| کد خبر: 153961 |

انواع فیلتر هوا را در خودرو بشناسید

قطعات سیستم‌های داخلی خورو ها با هم در ارتباط هستند و نفوذ یک ناخالصی کوچک عملکرد آن را با مشکل مواجه می کند، به این علت از فیلتر‌های هوا استفاده می شود .

تین نیوز

قطعات سیستم‌های داخلی خورو ها با هم در ارتباط هستند و نفوذ یک ناخالصی کوچک عملکرد آن را با مشکل مواجه می کند، به این علت از فیلتر‌های هوا استفاده می شود .

به گزارش خبرگزاری رکنا، قطعات در سیستم‌های داخلی اتومبیل‌ها به صورت مداوم با هم در ارتباط هستند و نفوذ حتی یک ناخالصی کوچک، می‌تواند عملکرد کل اتومبیل را دچار مشکل کند، از همین رو مهندسان و طراحان صنعتی فعال در حوزه اتومبیل‌سازی با استفاده از فیلتر‌های هوا از ورود مواد خارجی به داخل سیستم‌های داخلی اتومبیل جلوگیری می‌کنند.

فیلتر‌های هوا نقش اساسی در تنظیم وضعیت سلامت فنی اتومبیل دارند، از همین رو صاحبان اتومبیل‌ها، همیشه باید حواسشان به وضعیت فیلتر‌ هوای خودرو خود باشد تا در صورت نیاز سریعا آن را تعویض کنند.

به طور معمول هر ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی با خودرو، باید فیلتر هوای آن عوض شود، در صورت به تعویق انداختن تعویض فیلتر هوا، راندمان عملکردی خودرو کاهش می‌یابد و هوای کافی به سیستم احتراق اتومبیل نمی‌رسد، از همین رو به تعویق انداختن تعویض فیلتر هوا، مصرف سوخت اتومبیل را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

در چند سال اخیر با پیشرفت علم و شناخت متریال‌های جدید تنوع فیلتر‌های هوای خودرو بیشتر از قبل شده است و امروزه صاحبان اتومبیل‌ها در هنگام تعویض فیلتر هوای خودرو خود انتخاب‌های بیشتری دارند؛ اما مسئله‌ای که صاحبان خودرو‌ها همیشه با آن درگیر هستند این است که چه نوع فیلتر هوایی برای خودروشان مناسب‌تر است و آیا فیلتر‌های هوای گران‌تر ارزش پرداخت پول بیشتر را دارند یا خیر.

فیلتر‌ هوای سلولزی

فیلتر هوای سلولزی یا همان فیلتر‌ هوای کاغذی، عمومی‌ترین و پرکاربردترین نوع فیلتر هوای استفاده شده توسط کمپانی‌های خودروسازی است. فیلتر‌های هوای سلولزی، از یک فریم پلاستیکی برای ایجاد ثبات در ساختار خود بهره‌ می‌برند و از یک کاغذ پلیسه‌دار آکاردئونی برای جذب ناخالصی‌های هوا استفاده می‌کنند. فیلتر‌ هوای سلولزی توانایی جذب ۸۰ تا ۹۰ درصدی ذرات خارجی دارند و نسبت به مابقی فیلتر‌ها بسیار ارزان‌تر هستند اما عمر کوتاهی دارند و باید پس مدت کوتاهی تعویض شوند.

فیلتر هوای اسفنجی

در طراحی فیلتر هوای اسفنجی از مکانیزم فیلتر‌های هوای روغنی قدیمی در اتومبیل‌های کلاسیک، الهام گرفته شده است. فیلتر هوای اسفنجی از یک فریم فلزی و یک بستر پلی اورتان روغنی برای جذب مواد اضافی استفاده می‌کند. در گذشته فیلتر هوای اسفنجی فقط در تراکتور‌ها و وسایل حمل و نقل سنگین استفاده می‌شد، اما امروزه با بهره‌گیری از فناوری نانو، این فیلتر‌ها به شکل چند لایه در اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود. فیلتر هوای اسفنجی از فیلتر هوای سلولزی گران‌تر است، اما در خودرو‌های شهری معمولی فیلتر‌های هوای سلولزی بهتر عمل می‌کنند.

فیلتر هوای کتان

گران‌ترین فیلتر هوای اتومبیل لیست ما، فیلتر‌های هوای کتان هستند. فیلتر‌های هوای کتان از ۶ لایه پارچه مخصوص روغنی برای جذب بهتر مواد اضافی استفاده می‌کند. فیلتر‌های هوای کتان قابل شستشو هستند به همین دلیل عمر بسیار طولانی‌تری دارند. به دلیل فرم کلی ساختار فیلتر‌های هوای کتان، خودرو تنفس بهتری دارد و جریان هوا با سرعت بالا‌تری در سیستم‌های داخلی اتومبیل انتقال پیدا می‌کند، از همین رو اتومبیل عملکرد بهتری خواهد داشت.

آیا فیلتر هوای کتان ارزش هزینه اضافی را دارد؟

قطعا جواب سوال بالا مثبت است، زیرا اثر فیلتر‌های هوای کتان در طولانی مدت قابل شهود است و از آنجایی که سیستم‌های داخلی اتومبیل با بهره‌گیری از این فیلتر‌ها عملکرد بهتری دارند، استهلاک خودرو کاهش می‌یابد و هزینه‌های تعمیر و نگهداری اتومبیل به شکل قابل توجهی کم می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

منبع: پایگاه خبری اطلاع رسانی رکنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.