| کد خبر: 143408 |

مصائب خرید یک خودرو ایرانی

نمایندگی‌های خودروسازان داخلی پس از ماه‌ها ثبت نام، خودرو را به مشتریان تحویل نمی دهند و با وجود پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان هیچ مقامی پاسخگو نبود.

تین نیوز

نمایندگی‌های خودروسازان داخلی پس از ماه‌ها ثبت نام، خودرو را به مشتریان تحویل نمی دهند و هیچ مقامی پاسخگو نبود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از نیم قرن ساخت خودرو در کشور کماکان انحصار تولید خودرو در دست دو غول خودروساز دولتی ایران خودرو و سایپا است. نگاهی به این 50 سال به خوبی نشان می دهد که علی رغم حمایت همه جانبه دولت، این دوشرکت خودروساز  هنوز نتوانتسته اند آنطور که باید و شاید انتظار مشتریان را برآورده کنند.

شاید استقبال گسترده مردم از خودروهای بزک شده چینی به علت عقب ماندگی خودروهای داخلی از نوآوری های جدید صنعت خودرویی است.

 از مشکلات خرید خودوری داخلی می توان  پیش فروش قطره چکانی که سبب ایجاد بازار سیاه و اختلاف چند 10 میلیونی با بازار می شود تا سطح پایین خدمات پس از فروش و جولان نمایندگی های غیرمجازی که صرفا به دنبال خالی کردن جیب مشتریان هستند، اشاره کرد.

این روزها به سبب همان انحصار مذکور و کاهش قدرت خرید، مشتریان به ناچار به سمت  خودروها داخلی روی می آوردند که همین امر موجب شده تا نمایندگی های ایران خودرو برای مشتریان کیسه بدوزند.

طی تماس های مکرری که برخی مشتریان با باشگاه خبرنگاران جوان داشته اند یکی از نمایندگی های ایران خودرو اقدام به کلاهبرداری از مشتریان کرده و با فروش برخی محصولات این شرکت میلیاردها تومان به جیب زده است.

جالب آنکه برخی از این نمایندگی ها اقدام به فروش محصولات سایر شرکت های خودروسازی کرده و هنگامی که مشتریان به آنها معترض  شده اند که پس از ماه ها خودرو به آن ها تحویل داده نشده با این پاسخ مواجه می شوند که" بروید شکایت کنید" !

خلا نظارتی موجب شد تا این نمایندگی ها ساز خود را بزنند و با توجه به مسیر طولانی قضایی برای شکایت،مشتریان برای رسیدن به مطالبات خود ناچارند تا به هر آنچه که نمایندگی می گوید تن بدهند.

به نظر می رسد یکبار برای همیشه باید تکلیف نمایندگی‌ها و فروش خودروهای بی کیفیت داخلی حل شوند و مردم مستاصل را از سردرگمی درآورد و قطعا برخودر قهری مناسب با اعمال غیرقانونی این نمایندگی ها موجب خواهد شد تا اعتماد از دست رفته دوباره به مردم بازگردد.

پیگیرهای مکرر خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان برای شنیدن پاسخ مسئولان ایران خودرو در خصوص اقدامات نمایندگی های غیرمجاز و کلاهبرداری هایی که اخیرا از سوی نمایندگی های این شرکت خودروسازی صورت گرفته بی نتیجه ماند و اگرچه وعده مصاحبه با مدیران فروش این شرکت داده شد، اما هماهنگی در این خصوص از سوی روابط عمومی این مجموعه صورت نگرفت.

آن چه که انتظار می رود پاسخگویی خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال اتفاقات ناخوشایند رخ داده است که تاکنون اقدامی در خور صورت نگرفته و نکته حائز اهمیت این است که بهره مندی از خدمات بدیهی ،حق طبیعی مشتریان است که از آنها سلب شده و هیچ مقام مسئولی جوابگو نیست.

 هیچ دستگاهی بر وضعیت فروش‌ها نظارت ندارد

 سعید مؤتمنی اظهار داشت: با حذف واردکننده‌های متفرقه خودرو، تأمین نیاز بازار خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی‌ها امکان‌پذیر نیست و مشکلاتی را در پی دارد.

وی ادامه داد: افرادی که مجوز نمایندگی‌های رسمی را دارند، بیشتر به فکر پیش‌فروش خودرو و جمع کردن پول مردم هستند تا در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت نیز خودرو را پس از گذشت چند ماه به خریدار تحویل می‌دهند،‌ به این ترتیب این واردکنندگان بیشتر به دنبال منافع مالی خود و تأمین نقدینگی هستند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر، خودرو را با اقساط 5 ساله و بدون سود به مشتریان تحویل می‌دهند و تحویل خودرو نیز در همان زمان مراجعه مشتری به نمایندگی صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی در ایران ابتدا پول را از مشتری می‌گیرند و خودرو را 9 ماه بعد تحویل می‌دهند.

مؤتمنی با تأکید بر لزوم نظارت وزیر جدید صنعت بر روند پیش‌ فروش خودرو در کشور‌، گفت: هم اکنون هیچ دستگاهی بر وضعیت فروش‌ها و حاشیه بازار خودرو نظارت ندارد.

به گفته وی، افرادی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی در ایران هستند، بیشتر بنگاه‌داری می‌کنند و اشتغالزایی برای کشور نداشته‌اند بلکه به فکر سود و افزایش منابع مالی خود هستند. در حالی که باید از توان مالی شرکت مادر استفاده کنند و همان طور که شرکت‌های مادر خودروساز در کشورهای دیگر محصولاتشان را با شرایط مناسب و بدون سود عرضه می‌کنند در ایران نیز به همین صورت عرضه خودرو انجام دهند.

 دولتی بودن و انحصار، مانع از رسیدگی به تخلفات

 احمد کیمیایی اسدی عضو اتاق بازرگانی تهران، با توجه به اینکه صنعت خودرو هم از طریق دولت حمایت می شود و هم تعرفه واردات خودرو افزایش یافت ، مسئولین هیچ گاه به افزایش خدمات یا بهبود کیفیت آن فکر نمی کنند و همیشه خدمات پس از فروش یکی از مشکلات این بخش بوده است.

وی افزود: با توجه به اینکه انحصار در این بازار وجود دارد، لذا مدیران آن هیچ گاه تلاشی در جهت افزایش خدمات پس از فروش و نظارت به زیرمجموعه ها آن نمی کنند.

کیمیایی اسدی با اشاره به اینکه در صنعت خودرو حجم بالای اشتغال وجود دارد، بیان کرد: در این حوزه چیزی بالغ بر یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاغل هستند و همین موضوع سبب شده تا دولت بسیار محتاط تر با مشکلات خودروسازان داخلی برخورد کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: ایران خودرو از سال 46 فعالیت خود را آغاز کرد اما آنچنان که باید و شاید پیشرفت نکرد، شاید در اوایل دهه 50 به کشورهای حاشیه خلیج فارس خودرو صادر می کردیم اما اکنون دیگر این موضوع به دلیل کیفیت پائین رخ نمی دهد.

وی در پایان بیان کرد: طبق قانونی قرار بر این بود تا ظرف 5 سال تعرفه خوردو به رقم صفر برسد، اما با گذشت حداقل 7 سال هنوز شاهد تحقق این امر نبوده ایم و با روند فعلی خدمات رسانی خودروسازان داخلی رویکرد مردم به خرید خودرو وارداتی بیشتر شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.