| کد خبر: 149212 |

ستاره‌های پایدار خودروهای داخلی

گزارش جدید کیفیت خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طی آن، به جز یک مورد، سایر خودروها به لحاظ ستاره‌بندی، تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند.

تین نیوز

گزارش جدید کیفیت خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طی آن، به جز یک مورد، سایر خودروها به لحاظ ستاره‌بندی، تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند.

 
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در این گزارش که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده و به شهریورماه مربوط می‌شود، 42 مدل خودرو سواری مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته است. روشی که این شرکت برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، به این صورت است که هر محصولی بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کند. با این حساب، هر خودرویی که ستاره بیشتری را به خود اختصاص دهد، کیفیت بالاتری دارد. این موضوع در حالی است که هیچ‌کدام از خودروهای داخلی در ارزیابی کیفی شهریورماه موفق به کسب بیش از چهار ستاره نشده‌اند. طبق این گزارش، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو است و باکیفیت‌ترین خودروها نیز فعلا چهار ستاره هستند.

براساس این گزارش از بین 42 خودرویی که مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، 10 خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند که همه آنها جزو محصولات حاضر در رده‌های قیمتی متوسط و گران به‌شمار می‌روند. نیو مزدا3، سوزوکی گرندویتارا، هیوندایی‌ای 20، کیا سراتو، تندر-90 اتومات، پارس تندر، هیوندایی‌ای 10، رنو ساندرو، تندر پلاس و پژو207 اتومات، 10 خودرویی هستند که در گزارش کیفی شهریورماه موفق به کسب 4 ستاره کیفی شده‌اند.از سوی دیگر اما 13 خودرو توانسته‌اند در گزارش کیفی شهریورماه، سه ستاره کیفی را به‌دست بیاورند. بر این اساس، تیگو5،جک اس 5، چانگان، آریزو5، جک جی 5، برلیانس H330، تندر پارس‌خودرو، تندر معمولی، آریو، رانا، پژو206، دنا پلاس و 206 صندوقدار 13 خودرویی هستند که در گزارش موردنظر صاحب سه ستاره کیفی شده‌اند.

اما در این گزارش، 6 خودرو تولید داخل دیگر نیز شامل آریو اتوماتیک، ام‌وی‌ام 315 جدید، دنا، دانگ فنگ مدل H30، سمند سورن و سمند تولید تبریز  دارای دو ستاره کیفی شده و بنابراین از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند. به‌عبارت بهتر، این شش خودرو دارای کیفیت نسبتا حداقلی هستند و این در حالی است که در گزارش شهریورماه 12 خودرو تولید داخل نیز نازل‌ترین سطح کیفی را به دست آورده‌اند.این 12 محصول در واقع از حداقل سطح کیفی برخوردار بوده و بیشتر آنها جزو خودروهای قدیمی و از رده خارج به‌شمار می‌روند که احتمال حذف آنها طی یکی دو سال آینده وجود دارد. بر این اساس، سه مدل پراید، دو مدل تیبا (هاچ بک و معمولی)، ساینا، سه مدل پژوپارس، پژو 405، ام‌وی‌ام 550 و لیفان X60 ، در حال حاضر کم‌کیفیت‌ترین خودروهای تولید داخل به‌شمار می‌رود.

اما در این گزارش نیز طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل در 5 دسته کلی شامل «بالاتر از 100 میلیون تومان»، «بین 75 تا 100 میلیون تومان»، «50 تا 75 میلیون تومان»، «25 تا 50 میلیون تومان» و «زیر 25 میلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در گزارش جدید خود باز هم جزئیات مربوط به نمرات منفی خودروهای تولید داخل را اعلام نکرده تا دسترسی مشتریان به این اطلاعات جذاب همچنان مشکل باشد. در واقع مشتریان ایرانی در حال حاضر به اطلاعاتی در زمینه نقاط ضعف و قوت خودروهای داخلی دسترسی ندارند، حال آنکه اگر این جزئیات اعلام می‌شد، آنها می‌توانستند انتخاب بهتری در خرید داشته باشند.

