کلاهبرداری تاکسی های تلفنی و نظارتی که در کار نیست
اخیرا برخی از رانندگان تاکسی های تلفنی با شگردهای جدیدی به دریافت کرایه اضافه از مسافران اقدام می کنند که موجب نارضایتی و گلایه شهروندان بجنوردی شده و متولیان ادعای نظارت دارند.

اخیرا برخی از رانندگان تاکسی های تلفنی با شگردهای جدیدی به دریافت کرایه اضافه از مسافران اقدام می کنند که موجب نارضایتی و گلایه شهروندان بجنوردی شده و متولیان ادعای نظارت دارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، اگرچه تاکسی های تلفنی ناوگان حمل و نقل عمومی محسوب نمی شوند اما به دلیل تقاضای بالای شهروندان، این ناوگان نیز زیر نظر سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری ها و بر اساس نرخ های مصوب فعالیتشان را آغاز کردند و اکنون نقش زیادی در جابه جایی مسافران درون شهری دارند. اما دریافت کرایه اضافه از مسافران موجب نارضایتی و گلایه شهروندان بجنوردی شده است.
۲۰۰ هزار تومان به جای ۲۰ هزار تومان
یکی از شهروندان با بیان اینکه نظارت بر تاکسی های تلفنی به شدت ضعیف است می گوید: در حالی که هر شهروندی انتظار دارد با امنیت خاطر از تاکسی های تلفنی استفاده کند اما این روزها با افزایش تورم و شرایط نامناسب اقتصادی، رانندگان این تاکسی ها، با ترفندهای خاص کرایه های بیشتری از شهروندان دریافت می کنند که به نظر می رسد نظارتی بر عملکردشان وجود ندارد.
شقایق حسن نیا می افزاید: مسیری را که از تاکسی تلفنی استفاده کردم به گفته راننده باید ۲۰ هزار تومان کرایه پرداخت می کردم که با استفاده از کارت خوان، از حساب بانکی ام برداشت و بلافاصله پس از تحویل کارت بانکی ام حرکت کرد و وقتی حساب بانکی ام را چک کردم متوجه شدم به جای ۲۰ هزار، ۲۰۰ هزار تومان از حسابم کسر شده است.
وی اظهار می کند: در ابتدا به تصور اینکه خطای چشمی راننده بوده است، به تاکسیرانی مراجعه و موضوع را مطرح کردم که متوجه شدم برداشت این مبلغ از حسابم عمدی بوده و شگرد جدید برخی از رانندگان است.
وی خاطرنشان می کند: وقتی متولیان امر حساب های دریافتی راننده مورد نظر را بررسی می کردند، تراکنش دریافت ۲۰۰ هزار تومان را از سیستم پاک کرده بود و کلاهبرداری او آشکار شد.
دستگاه پوز میوه فروشی در تاکسی تلفنی
به گفته وی این شگرد جدید بین رانندگان تاکسی تلفنی گسترش پیدا کرده است و یک بار دیگر هم با چنین مشکلی مواجه شدم.
وی می افزاید: برای مسیری که کرایه آن ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان است، راننده تاکسی تلفنی ۱۷۶ هزار تومان کارت کشید و این بار پیگیری هایم برای دریافت اضافه برداشت راننده نتیجه ای نداشت، چون دستگاه پوز مورد نظر مربوط به یک میوه فروشی در شیروان بود که قابل پیگیری در سازمان تاکسیرانی نبود.
حسن نیا می گوید: با شرایط پیش آمده به نظر می رسد نظارت بر تاکسی های تلفنی از عهده سازمان تاکسیرانی هم خارج است و دیگر امنیت خاطر در سفرهای داخل شهری فراهم نیست.
یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: به دلیل اینکه شاغل هستم و باید به موقع در محل کارم حاضر باشم به وفور از تاکسی تلفنی استفاده می کنم که متأسفانه با شگردهای کلاهبرداری رانندگان در این بخش آشنا هستم.
وی می افزاید: چندین بار تاکنون رانندگان به جای ۲۵ هزار تومان ۳۵ هزار تومان از حسابم برداشت کرده اند که گاهی به تصور اینکه مبلغ را اشتباه متوجه شده ام و شاید کرایه ۳۵ هزار تومان بوده است پیگیری نکردم، اما بار دیگر که به جای ۲۷ هزار تومان ۲۷۰ هزار تومان از حسابم کسر شد پیگیری کردم و متوجه شدم این ترفند جدید برخی از رانندگان است و مبالغ بیشتری از حساب مسافران برداشت می کنند.
وی اظهار می کند: به اندازه ۲۷۰ هزار تومان برای رفت و آمد به تاکسیرانی هزینه کردم اما موفق به بازگرداندن این مبلغ نشدم و دستگاه پز راننده شخصی بود و تراکنش آن برای تاکسیرانی قابل بررسی نبود.
نرخ تاکسی های تلفنی متغیر است
وی اضافه می کند: مدیریت تاکسی تلفنی و مسئولان مربوطه به منظور امنیت خاطر شهروندان باید نظارت بیشتری بر تاکسی های تلفنی داشته باشند نه اینکه شهروندی دچار مشکلی شود سپس پیگیر مسئله شوند که عمدتاً قابل پیگیری هم نیست.
