| کد خبر: 229239 |

راه‌های شهرستان بشرویه در کانون توجه مسوولان

راه‌های شهرستان بشرویه در خراسان جنوبی با وقوع تصادفات اخیر بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار گرفته و شتاب‌بخشی به طرح‌های دوبانده سازی با جذب اعتبارات لازم در دستور کار است.

تین نیوز

راه‌های شهرستان بشرویه در خراسان جنوبی با وقوع تصادفات اخیر بار دیگر در کانون توجه رسانه‌ها و مسوولان قرار گرفته و شتاب‌بخشی به طرح‌های دوبانده سازی با جذب اعتبارات لازم در دستور کار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد و هنوز بخشی از آنها در شهرستان‌های مختف استان دوطرفه است که هر بار با وقوع تصادفات مرگبار لزوم دوبانده سازی آنها در صدر اخبار و مطالبات خراسان جنوبی قرار می‌گیرد.

استانداردسازی راه‌های ارتباطی شهرستان‌ها در استان پهناور خراسان جنوبی یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه استان بوده که نیازمند اعتبارات ویژه و توجه در سطح ملی است.

محورهای پرتردد و پرخطر بیش از همه باید مورد توجه مسوولان استانی و کشوری قرار گیرد زیرا ایمن سازی آنها نقش بسزایی در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد هرچند به گفته کارشناسان نقش عامل انسانی را در وقوع حوادث رانندگی نباید از نظر دور داشت.

محور بشرویه به فردوس و بشرویه به طبس در شمال غرب خراسان جنوبی از مسیرهای پرتردد و با ترافیک بالا بخصوص وسایل نقلیه سنگین است که طی روزهای اخیر از سال نو تصادفات مرگباری را به خود دیده است.

هفته گذشته تصادفی در کیلومتر ۱۸ محور بشرویه به فردوس رخ داد و بر اثر برخورد ۲ خودروی نیسان و رانا سه نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند که سه مصدوم حادثه نیز پس از انتقال به بیمارستان جان باختند.

فرماندار بشرویه پس از وقوع این تصادف در دیدار با فرمانده پلیس راه استان ضمن اظهار تاسف و تاثر به دلیل حوادث اخیر در جاده‌های بشرویه گفت: متاسفانه در چند روز اخیر در محورهای بشرویه شاهد تصادفات بسیاری بوده‌ایم و بیش از ۸ نفر در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

علی شفیعی افزود: یکی از مهمترین عوامل تصادفات در بشرویه، جاده است که نیازمند احداث باند دوم است و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم.

در حالی که دوبانده سازی جاده‌های شهرستان بار دیگر مطالبه شد و نگاه‌ها به سمت دستگاه‌های متولی رفت، اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درخصوص مجوز کمیسیون ماده ٢٣ برای سه راهی شهید زارع به بشرویه توضیحاتی منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم‌استانی‌ها می‌رساند مطالعات توجیه فنی و اقتصادی این محور به همراه کاربرگ‌های مربوطه با پیگیری‌های انجام شده در وزارت راه و شهرسازی تصویب شده و با امضای وزیر راه و شهرسازی برای معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال شده است.

این اطلاعیه افزود: از طرفی دبیرخانه کمیسیون ماده ٢٣ در سازمان برنامه و بودجه کشور مستقر است و همه اعضای کمیسیون مذکور، کارکنان تابعه سازمان برنامه و بودجه کشور هستند و اساسا وزارت راه و شهرسازی عضو این کمیسیون نیست. بر این اساس وزارت راه و شهرسازی آنچه را در حیطه اختیارات خود بوده، انجام داده و عملا تصویب این پروژه در کمیسیون ماده ٢٣ از اختیارات سازمان برنامه و بودجه کشور است.

این اداره کل با همراهی و کمک استاندار و نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، کمافی السابق پیگیر این موضوع تا تحقق نتیجه خواهد بود.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بشرویه گفت: در تصادفات اخیر که در محورهای ورودی این شهرستان رخ داده، خطای انسانی باعث بروز چنین تصادفاتی شده است.

