| کد خبر: 259798 |

پله های برقی تهران چقدر ایمن است؟

حادثه دیروز یک پله برقی که سبب قطع دست کودکی ۹ ساله شد، در صحن علنی امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

تین نیوز

حادثه دیروز یک پله برقی که سبب قطع دست کودکی ۹ ساله شد، در صحن علنی امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از اکوایران، مهدی چمران در جلسه امروز (15 مرداد) شورای شهر تهران ضمن ابراز ناراحتی از حادثه پله برقی که دیروز در تهران رخ داد، گفت: متأسفانه یک نوجوان در این حادثه آسیب دید و مدیرعامل سازمان آتش نشانی گزارشی را در این خصوص ارائه خواهد داد.

قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت ۵۰۰ پله برقی در سطح شهر، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ سازمان آتش نشانی برای ۵۰۰ پله در ۲۲ منطقه دستورالعمل صادر و به شهرداران مناطق جهت رفع ناایمنی پله ها ابلاغ کرد که اتفاقات خوبی در سال قبل افتاد.

وی افزود: کل حوادث سه مورد بوده و حادثه آنچنانی در مورد پله های برقی نداریم. مثلا یک نوجوان ۱۲ ساله می خواسته بند کفش خود را ببندد که انگشت او لابلای پله گیر می کند و دچار سانحه می شود. ساعت ۱۹:۵۰ دیروز حادثه به آتش نشانی اعلام می شود و دو دقیقه بعد آتش نشانان اعزام می شوند اما ترافیک سنگین در بلوار ابریشم باعث می شود که در هفت دقیقه و ۳۰ ثانیه به محل برسند.

محمدی افزود: وقتی جسم خارجی وارد پله برقی می شود برق به صورت هوشمند قطع می شود و سه کف پله به صورت استاندارد حرکت می کند تا دیگر عابرین پیاده دچار حادثه نشوند؛ در حادثه دیروز این کودک روی آخرین پله ها بوده که عضوی از دست او قطع شده بود و تعدادی از پله ها را باز کردند تا عضو قطع شده پیدا شود که ۲۰ دقیقه زمان برد. کلانتری و اورژانس در محل حضور داشتند و عضو قطع شده را تحویل خانواده مصدوم دادند.

محمدی گفت: برای تشخیص این حادثه سامانه ۱۳۷ را رصد کردیم که هفت تماس مبنی بر خاموشی دستگاه های پله برقی بوده و اصلا نقص فنی اعلام نشده بود؛ HSE در خصوص پله برقی مورد نظر انجام شده بود و با وجود نصب علائم هشدار، سهل انگاری عابر پیاده به عنوان علت حادثه اعلام می شود. متأسفانه فرد آسیب دیده روی پله نشسته بوده و دست او وارد قسمت کناری پله برقی می شود.

وی با بیان اینکه سطح آگاهی شهروندان از نحوه استفاده پله برقی با اطلاع رسانی، اقدامات رسانه ای و نصب علائم افزایش یابد، تصریح کرد: امیدواریم شورا بودجه مشخصی را تعیین کند تا پله هایی که فعال نیستند به روزرسانی و فعال شوند.

محمدی تأکید کرد: بر اساس رصدهای صورت گرفته این حوادث در کشورهای دنیا زیاد است اما حتی یک حادثه نیز برای ما زیاد است و از این موضوع ناراحتیم.

چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه سازمان زیباسازی تمام تلاش و هم و غم خود را برای سالم ماندن پله های برقی به کار بگیرد، گفت: HSE برنامه ای است که قاعدتا اجرا می شود و بازدیدهای هفتگی صورت می گیرد. فعال نبودن بهتر از این است که چنین حادثه ای ایجاد شود.

حبیب کاشانی در جریان ارائه گزارش حادثه پله برقی در تهران از سوی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، گفت: نمی دانیم سازمان زیباسازی، حوزه حمل و نقل و یا سازمان آتش نشانی در این زمینه مسئولیت دارند؟ ما برای این حادثه عذرخواهی می کنیم که یکی از اتباع عزیز دچار این سانحه شدند و باید در تمام مراحل کنار خانواده باشیم تا درد آنها کاهش یابد.

 

وی افزود: آیین نامه ای را در خصوص پله های برقی داریم و شهرداری تهران مکلف شده پس از ابلاغ مصوبه دستورالعمل را تهیه کند و ارائه دهد اما هنوز ارائه نداده است.

کاشانی تأکید کرد: همسو با توسعه کمی، به نگهداشت توجه بسیار کمی شده و بر اساس گزارش دادگستری در پایان سال ۱۴۰۰ آمار پله های روشن ۵۲ درصد بوده که ۱۰ درصد ایمن بوده اند.

وی با بیان اینکه تعمیرات به صورت مقطعی غیرمنطقی بوده و فاقد توجیه اقتصادی است، یادآور شد: ۲۹ برند پله برقی وجود دارد که بعضا در کشور خود نیز فعال نیستند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و موجب شده شهرداری تهران نسبت به تأمین تجهیزات با مشکل مواجه شود.

