بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

◄ آیا پای اشتباه هواشناسی در سانحه بالگرد رئیس جمهور در میان است؟

شواهد نشان می دهد در زمان وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور امواج کوهستان شدید بوده است.

آیا پای  اشتباه هواشناسی در سانحه بالگرد رئیس جمهور در میان است؟
تین نیوز

پیشکسوت هواشناسی ایران با تحلیل حادثه بالگرد رئیس جمهور که منجر به شهادت سید ابراهیم رئیسی شد، عنوان کرد: شواهد نشان می دهد در زمان وقوع سانحه، امواج کوهستان شدید بوده است.

به گزارش تین نیوز، حسین اردکانی که پدر علم هواشناسی ایران شناخته می شود، به خبرنگار ما گفت: اگر خلبان و کادر فنی هلیکوپتر پیش بینی امواج کوهستان را دریافت کرده باشند، هلی کوپتر باید حداقل 1000 یا 2000 پا بالای کوهستان پرواز می کرد.

او تاکید کرد: در بعضی مواقع ناوگان درحال پرواز دو هزار پا می تواند حرکت نزولی پیدا کند و در بعضی مواقع دیده شده است که تا 5 هزار پا حرکت نزولی در امواج کوهستان وجود دارد.

اردکانی عنوان کرد: بنابراین ملاحظه می شود که هلی کوپتر در جهت مخالف باد بوده و در منطقه کوهستانی هم پرواز می کرده که در نتیجه شدیدا به طرف پایین نزول کرده و به طرف صخره  رفته و با صخره برخورد کرده و این واقع اتفاق افتاده است.

پروفسور اردکانی گفت: در چنین شرایطی می توان گفت حتما امواج کوهستان پیش بینی نشده بود و اتفاقی همچون سانحه هوایی که در کوه دنا و پرواز یاسوج رخ داد و امواج کوهستان در دنا موجب حادثه هوایی یاسوج شد، رخ داده است، البته آن واقعه در سطوح خیلی بالای جو بوده و این در سطوح پایین تر از جو به وقوع پیوسته است.

به گزارش تین نیوز، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور کشورمان عصر روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 در حادثه سقوط بالگرد به  شهادت رسید.

رئیس جمهور کشورمان برای افتتاح سد مرزی قیز قلعه‌ سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود که بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در « جنگل دیزمار » در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، آیت الله سید محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سید مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس جمهور، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش، سرگرد فنی بهروز قدیمی جزو شهدای این سانحه بودند.

به گزارش تین نیوز، شباهت حادثه هوایی کوه دنا با حادثه برای بالگرد رئیس جمهور که حسین اردکانی پدر علم هواشناسی ایران به آن اشاره کرده مربوط به پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان است که در ساعت ۸:۰۵ صبح روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از تهران به مقصد یاسوج به پرواز درآمد. مکالمه خلبان هواپیمای ATR72-212 شرکت هواپیمایی آسمان پس از حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه با برج مراقبت قطع گردید و هواپیما در ساعت ۹:۳۲ صبح بعد از اصابت با کوه دنا سقوط کرد. این حادثه در قلهٔ پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در یکصد و بیست کیلومتری سمیرم رخ داد. همه سرنشینان این پرواز کشته شدند. پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.