وی تصریح می کند: متأسفانه برای رفت و آمد در یک مسیر مشخص، کرایه ها ثابت نیست و هر راننده ای با توجه به انصاف خود کرایه دریافت می کند و چندین بار به تاکسیرانی گلایه هم کرده ام اما مانند رانندگان می گویند یا از تاکسی تلفنی استفاده نکنید یا برای کرایه توافق کنید، در حالی که هر سال نرخ کرایه تاکسی ها از سوی تاکسیرانی اعلام می شود.
یکی دیگر از شهروندان هم بر این باور است که تاکسی های تلفنی، مستقل کار می کنند و هر تخلفی هم که داشته باشند تاکسیرانی پیگیری نمی کند یا قدرت برخورد ندارد، زیرا چندین بار بابت دریافت کرایه اضافه اعتراض کرده ام اما متولیان امر به جای تذکر به رانندگان، از من خواستند که در همان لحظه که راننده کرایه اضافه تقاضا می کند، مبلغ را بر اساس تاکسی متر پرداخت کنم در حالی که دیگر خبری از تاکسی متر در تاکسی ها نیست.
وی اظهار می کند: رانندگان تاکسی های تلفنی شگردهای زیادی برای کلاهبرداری و دریافت کرایه بیشتر از مسافران دارند و هر شهروندی با روشی از آن مواجه می شود.
وی اضافه می کند: زمانی که مسیری را می خواستم با تاکسی تلفنی طی کنم، ابتدا از راننده سوال کردم دستگاه کارت خوان دارد یا نه که گفت «نگران نباش»، پس از حرکت کنار یک عابربانک توقف کرد و گفت من فقط پول نقد دریافت می کنم و از این عابربانک برداشت کن.
وی ادامه می دهد: کرایه مسیر طی شده ۳۲ هزار تومان بود که ۵۰ هزار تومان به راننده پرداخت کردم اما گفت خورد ندارم و از مغازه ها خورد کن با اینکه زمان زیادی از دست داده بودم و چند تا مغازه رفتم تا خورد بگیرم راننده باز هم ۳۵ هزار تومان دریافت کرد و باز هم گفت خورد ندارم و وقتی داشبورد را باز کرد متوجه شدم دستگاه پوز دارد اما استفاده نمی کند.
به گفته وی اگر رانندگان فقط نقد کار می کند باید به فکر پرداخت بقیه کرایه به مسافر هم باشند چون عابربانک ها هم عمدتاً مبالغ کمتر از ۵۰ هزار تومان ندارند.
وی خاطرنشان می کند: امنیت سفر با تاکسی های تلفنی درون شهری به صفر رسیده و در هنگام استفاده از این تاکسی ها بیشتر از اینکه حواسمان به مسیر باشد باید حواسمان به میزان کرایه ای باشد که راننده دریافت می کند.
کلاهبرداری تاکسی تلفنی در فاصله دو نظارت
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری بجنورد نیز با تأیید این گونه تخلف ها می گوید: رانندگانی که توسط سازمان معرفی شدند و دستگاه پوز دریافت کردند، شماره پایانه هایشان ثبت و بر اساس آن تخلف های احتمالی پیگیری می شود.
احمد شافعی در گفتگو با خبرنگار مهر می افزاید: رانندگانی که دستگاه پوز خارج از سیستم دارند و با استفاده از آن کرایه دریافت می کنند، شماره پایانه های آن ها را نیز ثبت و نگهداری می کنیم که در صورت مراجعه شاکی پیگیری کنیم.
وی خاطرنشان می کند: تاکنون مراجعه هایی برای وجود این گونه تخلف ها به سازمان داشتیم که بر اساس همین شماره پایانه ها پیگیری و مشکل شهروندان را رفع و رجوع کرده ایم.
شافعی با بیان اینکه همواره نظارت بر فعالیت تاکسی های تلفنی انجام می شود اظهار می کند: گاهی ممکن است، دستگاه کارت خوان راننده ای بازدید شده باشد اما پس از بازدید راننده دستگاه پوز را جا به جا کند که تعدادشان قابل توجه نیست و اگر تخلفی هم صورت بگیرد، قابل پیگیری از سوی این سازمان نیست.
وی خاطرنشان می کند: در صورت بروز تخلف راننده در این بخش، تا ۹۰ درصد به مراجعه شهروندان پاسخ داده می شود.
به گفته وی به دلیل محدودیت در تعداد دستگاه های پوز، برخی رانندگان خودشان دستگاه پوز تهیه می کنند که اینها خارج از مجموعه سازمان تاکسیرانی است، با این وجود سعی می کنیم دستگاه پوز این رانندگان را نیز بررسی کنیم تا در صورت بروز هر گونه تخلفی بتوانیم رسیدگی کنیم.
وی اظهار می کند: اگر دستگاه کارت خوان بین بازدیدها جا به جا شده باشد چون دیتاهای آن ها را نداریم قابل پیگیری نیست.
وی اظهارمی کند: برخورد با متخلفان به رأی کمیته انضباطی بستگی دارد که عمدتاً برای این گونه تخلف ها در مرحله اول تعهد گرفته می شود مرحله دوم تعهد و جریمه و اگر بار سوم هم تکرار شود پروانه فعالیتش باطل می شود.
برای اینکه امنیت خاطر در سفرهای درون شهری برای شهروندان ایجاد شود لازم است متولیان امر علاوه بر حمایت از رانندگان در این بخش نظارت های جدی داشته باشند تا هر روز شاهد شگردهای جدید کلاهبرداری نباشیم.