| کد خبر: 209013 |

راهکارهای کاهش تردد افراد مبتلا و مشکوک به کرونا در شرایط فعلی

متاسفانه با گذشت بیش از یک و نیم ماه از شروع بحران کرونا در کشورمان همچنان افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا، مجبور هستند برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی و دارویی خود به صورت حضوری و مستقیم به بیمارستان ها، داروخانه ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

تین نیوز

متاسفانه با گذشت بیش از یک و نیم ماه از شروع بحران کرونا در کشورمان همچنان افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا، مجبور هستند برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی و دارویی خود به صورت حضوری و مستقیم به بیمارستان ها، داروخانه ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، اخیرا تدروس آدهانوم قبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: «همچنان بر این باورم که کروناویروس جدید قابل کنترل است هرچند فرصت مناسب برای مقابله با همه‌گیری آن رو به اتمام است. بنابراین لازم پیش از پایان یافتن فرصت طلایی به سرعت اقدام کنیم. درصورتیکه اقدامات لازم را اتخاذ کنیم می‌توان از وقوع بحران جدی جلوگیری کرد اما اگر زمان را از دست بدهیم با مشکل جدی و بحرانی روبرو خواهیم شد».

زمان به سرعت برای همه کشورهای جهان از جمله ایران در حال سپری شدن است و فعال شدن بسیاری از کسب وکارها از فردا (23 فروردین) می‌تواند شرایط بغرنج کنونی را تشدید کند. بنابراین ضرورت دارد هر چه زودتر راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس اجرایی شود. در این زمینه توجه به تجربیات سایرکشورها می تواند برای کشورهایی نظیر ایران راه‌گشا باشد. به عنوان مثال، کشورهایی مانند سنگاپور با به کارگیری تجربیات قبلی خود در مبارزه با بیماری‌های واگیردار راهبردهایی را در دستور کار قرار دادند و این کشور در کنار هنگ کنگ، تایوان، ژاپن و کره جنوبی کنترل‌های شدیدی بر تردد اعمال کردند و پروتکل‌هایی را برای شناسایی افراد بیمار تعریف کردند.

هدف از این کار کمک به آنها و در عین حال امکان شناسایی سریع افرادی بود که با آنها در تماس بوده اند. این استراتژی باعث شده است که سیستم بهداشتی این کشورها فرصت لازم برای رسیدگی به بیماران را داشته باشد و تحت فشار ناگهانی تعداد بالای بیماران کارایی خود را از دست ندهد. به عنوان مثال، در کره جنوبی طراحی یک سایت که بطور زنده مکان مبتلایان را با حفظ اطلاعات شخصی آنان نشان می دهد تا بدین صورت مردم از مراجعه به مکان های پرخطر پرهیز کنند، همچنین این اپلیکیشن باعث جلوگیری از عدم رعایت قرنطینه توسط فرد مبتلا می شود.

متاسفانه با گذشت بیش از یک و نیم ماه از شروع بحران کرونا در کشورمان همچنان مردم و خصوصا افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا که ممکن است ناقل باشند، مجبور هستند برای رفع نیازهای بهداشتی و درمانی و دارویی خود به صورت حضوری و مستقیم به بیمارستان ها، داروخانه ها و مراکز درمانی مراجعه کنند. این درحالی است که این افراد و این مکان ها، پر خطر محسوب شده و تا حد ممکن باید تردد این افراد و مراجعه به این مکان ها محدود شود. در واقع، ممکن است که این افراد مبتلا به کرونا نباشند ولی در حین تردد و یا در داخل این مراکز درمانی که جزو اماکن پر خطر باشند به کرونا مبتلا شوند.

*ممنوعیت مراجعه حضوری و معاینه در محل

خب حالا فردی که مشکوک به بیماری است باید چه کند؟  تجربه دیگر کشورها مانند کره جنوبی نشان می‌دهد که باید اپلیکیشن یا سامانه در دسترس همه قرار بگیرد تا افراد در صورت احساس نیاز به بررسی و ویزیت از سوی پزشک در مورد ابتلا به کرونا در این سامانه اعلام نیاز کنند. هر گونه مراجعه حضوری بدون ارجاع این سامانه ممنوع شود. در صورت اصرار افراد به مراجعه حضوری خارج سامانه، بخشی از هزینه های درمان بر عهده خود فرد باشد و مشمول رایگان بودن درمان بیماران کرونا نشود. اپراتور سامانه موظف باشد که علائم این افراد را دریافت کرده و بر اساس پروتکل های بهداشتی و درمانی به بیمار توصیه‌های لازم را در سطوح مختلف انجام دهد. در صورت آنکه بیمار نیازمند معاینه حضوری است، یا آمبولانس یا تیم تشخیصی برای بیمار اعزام شود  یا اینکه بیمار با یک کد رهگیری به یک مرکز درمانی نزدیک ارجاع داده شود و بدون کد رهگیری پذیرش نشود.

*تهیه اقلام بهداشتی و دارویی مبتلایان کرونا

بیمارانی که مشکوک به کرونا هستند برای بررسی علائم و درمان یا به پزشکان در مطب ها و درمانگاه ها مراجعه می‌کنند یا به بیمارستان ها. بیمارستان ها در این حوزه خود دو دسته هستند بیمارستان های اختصاصی بیماران کرونایی و بیمارستان‌های غیر کرونایی. متاسفانه بیمارانی که علائم کرونا دارند و مشکوک هستند در مطب‌ها و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های غیر کرونایی با وجود علائم بیماری بدون آنکه محدودیتی در تردد داشته باشند به داروخانه های مخصوص توزیع داروهای کرونا ارجاع داده می شود. از آنجائی که این دسته افراد جزو ناقلان پرخطر محسوب می شوند باید تا حد امکان تردد آنها محدود شود. در این زمینه ستاد مبارزه با بیماری کرونا و وزارت بهداشت تدابیری برای کاهش تردد این افراد بیاندیشیند. برای مثال بیمارستان ها و پزشکان نسخه های این بیماران را مانند بیماران خاص در سامانه داروهای خاص به همراه آدرس دریافت ثبت کنند. دارو برای این بیماران پیک شود و خودشان مستقیما به منزل ارجاع داده شوند و در قرنطینه خانگی بمانند.

اقدام ضروری دیگر این است که داروخانه های توزیع کننده داروهای بیماران خاص از داروخانه های توزیع کننده بیماران کرونایی تفکیک شود زیرا این بیماران خاص جزو بیماران در معرض خطر شدید هستند. متاسفانه دیده شده است که در تهران برخی از این داروخانه ها مشترک است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.