از دیگر نکات قابل توجه در گزارش کیفی شهریورماه می‌توان به غیبت پژو 2008 اشاره کرد. این خودرو به تازگی مهمان ایران خودرو شده و اولین محصول از قرارداد همکاری مشترک این شرکت با پژو محسوب می‌شود. دیگر نکته گزارش کیفی شهریورماه این است که در بین خودروهای داخلی تنها سمند تولیدی در سایت تبریز با تغییر در ستاره‌بندی مواجه شده است، به نحوی که این محصول توانسته به‌واسطه بهبود کیفیت، به خودرویی دو ستاره تبدیل شود. سایر خودروها اما از جنبه ستاره‌بندی تغییر خاصی را به خود ندیده‌اند.با این حساب و با توجه به ملاک قرار دادن «ستاره‌بندی»، می‌توان مدعی ثبات کیفیت خودروهای داخلی در شهریور و نسبت به گزارش قبلی (مرداد‌ماه) شد.

 

جزئیات کیفی خودروها در شهریور

اما به سراغ آمار ارائه‌شده از سوی شرکت بازرسی برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌بندی خودروهای داخلی در آخرین ماه تابستان به چه شکل بوده است. بر این اساس، در دسته خودروهای بالای 100 میلیون تومان تنها با دو عضو یعنی مزدا3 جدید شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرند ویتارای شرکت ایران‌خودروی خراسان روبه‌رو می‌شویم که هر دو این خودروها در مقایسه با گزارش کیفی مرداد‌ماه سال‌جاری هیچ گونه تغییری را به خود ندیده‌اند. طبق گزارش منتشره، هم سوزوکی گرندویتارا و هم نیو مزدا3 با چهار ستاره کیفی جایگاه خود را به‌عنوان محصولات با کیفیت تثبیت کرده‌اند.

در گروه خودروهای 75 تا 100 میلیون تومانی اما با چهار محصول مونتاژی مواجه می‌شویم و در این بین، هیوندایی i20 به‌عنوان محصول شماره یک این گروه معرفی شده است.این خودرو که در شرکت کرمان موتور مونتاژ می‌شود، دارای چهار ستاره کیفی است و در مقایسه با گزارش قبلی تغییری از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده است. همچنین کیا‌سراتو نیز که در شرکت سایپا مونتاژ می‌شود و دارای چهار ستاره کیفی است، در رده دوم نشسته است.این خودرو نیز با دارا بودن چهار ستاره کیفی تغییری را نسبت به ماه گذشته به خود ندیده است. سایپا پیش‌تر این محصول را در دو مدل اتومات و دنده‌ای مونتاژ می‌کرد، با این حال طی چند ماه گذشته مدل دنده‌ای را حذف کرده است.

از سراتو که بگذریم، جایگاه سوم در بخش خودروهای 75 تا 100 میلیون تومانی اما به یک محصول چینی به نام تیگو5 تعلق گرفته است. این خودرو که در شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌شود، سه ستاره کیفی کسب کرده و این موضوع نشان می‌دهد خودروی موردنظر تغییری نسبت به ماه گذشته نداشته است. در این بین اما هموطن آن یعنی جک S5 که در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد نیز سه ستاره کیفی را به‌دست آورده است.اما به گروه خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها در این گروه پر از محصولات چینی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، صدرنشین این دسته، هیوندایی i10 نام دارد که توانسته چهار ستاره کیفی کسب کند؛ این خودرو که جزو محصولات پسابرجامی صنعت خودرو است و در شرکت کرمان موتور به تولید می‌رسد تغییرات کیفی خاصی را نسبت به ماه گذشته به خود ندیده است.

پس از این مونتاژی کره‌ای، با هفت محصول چینی مواجه می‌شویم که ظاهرا بهترین آنها آریزو5 است. این خودرو دارای سه ستاره کیفی است، هرچند سه هموطن دیگرش در این گروه نیز همین تعداد ستاره را به‌دست آورده‌اند. چانگان CS35، برلیانس H330 و جک J5 سه خودرویی هستند که در گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها سه ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند و تغییری نسبت به ماه گذشته نداشته‌اند. در این گروه اما یک خودرو دو ستاره و دو محصول تک‌ستاره نیز به‌چشم می‌آیند که اولی آریو اتومات نام دارد و تک‌ستاره‌ها را نیز لیفان X60 و ام‌وی‌ام 550 شامل می‌شوند.آریو اتومات در سایت بن رو سایپا به تولید می‌رسد، سایتی که بناست در اختیار رنو فرانسه برای تولید محصولات جدید این شرکت قرار گیرد، همچنین لیفان نیز در کرمان موتور مونتاژ می‌شود و ام وی ام نیز میهمان مدیران خودرو است.