کاشانی تأکید کرد: ۱۲۱ پل و ۴۸۴ پله برقی بدون در نظر گرفتن عوامل محیطی و اجتماعی، ساعت کارکرد و قرارگیری در مجاورت اماکن پرتردد مورد استفاده شهروندان است. تجهیزات پل ها و امکانات ایمنی از ۲۵ مکانیزم دنیا از ۱۵ مکانیزم برخوردار هستند.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آتش نشانی نمی توانست مانع قطع شدن دست این کودک شود، گفت: سوال من از شهرداری این است که گفته شده هفت بار با شهرداری تماس گرفتند و گفتند این پله برقی خاموش است و علت آن نقص فنی است؛ چون شهرداری تعمدا پله را خاموش نمی کند و نقص فنی دلیل این خاموشی بوده است.

وی با بیان اینکه باید در این زمینه عذرخواهی کنیم، تأکید کرد: باید کارشناس دادگستری اعلام کند که چه میزان عابر و چه میزان شهرداری در چنین حادثه ای مقصر است؟ از روزی که این اتفاق افتاده شورا و شهرداری مورد حمله است و ای کاش مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اطلاعیه می داد و عذرخواهی می کرد نه اینکه تقصیر را بر گردن یک کودک انداخت.

این عضو شورا افزود: من به جای روابط عمومی شهرداری ابراز تأسف و همدردی می کنم و حق این خانواده می دانم که علیه شهرداری اقامه دعوی کنند. همه گناه را بر گردن طفل بی گناه افغان نیندازیم.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه علاوه بر دلجویی از خانواده باید موارد درمانی دنبال شود، گفت: به جای توجیه باید به دنبال رفع نواقص برویم. فاصله باید ۳ میلی متر باشد و وقتی این فاصله افزایش پیدا کند و دنده ها بکشند چنین حادثه ای رخ می دهد.

وی افزود: تمام ابراز و امکانات باید در چنین مواردی در اختیار قرار بگیرد تا در صورت بی احتیاطی فرد از آسیب دیدن جلوگیری شود و اینکه بگوییم خودتان مواظب خودتان باشید بی مسئولیتی مسئولان است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه این یکی از فرضیاتی است که بر اساس آن سناریو مطرح می کنیم، یادآور شد: سازمان زیباسازی تخصصی در این زمینه ندارد و مرتباً ایمنی پله های برقی بین سازمان های شهرداری جابجا شده و بنده پیش از این نیز اعلام کردم که مسئولیت باید به شهرداری مناطق واگذار شود. اینکه بگویند بیمه مسئولیت داریم خارج از ادب مسئولیت است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه باید به فوریت تصمیم گیری شود و در سطح ناحیه باید برای آن اقدام شود، تصریح کرد: وقتی ۵۰۰ پله برقی داریم سازمان زیباسازی نمی تواند تمام این پله ها را ببیند اما شهردار منطقه می تواند تعداد کمتری را بررسی و ارزیابی کند.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه پله برقی مکانیزه نداریم، گفت: اینکه چنین سیستمی در فضای باز که بارندگی و باد را شاهد هستیم، به کار گرفته شود درست نیست چون دستگاه های مکانیکی به خاک حساسیت دارند و استفاده از آنها توجیه فنی ندارد و اصلا درست نیست.

وی افزود: اکثر پله ها مستعمل شده و این زنگ خطر است و ممکن است که اتفاقات بدتری بیفتد؛ ما طرحی را دادیم که پله ها به رمپ های هشت درصدی و یا پله های ۱۳ سانتیمتری تبدیل شوند و معلولان نیز بتوانند از رمپ ها استفاده کنند.

آقامیری با بیان اینکه ما طرح را به سازمان زیباسازی ارائه دهیم، یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان زیباسازی ۵۳ پله در حال جمع آوری و تبدیل به رمپ هشت درصد است و پیشنهاد بنده این است که یک طرح دوفوریتی در شورا ارائه دهیم و بر آن اساس در طول یک سال تمام پله های برقی جمع آوری و به رمپ تبدیل شوند.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران هم با بیان اینکه قطعا و احتمالا مقصری در این حادثه وجود دارد و باید شناسایی شود، گفت: ما منتظر نظر کارشناسی می مانیم، اگر استانداردها رعایت شده بود که هیچ اما اگر کوتاهی شده بود فرد، پیمانکار و یا مدیر بالاتر باید مورد برخورد قرار بگیرند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه اورژانس شرکت شهر سالم با حضور متخصصین در محل حادثه حضور داشت، تأکید کرد: بعد از اینکه گمان کردند ممکن است شرایط بیمارستان مناسب نباشد به بیمارستانی بهتر منتقل شد. تماس تلفنی با پدر این کودک برقرار و دلجویی شد و معاون خدمات شهری در بیمارستان حضور یافت و تمام هزینه های درمانی نیز توسط شرکت شهر سالم پرداخت شد. هم اکنون نیز نیروهای شرکت شهر سالم در بیمارستان و در کنار خانواده این نوجوان حضور دارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.