن‌قدر دور موتور را بالا نبرید که وارد محدوده قرمز دور موتور شوید و جریان سوخت برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به موتور قطع شود(اصطلاحاً Cut-Off رخ دهد) یا به عبارت دیگر از نهایت قدرت موتور استفاده نکنید. اگر در ۸۰۰ کیلومتر اول صبور باشید و به خودروی خود فشار نیاورید، در سال‌های آینده نتیجه مثبت آن را خواهید دید؛ زیرا موتوری که به درستی آب‌بندی شده باشد، سال‌های سال مثل ساعت کار می‌کند.

تا وقتی کارکرد خودروی شما به چند صد کیلومتر نرسیده است، از انجام حرکات نمایشی که باعث هرزگردی لاستیک‌ها می‌شوند، خودداری کنید.

واضح است که آب‌بندی‌کردن خودروی صفر با فشار کم و ملایم به موتور، چیزی است که در دفترچه راهنمای تمام خودروها توصیه شده است. اما افرادی هستند که درست برعکس این حالت را توصیه می‌کنند و بر این باورند که درست از همان لحظه‌ای که خودروی خود را خریداری می‌کنید، باید موتور آن را تحت فشار قرار دهید. این شیوه آب‌بندی مانند رانندگی در مسابقه است.

طرفداران این روش آب‌بندی، مدرک و دلایل شگفت‌انگیز و پر‌ حرف‌و‌حدیثی برای دفاع از خود ارائه می‌دهند؛ ولی از نظر مهندسان خودرو، پیروی از توصیه‌های دفترچه راهنمای خودرو الزامی است.

سازندگان برخی از خودروهای اسپرت افسانه‌ای مانند نیسان GT-R، آب‌بندی با فشار ملایم به موتور در ۸۰۰ کیلومتر اول را توصیه کرده‌اند. اعتبار و شهرت این خودروها از ابتدا تا انتها به‌خاطر عملکرد بالایی است که ارائه می‌دهند. اگر روش دیگری برای آب‌بندی وجود داشت که اندکی قدرت موتور را افزایش می‌داد یا از خرابی موتور که گهگاهی در پیست مسابقه اتفاق می‌افتد جلوگیری می‌کرد، حتما خودروساز در دفترچه راهنمای خود توصیه‌های متفاوتی برای آب‌بندی ذکر می‌کرد.

البته استثنا نیز وجود دارد؛ زیرا بعضی خودروهای اسپرت در حالتی خط تولید کارخانه را ترک می‌کنند که از قبل آب‌بندی شده‌اند تا صاحبان آن‌ها در صورت تمایل بتوانند مستقیم از نمایشگاه به پیست بروند!

بنابراین در چند صد کیلومتر اول نباید خودروی خود را تحت فشار قرار دهید؛ مگر اینکه مطمئن باشید توسط تکنسین‌های کارخانه با نهایت دقت آب‌بندی شده است. با آب‌بندی صحیح ،دوام خودروی شما در درازمدت تضمین می‌شود.

 

منبع: سایت خبری خدمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.