| کد خبر: 222136 |

◄ واکاوی ابعاد مختلف قتل متصدی یک جایگاه سوخت+ فیلم تشییع

بر این اساس می‌توان گفت تنها دستاورد این اقدام اشتباه سیاستگذاران بخش سوخت، بروز درگیرهای گاه و بیگاه رانندگان و کارگران جایگاه های سوخت بود که مهمترین آن هفته گذشته در یزد رخ داد که طی آن متصدی جایگاه توسط راننده کامیون به قتل رسید.

تین نیوز

در حالی یک راننده کامیون امروز از زمینگیری اجباری کامیون خود و عدم امکان بارگیری به دلیل نداشتن سوخت و در دسترس نبودن گازوئیل آزاد خبر داد که هفته گذشته یک کارگر جایگاه سوخت در یزد در نزاعی که به دلیل نداشتن کارت سوخت آزاد و ناتوانی در فروش سوخت آزاد به یک راننده کامیون رخ داد، به قتل رسید.

به گزارش تین نیوز، یک راننده کامیون امروز با طرح این موضوع که معمولاً از اواسط هر ماه  سهمیه سوخت کامیون‌ها (سوخت لیتری 300 تومانی) به اتمام می‌رسد و آنان به خرید سوخت آزاد نیاز دارند از متناسب نبودن عرضه و تقاضای سوخت آزاد در جایگاه‌ها انتقاد کرد و گفت که این موضوع نه تنها گاهی موجب سرگردانی رانندگان در مناطق مختلف می‌شود بلکه در مواقع زیادی زمینگیری ناوگان را هم به دنبال دارد.

دستاورد جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد؛ مرگ یک کارگر جایگاه سوخت

 برای یافتن دلیل بروز مشکل  این راننده باید به 2 موضوع توجه کرد. اول اینکه ناوگان باری اغلب به سوخت مازاد بر سهمیه نیاز دارد و دوم این‌که امکان تهیه سوخت آزاد در همه جایگاه‌ها برای رانندگان فراهم نیست.

پیگیری‌های خبرنگار تین نیوز نشان می‌دهد دلیل نیاز کامیون‌ها به سوخت مازاد بر سهمیه، یکی فرسودگی بخش زیادی از ناوگان باری است که این فرسوده ها مصرف سوخت زیادی دارند و دیگری ورود ناوگان باری چینی بی کیفیت به چرخه حمل و نقل بار است که این ناوگان با وجود آنکه به سن فرسودگی نرسیده اند اما به دلیل کیفیت نامناسب خودرو، سوخت زیادی مصرف می‌کنند.

به گزارش تین نیوز، با توجه به این‌که موضوع نوسازی ناوگان باری به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده که با وجود آغاز طرح‌های مختلف برای حل این مشکل، هنوز عملا اتفاق خاصی در بخش نوسازی ناوگان فرسوده رخ نداده است بنابراین به نظر می رسد باید موضوع نیاز ناوگان باری به سوخت آزاد را پذیرفت.

تا یکسال پیش رانندگان ناوگان سنگین در صورت نیاز به سوخت  مازاد بر سهمیه با مراجعه به جایگاه‌ها، سوخت آزاد( لیتری 600 تومان) خریداری می‌کردند. اما از سال گذشته با  تشخیص وزارت نفت و با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت، کارت های سوخت آزاد از جایگاه‌ها جمع‌ آوری شد و در هر استان فقط تعدادی معدودی جایگاه امکان بهره‌مندی از این کارت ها را به دست آوردند که به اذعان رانندگان و جایگاه داران این تعداد پاسخگوی نیاز هیچ یک از استان ها نبود.

بر این اساس این کار نه تنها مورد انتقاد رانندگان ناوگان سنگین قرار گرفت بلکه با نقد خود جایگاه داران نیز مواجه شد زیرا به نوعی موجب ایجاد تبعیض بین آنها می‌شد.

از طرف دیگر به گفته جایگاه داران و رانندگان، این اقدام در جلوگیری از قاچاق سوخت هم موثر نبود زیرا به اعتقاد آنان قاچاق سوخت موضوع بسیار گسترده ای است که قطعا توسط جایگاه داران یا رانندگان انجام نمی‌شود.

از سوی دیگر عدم اطلاع رانندگان از این‌ موضوع که کدام جایگاه  کارت سوخت کارت آزاد دارد و کدام ندارد، اغلب موجب می شود راننده ای که پس از ساعت ها معطلی در صف بارگیری یا تخلیه کالا و بعد از رانندگی طولانی مدت به جایگاهی مراجعه کند که از کارت سوخت آزاد بی بهره است و در چنین وضعیتی او و متصدی جایگاهی که او نیز روزی پر کار را سپری کرده و بر سر موضوعی هیچ یک نقشی  در آن نداشته اند،  درگیری های لفظی یا فیزیکی پیدا کنند.

بر این اساس می‌توان گفت تنها دستاورد این اقدام اشتباه سیاستگذاران بخش سوخت، بروز درگیرهای گاه و بیگاه رانندگان و کارگران جایگاه های سوخت بود که مهمترین آن هفته گذشته در یزد رخ داد که طی آن متصدی جایگاه توسط راننده کامیون به قتل رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.