 

   تداوم صدرنشینی فرانسوی‌ها

اما نگاهی هم بیندازیم به دسته 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است.رده‌های اول تا هفتم این گروه 25 عضوی را اعضای خانواده رنو و پژو اشغال کرده‌اند. بر این اساس رنو ساندرو، پژو 207 اتومات، پارس تندر، تندر 90 اتوماتیک و تندر اتومات پلاس، پنج محصول چهار ستاره این گروه به‌شمار می‌روند.در این بین، ساندرو و پارس‌تندر در پارس‌خودرو و تندر اتومات و مدل پلاس آن نیز در ایران خودرو تولید می‌شوند. مقایسه کیفی این خودروها با ماه گذشته نشان می‌دهد آنها ثبات کیفیت خود را حفظ کرده‌ و هیچ تغییری در ستاره‌بندی آنها ایجاد نشده است.

رتبه ششم و هفتم این جدول به تندر 90 پارس‌خودرو و ایران خودرو با سه ستاره کیفی تعلق گرفته است که این دو خودرو نیز تغییری نسبت به ماه گذشته به خود ندیده‌اند. به‌نظر نمی‌رسد به لحاظ فنی، فرقی بین تندرهای معمولی و مدل‌های اتومات آنها باشد و تفاوت ستاره‌بندی نیز به امکاناتی مانند گیربکس اتومات و همچنین آپشن‌ها مربوط می‌شود. در گروه مورد بررسی اما چند خودرو سه ستاره دیگر نیز به چشم می‌آیند که در این بین، ظاهرا آریو اوضاع بهتری دارد. پس از آریو اما با رانا روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که همچنان با افت تولید در ایران خودرو مواجه بوده و تیراژ آن کماکان پایین است. آریو و رانا نیز در مقایسه با گزارش مرداد‌ماه تغییری را در ستاره‌بندی به خود نمی‌بیند.از این دو محصول که بگذریم، پژو 206 در هر دو مدل‌هاچ‌بک و صندوقدار خود نیز همچنان سه ستاره به‌شمار می‌روند، درست مانند دنا پلاس.

هر سه محصول در ایران خودرو به تولید می‌رسند و تعداد ستاره‌های آنها در مقایسه با مرداد‌ماه تغییری نکرده است. اما در این بین در حالی دنا پلاس حائز سه ستاره کیفی شده که مدل معمولی این محصول دو ستاره دارد و از این نظر با دیگر دو ستاره‌های گروه یعنی ام‌وی‌ام 315 جدید و دانگ فنگ و سورن برابری می‌کند.به‌نظر می‌رسد تفاوت ستاره‌بندی دنای معمولی و دنا پلاس نیز به آپشن‌ها و امکانات متفاوت آنها مربوط می‌شود، به نحوی که مدل پلاس، به روزتر و پر آپشن تر است.

در گروه تحت بررسی اما هشت خودرو تک‌ستاره نیز به چشم می‌آیند که بیشتر آنها محصولاتی قدیمی بوده و هیچ بعید نیست طی یکی دو سال آینده حذف شوند.پژو 405 خراسان، پژو‌پارس تولید تهران، پارس تولید فارس، پارس تولیدی مازندران، ساینا، تیبای معمولی، تیبا2 (صندوق‌دار) و ام‌وی‌ام مدل 110، هشت محصولی هستند که در گروه 25 تا 50 میلیون تومانی‌ها تنها یک ستاره کیفی کسب کرده‌اند. هیچ‌کدام از این خودروها در مقایسه با گزارش مرداد‌ماه، تغییری در تعداد ستاره‌های خود نداشته‌اند.

در نهایت اما سری هم به گروه زیر 25 میلیون تومانی‌ها بزنیم که آنها نیز در مقایسه با گزارش مرداد‌ماه تفاوت خاصی را از جنبه ستاره‌بندی به خود ندیده‌اند. همه اعضای این گروه که سه مدل پراید به‌شمار می‌روند، تک‌ستاره هستند؛ بنابراین از حداقل کیفیت برخوردارند. طبق اعلام شرکت بازرسی، پراید 131 سایپا، پراید 132 سایپا و پراید 131 پارس‌خودرو اعضای تک‌ستاره گروه خودروهای زیر 25 میلیون تومان هستند. این گروه پیش‌تر میزبان پراید 111 نیز بود، با این حال این خودرو ظاهرا دیگر تولید نمی‌شود؛ بنابراین جایی در گزارش کیفی خودروهای داخلی ندارد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.