| کد خبر: 137674 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ جایگزین پراید هم ورادتی است

بییست و چهار سال پیش بود که به دلیل نبود خودرو مناسب جایگزین پیکان باعث شد تا پرایدی سال‌پس از تولید در ژاپن و رفتن به کره، آمریکا و ایتالیا، به ایران وارد شود و جای پیکانی که تعصبات زیادی برای تولید آن در کشور وجود داشت را بگیرد، تعصبات در حدی بود که، ماجرا به سازمان محیط‌زیست و استاندارد کشیده شد و نظر سازمان وقت نیز بر این قرار گرفت تا، پیکان از خط تولید خارج شود پیکان برای صنعت خودرو کارهای بزرگی انجام داد، چرا که توانست ما را به سمت تولیدکنندگی خودرو سوق دهد، دلیل مخالفان حذف پیکان از چرخه تولید تنها استحکام و ایمنی آن بود.

تین نیوز

بییست و چهار سال پیش به دلیل نبود خودرو مناسب جایگزین پیکان، باعث شد تا پراید پس از تولید در ژاپن و رفتن به کره، آمریکا و ایتالیا، به ایران وارد شود و جای پیکانی که تعصبات زیادی برای تولید آن در کشور وجود داشت را بگیرد. تعصبات در حدی بود که، ماجرا به سازمان محیط‌زیست و استاندارد کشیده شد و نظر سازمان وقت نیز بر این قرار گرفت تا، پیکان از خط تولید خارج شود.

پیکان برای صنعت خودرو کارهای بزرگی انجام داد، چرا که توانست ما را به سمت تولیدکنندگی خودرو سوق دهد، دلیل مخالفان حذف پیکان از چرخه تولید تنها استحکام و ایمنی آن بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، با تمامی مسائلی که در آن روزها گریبان صنعت خودرورا گرفته بود اما، تولید پیکان به تاریخ پیوست و پراید جای آن‌را گرفت، به اذعان بسیاری از خریداران پراید در روزهای نخست تولید، قابل اعتماد و کیفی بود اما، با گذشت زمان و تلاش به منظور داخلی سازی قطعات پراید رفته رفته کیفیت این خودرو در سطح نازلی قرار گرفت به‌گونه‌ای که این مدل خودرو  در سال‌های اخیر بیشترین آمار تلفات و سوانح رانندگی را به خود تخصیص داده است لذا، این عامل بسیار مهم و دیگر مشکلات آن باعث شد تا بخش زیادی از کارشناسان صنعت حمل‌ونقل در صدد اعتراض به ادامه تولید آن برآیند.

این روزها اما، زمزمه یافتن جایگزین مناسب برای از رده خارج کردن پراید به گوش می‌رسد که گفته می‌شود قیمت آن در دیگر کشورها به شدت با قیمت ارائه شده در ایران  در تضاد است.

رنوکوئید خودرو سواری است که قرار است با همکاری شرکت مادر آن در ایران تولید و به فروش برسد اما، مسئولان شرکت سایپا اعلام کرده‌اند مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

با توجه به ضرورت گذر  از پراید به دلایلی که بر کسی پوشیده نیست، نکاتی را باید مورد تامل قرار داد و مهم‌ترین آنها قیمتی است که بیش از دو و نیم برابر در مقایسه با قیمت پراید افزایش خواهد داشت.

قطعا با افزایش قیمت خودرو و عدم توجه به توان اقتصادی مردم، فروش این خودرو در ایران با مشکل روبه‌رو خواهد شد و چنان‌چه بازار صادرات خوبی برای آن پیش‌بینی نشده باشد ضرر قابل توجهی متوجه صنعت خودرو کشور و شرکت خودروساز سازنده این مدل خودرو خواهد بود.

با عنایت به این مهم که ایران سازنده و دارنده تکنولوژی ساخت خودرو نیست و باید با تکیه بر دیگر کشورها اقدم به گذر از تولید یک مدل به برند دیگر کند که قطعا مسلتزم هزینه‌ای است که تولیدکننده بخش زیادی از  آن‌را به خریدار منتقل می‌کند.

سال‌ها است که با مصوبه دولت و تائید مجلس خودروسازان مکلف شده‌اند تا خودروی ملی را تولید و به بازار داخلی عرضه کند که شاید سال‌ها متمادی دیگر هم بگذرد و این اتفاق مهم در ایران به وقوع نپیوندد که در ادبیات جهانی اقتصاد امری قابل پذیرش نیست.

سال‌هایی در صنعت خودروسازی تجربه شد که در آن، صنعت خودرو به حال خود رها شد و خودروسازان نیز تنها با تکیه بر داشته‌هایشان اقدام به تولید کردند اما، با سپری شدن دوران رکود و تلاش به منظور حضور در بازارهای جهانی، دیگر زمان آن رسیده تا محصولی به بازار داخل روانه شود که علاوه بر کسب رضایت مردم توان حضور در بازار های جهانی را داشته باشد.

غفلت از تخصیص بودجه تحقیقاتی به منظور وارد کردن فنآوری ساخت خودرو در کشور با تلاش برای واردات خودرو و نیاز به حضور شرکت سازنده خودروهای جدید، مقوله‌‌ای است که نشان از اهتمام اندک تولیدکنندگان خودرو در ایران دارد.

قریب به 60 سال است که از تاریخ تولید اولین خودرو در ایران می‌گذرد، اما اینجا جا دارد این سوال از تولیدکندگان خودرو  پرسیده شود که آیا این مدت زمان کافی نبود تا ایران از تولید به سازندگی خودرو شیفت پیدا کند.

چرا تلاشی برای خودروساز شدن ایران نمی‌شود تا مردم ما بتوانند از تولیدات داخلی با تکنولوژی متعلق به خود بهره‌مند شوند و ناگزیر از پرداخت قیمتی گزاف به منظور خرید خودرو نباشند؟ سوالی است که قضاوت در خصوص آن‌را به مخاطبان می‌سپاریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.