| کد خبر: 136191 |

هیچ انتقالی صورت نخواهد گرفت/فرانسوی‌ها قبل از این رفوزه شده‌اند

با اجرای این طرح، 40 شرکت از رده خارج شده و نشان انحصار در واردات مانند نشان انحصار در تولید، به خودروسازان داخلی تقدیم خواهد شد.

تین نیوز
با اجرای این طرح، 40 شرکت از رده خارج شده و نشان انحصار در واردات مانند نشان انحصار در تولید، به خودروسازان داخلی تقدیم خواهد شد.

 

به گزارش پرشین خودرو، درست از ابتدای سال گذشته بود که تحرکات وزارت صنعت در حوزه خودرو با وضع قوانین مختلف افزایش پیدا کرد.

اما جدیدترین تحرکات وزارت صنعت، آن هم در پایان کار دولت یازدهم تبدیل به یکی از پر سر و صدا ترین خبرها در حوزه خودرو شده است.

تقدیم انحصار واردات خودرو به تولیدکنندگان داخلی به بهانه تولید یک محصول از یک برند! یعنی اگر ایران خودرو پژو تولید می کند، از این پس تنها اوست که می تواند سایر مدل های پژو را به کشور وارد کند!

یا به عنوان مثال، شرکت سایپا که تولیدکننده سراتو از کیا و ساندرو از رنو است چنانچه این طرح جدید اجرا شود تنها شرکتی خواهد بود که می تواند سایر محصولات کیا موتورز را وارد کند و احتمالا با دوست و همسایه خود در جاده مخصوص کرج، انحصار واردات محصولات رنو را نیز در دست خواهند گرفت.

علت گرفتن این تصمیم از سوی دولتی ها مشخص نیست اما چیزی که معلوم است این که در حال حاضر بیش از 40 شرکت به صورت قانونی واردات خودرو به ایران را در دست دارند و با اجرای این طرح، این 40 شرکت از رده خارج شده و نشان انحصار در واردات مانند نشان انحصار در تولید به خودروسازان داخلی تقدیم خواهد شد.

میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، در این خصوص گفت: بهانه دوستان دولتی برای این طرح، وارد شدن تکنولوژی توسط برندهای خارجی به ایران است که تجربه این سالها نشان داده است که هیچ انتقال تکنولوژی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: این طرح پیشخوان جدیدی است برای خودروسازان داخلی و هیچ منفعتی برای سایرین ندارد.

رضایی تاکید کرد: زمانی که وزیر صنعت این طرح را ارائه داد اعلام کرد که شرکت های خارجی که به ایران خودرو وارد می شوند باید تولیدات خود را بومی کرده و تکنولوژی منتقل نمایند اما همان موقع نیز ما اعلام کردیم که این طرح دارای نقاط ضعف گوناگونی است ازجمله اینکه هیچ انتقال تکنولوژی صورت نمی گیرد.

این فعال بازار خودرو گفت: متاسفانه دو خودروسازی عمده ما هنوز پش از گذشت بیش از 15سال نتوانستند قطعات و لوازم یدکی خودروهای ساخت خود را در داخل بسازند و از چین وارد می کنند بنابراین از این به بعد هم، روال فرقی نخواهد کرد.

وی بیان کرد: فرانسوی ها در زمان تحریم به یکباره تمام قراردادها و تعهدات خود را از یاد بردند و ایران را بدون هیچ توضیحی ترک کردند، حالا شما از همین افراد انتظار انتقال تکنولوژی دارید؟

رضایی خاطرنشان کرد: در هیچ کشور دارای صنعت خودرو، قانونی مثل این وجود ندارد و مثلا در آلمان ب.ام.و و بنز دارای انحصار برای واردات نیستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.