| کد خبر: 127856 |

نعمت زاده:

در قرارداد بنز دنبال گرو کشی هستیم

تین‌نیوز| وزیر صنعت از نهایی شدن قرارداد خودرویی با رنو خبر داد و در مورد قرارداد سایپا و سیتروئن گفت: قرارداد این دو شرکت وارد مرحله اجرایی شده و سیتروئن قسط اولیه خود را واریز کرده است.

به گزارش تسنیم، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری امروز در پاسخ به خبرنگاران در خصوص وضعیت قراردادخارجی شرکت های خودروساز و به ویژه قراردادرنو، تصریح کرد: دردو مورد قراردادهای خارجی به بالای ٩٥ درصد توافق شده و البته ما تعجیل به نفع ما نیست درزمینه مشارکت طرف رنویی بسیار جدی است .

نعمت زاده با اعلام اینکه رنو به ما نامه داده است ، گفت : در مورد بن رو قیمت را اضافه کردیم، هیات مدیره رنو قبول کرد و امیدواریم که کار مفیدی باشد.

وزیر صنعت افزود: در مورد بنز هم کار تمام شده و ما در حال گروکشی هستیم برای افزایش سهم داخل چون می خواهند قطعات موتور را وارد کنند و ما می گوییم امکان ساخت داخل وجود دارد.

نعمت زاده در پاسخ به اینکه گفته می شود بانک مرکزی قرار است جلسه ای با وزارت صنعت داشته باشد تا نرخ سود خودروسازان را مطابق با نرخ سود مصوب هماهنگ کنند، افزود: هفته قبل در کمیته اعتباری بانک مرکزی جلسه ای بود. پیش از آن جلساتی را با خودروسازان داشتیم تا رقم سود خود را که برای جذب نقدینگی تعدیل کنند. در نهایت با بررسی خودروسازان به نتیجه مشترکی رسیدیم که به زودی اعلام می شود.

او درباره اینکه چرا برخی از شرکت های واردکننده خودرو هنوز از شرکت های واسط مجوز دارند، اظهار کرد: نمایندگی ها به دلیل تحریم رها بود و خیلی ها از گرفتن نمایندگی سرباز می زدند و خودروهای دست دوم می فروختند. ما برای اینکه این موضوع را ساماندهی کنیم این شرایط را گذاشتیم که اگر از نمایندگی واسط هم مجوز اخذ شد اشکالی ندارد. بعد از برجام قانون سختیگرانه تر شد اکنون باید نمایندگی ها از شرکت مادر باشد.

وزیر صنعت اضافه کرد: طبق گزارشات دریافتی این شرکت ها اکنون وضعیت خوبی دارند و چون روند مذاکرات متفاوت است مدت زمان برخی برای گرفتن مجوز از شرکت های مادر تمدید شده است.

نعمت زاده با اشاره به قرارداد سایپا و سیتروئن گفت: قرارداد این دو شرکت وارد مرحله اجرایی شده و سیتروئن قسط اولیه خود را واریز کرده است.

نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که خود را تا چه حد در اجرای اقتصاد مقاومتی موفق می‌دانید گفت: سعی شده است که در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم اما نمی‌گویم که صددرصد به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یافته‌ایم.

وی افزود: در بخش معادن با تلاش انجام شده کاداستر اجرا شد که از تعهدات اولیه ما بوده است.

وزیر صنعت تاکید کرد: تعدادی از صنایع غذایی ما امروز با 15 هزار پرسنل فعالیت می‌کند که این امر از افتخارات ما است در حالیکه این صنایع در گذشته کار خود را با 20 تا 25 نفر شروع کرده بودند.

وی افزود: 3800 واحد تولیدی از ابتدای دولت راه‌اندازی شده است و بر این اساس 3500 نفر شغل فقط در سال 95 و در مجموع 18 هزار شغل ایجاد شده است.

نعمت‌زاده گفت: در برخی مواقع واحدهایی مشاهده می‌شود که با وجود آنکه پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند اما هنوز برق و آب‌شان وصل نشده است و حتی دیوار نیز دور واحد آنها کشیده نشده است بنابراین پروانه آنها لغو می‌شود تا هر موقع خواستند کار خود را شروع کنند دوباره پروانه دریافت کنند.

