| کد خبر: 127637 |

بیش از 80 درصد خودروها "حدود مجاز آلایندگی" را نمی‌توانند پاس کنند

تین‌نیوز| مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور با تاکید بر اینکه در بسیاری کشورهای دنیا سن معاینه فنی دو سال است افزود: کاهش تنها یکساله معافیت معاینه فنی خودروهای صفر تصمیم درستی نبوده است.

 

به گزارش ایسنا، سعید قیصر در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از کاهش سن معاینه فنی از پنج به چهار سال به جای دو سال گفت: در صنعت، اقتصاد و کشاورزی از کشورهای توسعه یافته الگو می گیریم اما در موضوع مهمی همانند معاینه فنی هیچ الگویی نمی گیریم. در حقیقت نه تنها از کشورهای توسعه یافته الگو نگرفتیم بلکه با کشورهای عقب تر نیز مقایسه‌ای در این حوزه نداشته‌ایم.

 

وی افزود: سن معاینه فنی در کشورهای دنیا متناسب با گارانتی خودرو نیست برای مثال در کشور آلمان گارانتی خودرو 5 سال است در حالی که سن معاینه فنی دو سال است اما در ایران سن معاینه فنی 4 سال و گارانتی خودروها یک یا دو سال است.

 

وی ادامه داد: اعتقاد دارم تغییر سن معاینه فنی به 4 سال غیر کارشناسی بوده اگر از بعد آلایندگی به این موضوع نگاه کنیم تصمیم درستی نبوده علاوه بر این از بعد ایمنی نیز اصلا مسئله مدنظر قرار نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان به ازای هر نفر یک خودرو وجود دارد افزود: این نسبت در کشور ما به ازای هر4.5 نفر یک خودرو است. تلفات جاده ای کشورمان نیز در مقایسه با کشورهای آلمان و سنگاپور قابل مقایسه نیست. در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 32 کشته جاده ای داریم و در این حوزه دلایل بسیاری همچون خطای انسانی، مشکلات جاده ای، ایمنی و... مطرح می شود اما آیا به صورت دقیق تحلیل و آمار درستی وجود دارد که خودرو را به لحاظ ایمنی مورد کاوش قرار داده باشد؟ اعتقاد دارم می توانستیم بهتر عمل کنیم و مجلس تصمیم بهتری اتخاذ کند.

 

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور تاکید کرد: مجلس از دل مردم است لذا باید در تصمیمات حتما حقوق شهروندی مدنظر قرار گیرد؛ در این مصوبه حقوق شهروندی به درستی لحاظ نشده است. شاید این تعبیر ایجاد شود که منافع خودروسازی بیشتر مدنظر قرار گرفته است.

 

وی افزود: اگر به کیفیت خودروهای تولیدی خودمان اعتماد و اطمینان داریم باید سن معاینه فنی را دوسال قرار دهیم و اگر اعتقادی نداریم باید در جهت ارتقاء کیفیت تولیدات خودروسازها گام برداریم، بی تردید نباید در پی حذف صورت مسئله ها باشیم.

 

وی به نطق های پیش از دستور برخی از نمایندگان در جلسه بررسی کاهش سن معاینه فنی اشاره کرد و ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تخلف مراکز معاینه فنی صحبت کردند این موضوع راهکار دارد؛ می توانیم قانون درستی وضع کنیم و در مقابل تخلف و عدول از آن نیز قانون محکمی داشته باشیم و با متخلفان برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: در دستور العمل ماده3 که توسط وزیر کشور اواخر سال 1395 به استانداران ابلاغ شد مسئولیت عملکرد مراکز معاینه فنی به استانداران و به طبع آن به شهرداری های شهر محول شده است و ستادهای معاینه فنی به ریاست شهردار تشکیل و در استان به ریاست معاونین عمرانی استانداری ها تشکیل جلسه و عملکرد مراکز را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهد؛ البته در بحث نظارت ما نیز به صورت شبانه روزی عملکرد مراکز معاینه فنی را رصد می کنیم.

 

قیصر تصریح کرد: برخی از نمایندگان نیز به تشکیل صف های طولانی مقابل درب مراکز اشاره کرده‌اند، شاید این ضعف از سوی ما باشد که فرهنگسازی نکردیم تا شهروندان در زمان و موعد مقرر به مراکز مراجعه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در نظر می گرفتند که در حال حاضر 14 تا 16 میلیون خودرو واجد شرایط مراجعه به مراکز داریم که تنها در سال 1395، هشت میلیون و 500 خودرو مراجعه کرده اند، این در حالیست که در سال های گذشته حدود 4 میلیون مراجعه کننده داشتیم.

 

وی افزود: در دوره ای قانونی اعمال می شود و شهروندان برای قرار نگرفتن مقابل قانون به صورت پر تراکم به مراکز مراجعه می کنند لذا صف های طولانی ایجاد می شود. اگر هر شخصی در زمان لازم برود صفی مشاهده نخواهیم کرد و زمان ورود و خروج خودرو به مراکز بیش از 15 دقیقه نخواهد بود.

 

وی تاکید کرد: معاینه فنی یک موضوع اجتماعی است که می تواند در حوزه ایمنی و آلایندگی تاثیر بسزایی داشته باشد. "حدود آلایندگی" توسط شورای عالی محیط زیست برای اجرا ابلاغ شده و همه ملزم به اجرای آن هستند، این درحالی است که اگر این قانون اجرا شود بیش از 80 درصد خودروهای کشور در بحث آلایندگی رد خواهند شد و خودروهای با عمر کمتر از 2 سال حتی حدود مجاز آلایندگی را هم نمی توانند پاس کنند.

 

وی ادامه داد: خودروساز باید خود را به استانداردهای تولید برساند چرا که امروز مراکز معاینه فنی بر اساس استانداردهای جهانی عمل می کنند البته این موضوع تنها برای تولیدات داخل نیست بلکه خودروهای وارداتی نیز از لحاظ ایمنی و آلایندگی در مراکز معاینه فنی در هنگام مراجعه مردود می شوند لذا باید کیفیت واردات و تولیدات داخلی بالا برود؛ البته مالکین خودرو نیز باید در زمان مناسب با مراجعه به کلینیک های تخصصی خودرو نسبت به رفع نواقص خودرو خود اقدام کنند در حقیقت همه چیز به خودروساز برنمی گردد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.