◄ سه کشته و ده مصدوم در دو حادثه رانندگی؛ هشدار جدی درباره ایمنی جادهها و عوامل انسانی
دو حادثه رانندگی جداگانه در محورهای مشهد و بانه-سقز منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد.

دو حادثه رانندگی جداگانه در محورهای مشهد و بانه-سقز منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد. این دو حادثه که در فاصله کمی از هم رخ داده اند، زنگ هشدار دیگری درباره ایمنی جاده های کشور است.
به گزارش تین نیوز، سرهنگ حسین میش مست، رییس پلیس راه خراسان رضوی اعلام کرد: تصادف صبح امروز (۲۰ مهرماه) در محدوده کنارگذر شمالی مشهد به سمت رضویه موجب جان باختن سه سرنشین یک خودروی سواری شد.
این مقام انتظامی افزود: این حادثه حوالی ساعت ۶ صبح امروز بر اثر برخورد خودرو پژو ۴۰۵ با سازه های بتنی در محدوده عوارضی کنارگذر شمالی مشهد به سمت رضویه رخ داد.
سرهنگ میش مست با اشاره به عوامل این حادثه مرگبار گفت: سرعت خودرو و عدم توجه راننده به جلو سهم ۵۰ درصدی و عدم ایمن سازی سازه های بتنی توسط شرکت آزادراه ها در این کنارگذر نیز سهم ۵۰ درصدی در وقوع این حادثه رانندگی داشته است.
افزایش تلفات جاده ای در محور بانه-سقز
در حادثه ای جداگانه، بابک هدایی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مصدومیت ۱۰ نفر در محور بانه-سقز خبر داد و گفت: این حادثه شامگاه شنبه بر اثر برخورد دو دستگاه پراید و پژو ۴۰۵ در حوالی روستای بله جر شهرستان بانه اتفاق افتاد.
وی افزود: به دنبال اعلام حادثه به اورژانس ۱۱۵، بلافاصله چهار تیم عملیاتی از پایگاه های اورژانس و یک تیم امدادی از جمعیت هلال احمر به محل اعزام شدند.
هدایی با بیان اینکه ۹ نفر از مصدومان توسط اورژانس و یک مصدوم دیگر توسط هلال احمر به بیمارستان شفا سقز منتقل شدند، بر لزوم رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد.
تحلیل ایمنی جاده ها و عوامل تصادفات
این دو حادثه که در فاصله کمی از هم رخ داده اند، زنگ هشدار دیگری درباره ایمنی جاده های کشور است. بررسی این حوادث نشان می دهد که عوامل انسانی از جمله سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو، همراه با عوامل فنی و مشکلات زیرساختی و ایمن سازی ناکافی محورهای جاده ای، از مهمترین دلایل بروز چنین حوادثی هستند.
استان خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۷۰ کیلومتر راه غیر آسفالته از نظر طول راه ها جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده که این موضوع ضرورت توجه به ایمنی این محورها را دوچندان می کند.
کارشناسان ایمنی راه ها تاکید می کنند که برای کاهش چنین حوادثی، نیاز به فرهنگسازی مستمر برای رانندگان، نظارت بیشتر بر سرعت های غیرمجاز، و همچنین استانداردسازی و ایمن سازی جاده ها و کنارگذرها توسط مسئولان مربوطه است.