وی در خصوص صنایع دانش‌بنیان گفت: صندوقی برای صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان داریم که اغلب شرکت‌ها از این کانال که زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارند فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: ما نیز به بانک‌ها توصیه می‌کنیم که اگر مشکلی برای دریافت تسهیلات این شرکتها وجود داشته باشد با حمایت ما مشکلات آنها برطرف شود اما باید گفت که مشکل برای ارائه تسهیلات وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح رونق تولید جز با همکاری سیستم بانکی امکانپذیر نخواهد بود گفت: در مواردی بوده که صنایعی بدهکار بانک بودند اما دوباره به آنها وام پرداخت شد.

وی درباره چگونگی این امر گفت: بانکها در ابتدا برایشان سخت بود که وام دوباره‌ای به صنایع پرداخت کنند و می‌گفتند که این صنایع حتی 5 قسطشان عقب افتاده اما در نهایت کمک شد که این واحدها زمین نخورند.

نعمت‌زاده افزود: بر این اساس صنایعی که قسطهای عقب‌مانده داشتند با دریافت وام‌های جدید توانستند اصل اقساط عقب‌مانده خود را پرداخت کنند. وام‌های زیر 100 میلیون تومان شامل بخشودگی جرایم شدند به طوریکه در بخش کشاورزی 500 میلیارد تومان بخشودگی جرایم صورت گرفت اما هزار میلیارد تومان پولی که بانک‌ها نمی‌توانستند وصول کنند وصول شد و اصل پول بانک‌ها برگشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کتاب صادرات در سال جاری بعد از گذشت یک ماه هنوز منتشر نشده و تعرفه جدید برخی از کالاها مشخص نیست گفت: بر اساس روال معمول از چند ماه قبل در سال گذشته (95) بر اساس تعاملی که با صنایع صورت گرفت ما پیشنهاد خودمان را ارائه کردیم که این پیشنهاد به تصویب کمیسیون ماده یک نیز رسید و تقدیم دولت شد. امسال نیز این کار انجام شد اما قراری بر بررسی مجدد آن شد که بر این اساس این فعالیت دوباره شروع شده و بعید به نظر می‌رسد که تا قبل از انتخابات به نتیجه برسد اما از نظر ما کار تمام شده است.

دولت تعرفه نخود و لوبیا و کره را کاهش داد

وزیر صنعت یادآور شد: در این ارتباط بیشترین گفت‌وگوها با وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته و تعرفه‌هایی که صورت نگرفته مربوط به این وزارتخانه است.

وی گفت: تعرفه کالاهایی مانند نخود و لوبیا را کاهش داده‌اند همچنین تعرفه کره که قیمت آن افزایش یافته بود کاسته شده است.

نعمت‌زاده افزود: حدود 30 تا 40 درصد از این تعرفه‌ها و کالاهایی که اغلب کالاهای اساسی هستند تغییر ایجاد شده و یا در حال تغییر است و کالاهایی مانند برنج و شکر تغییرات دارند اما به نظر نمی‌رسد که تا قبل از انتخابات به نتیجه برسد.

وی گفت: برخی اقتصاددانان می‌گویند این تحقیقات سالانه نباید صورت گیرد و برخی نظر متفاوتی دارند اما به هر حال فردی از صنایع ما وضعیت تولیدشان تغییر کرده است بنابراین باید اقدامات و اصلاحات مورد نظر صورت گیرد.

400 میلیارد تومان یارانه تشویقی برای سال 96 در نظر گرفته شد

وی همچنین گفت: در برخی از موارد رهبر معظم انقلاب توصیه بر کنترل واردات داشتند ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در شورای اقتصاد هفته گذشته تصمیمات تشویقی برای صادرات غیرنفتی گرفته می‌شود گفت: در سال گذشته از 200 میلیارد تومان یارانه تشویقی 50 میلیارد تومان آن گرفته شد در سال جاری نیز 400 میلیارد تومان یارانه تشویقی برای صادرات تصویب شده است و برنامه و بودجه به سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.