| کد خبر: 229688 |

تاکید رسانه رسمی چین بر لزوم بازگشت بی قیدوشرط دولت بایدن به برجام

اکنون زمان آن فرارسیده است که دولت بایدن بدون قیدوشرط به آن بازگردد

تین نیوز

خبرگزاری رسمی دولت چین در گزارشی با اشاره به اینکه آمریکا طرفی بود که از توافق هسته ای خارج شد، تاکید کرد: اکنون زمان آن فرارسیده است که دولت بایدن بدون قیدوشرط به آن بازگردد

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری رسمی چین در گزارش خود با برشمردن موضوعات مورد اختلاف میان ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام، ازجمله لغو تحریم های ایران پیش از آنکه تهران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، تاکید هر یک از آنها برای برداشتن اولین گام از سوی طرف مقابل و چگونگی رفع تحریم ها به صورت گام به گام یا یکجا تصریح کرد: به نظر می آید که این مشکلات به موانع بزرگی در نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین تبدیل شده است.

این رسانه ادامه داد: اگرچه مذاکره کنندگان در روزهای اخیر گفته اند که رایزنی های وین سازنده بوده و طرف‌های مرتبط سیگنال‌های مثبت فرستاده‌اند، اما آینده توافق هسته‌ای با ایران به دلیل نبود اعتماد میان تهران و واشنگتن و عوامل پیچیده دیگر، هنوز با بلاتکلیفی‌های متعددی رو به رو است. کارشناسان بر این باورند که رسیدن به یک فهم مشترک در کوتاه مدت دشوار خواهد بود.

این رسانه با اشاره به موضع قطعی ایران مبنی بر اینکه " تمام تحریم های اعمال شده از ژانویه ٢٠١٦، زمان اجرای توافق باید لغو شود " گزارش داد: به گفته یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اگر ایران بر موضع خود برای لغو تمامی تحریم های اعمال شده از ٢٠١٦ اصرار کند، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. سپس ما به بن بست خواهیم رسید.

طبق برآوردها ١٥٠٠ تحریم باید برداشته شود.

وانگ جین، استاد دانشگاه شمال غربی چین در این باره گفت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم از سوی حزب جمهوری‌خواه و هم از سوی اسراییل و دیگر کشورهای عربی متحد خود تحت فشار قرار دارد تا امتیاز بزرگی به ایران ندهد.

وی در ادامه گفت که محتمل ترین سناریو برای برون رفت از این وضعیت، لغو تدریجی تحریم های ایران در ازای بازگشت ایران به تعهدات هسته ای اش است به طوری که هر دو طرف گام های کوچک رو به جلو بردارند.

وانگ افزود: شاید دولت بایدن از نظر رویکرد در قبال توافق هسته‌ای با پیشینیان خود متفاوت باشد، اما اهداف بنیادین آنها درخصوص ایران مشابه است.

خبرگزاری رسمی چین با تاکید بر اینکه "رویکرد فشار حداکثری رئیس جمهور ترامپ علیه ایران به ایجاد بن بست میان دو کشور و تصمیم ایران برای گسترش ظرفیت های هسته ای و افزایش غنی سازی منجر شد" تاکید کرد: از آنجایی که آمریکا کشوری بود که از توافق هسته‌ای -توافق به دست آمده پس از اقدامات چندجانبه دشوار - خارج شد، همان طور که سخنگوی وزارت امورخارجه چین هم گفت، اکنون زمان آن رسیده که دولت جو بایدن بدون قیدوشرط به برجام بازگردد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.