محسن زیباییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به  دلیل شدت حادثه لزوم احداث باند دوم بیشتر مد نظر قرار گرفته که با رفع مشکل اعتبار و طبق اولویت‌بندی دوبانده کردن مسیرهای پرخطر را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی گفت: سال ۹۸ برای اجرای باند دوم محور بشرویه از سمت طبس قراردادی با پیمانکار با اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریال امضا شد که اکنون با افزایش هزینه‌ها و قیر ۲۶۰ میلیارد ریال هزینه در بر دارد.

رییس اداره راه و شهرسازی بشرویه با بیان اینکه ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در این شهرستان وجود دارد گفت: برای دوبانده کردن هر کیلومتر از محورهای مواصلاتی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

وی عنوان کرد: باند دوم محور فردوس - بشرویه به طول ۴۵ کیلومتر با پیگیری نماینده مردم در مجلس دارای ردیف بودجه شد به این صورت که این محور از سمت بشرویه (سه راهی شهید زارعی) به راه اصلی ارتقا یافته و در قالب احداث باند دوم در صورت  اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۲۳، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

زیباییان گفت: دوبانده سازی این محور تاکنون هیچ ردیف اعتباری ملی نداشته است که بعد از تامین اعتبار و اخذ مجوزهای مورد نیاز کار شروع خواهد شد.

وی افزود: محور طبس به بشرویه تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ۳۰ میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه پروژه در حال پیگیری و اجرا داریم گفت: برای محور بشرویه به طبس از محل اعتبارات استانی ۶ میلیارد ریال به پیمانکار پرداخت کرده‌ایم، باند دوم بشرویه به سه راهی شهید زارعی و راه اصلی از سمت روستای خدا آفرید در مرحله بازگشایی مسیر بوده و پیمانکار مشغول کار است.

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بشرویه اظهار داشت: پروژه مسیر بشرویه به طبس که راه ۱۲۰ کیلومتری را به ۷۰ کیلومتر کاهش می‌دهد، از مطالبات مردم منطقه بوده و سال ۸۷ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را اخذ کرد و از سال ۹۳ عملیات اجرایی بازگشایی این محور شروع شد.

وی افزود: این پروژه در بودجه سالانه ۹۵ میلیارد ریال اعتبار دارد که با پیگیری‌های انجام شده توسط مسوولان استانی ۱۴۰ میلیارد ریال اخذ شده است.

زیباییان گفت: درخصوص اجرای محور بشرویه - بجستان نیز که از مطالبات جدی مردم شهرستان است، مطالعات اولیه توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی شروع شده و نیازمند اعتبار است.

وی اظهار داشت: در مطالعات انجام شده چون مسیر از منطقه حفاظت شده می‌گذرد باید اداره حفاظت محیط زیست نیز طرح را تایید کند که هنوز انجام نشده و در حال پیگیری هستیم.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۲۰ کیلومتری بیرجند است.

عملیات احداث باند دوم در جاده‌های خراسان جنوبی ادامه دارد به طوری که ۵۶۰ کیلومتر باند دوم در ۱۴ محور استان با مبلغ قرارداد هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست و تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه در این استان تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

تا سال ۹۸ باندهای دوم استان خراسان جنوبی ۶۱۴ کیلومتر بود و فقط در سال گذشته حدود ۱۳۷ کیلومتر باند دوم از ۵۶۰ کیلومتر پروژه در دست اجرا زیر بار ترافیک رفت و جهشی در حوزه باندهای دوم استان در سال ۹۹ روی داد.

با این وجود هر سه مولفه راه، خودرو و عامل انسانی را باید در رانندگی ایمن و وقوع تصادفات در نظر گرفت کما اینکه در راه‌های دوبانده نیز حوادث رانندگی از نوع واژگونی درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.