| کد خبر: 185771 |

خسارت سه‌هزار و 500میلیار ریالی سیل به سلسله

شهرستان سلسله همچون سایر شهرستان های لرستان نوروز امسال را با سیلی آغاز کرد که خسارت های بسیاری را در همه حوزه ها به این شهرستان وارد کرد.

تین نیوز

شهرستان سلسله همچون سایر شهرستان های لرستان نوروز امسال را با سیلی آغاز کرد که خسارت های بسیاری را در همه حوزه ها به این شهرستان وارد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، بهار امسال در حالی که همه خود را برای استقبال از بهار و جشن و شادی و آیین های نوروزی آماده کرده بودند، مهمانی ناخوانده فرارسید و همه چیز را با خودش برد، از سفره هفت سین تا اسباب پذیرایی از مهمانان خوانده.

شهرستان سلسله نیز همچون سایرشهرهای استان درگیر بلایا و خسارات ناشی از سیل، این مهمان ناخوانده لرستان شد و خسارت های بسیاری به بخش کشاورزی، زیرساخت ها، پلها، جاده های ارتباطی و منازل مسکونی شهروندان وارد کرد.

600 مورد عملیات رفع آبگرفتگی برای شهروندان سیل زده سلسله انجام شد

رئیس جمعیت هلال احمر سلسله با بیان اینکه بیش از600 مورد عملیات رفع آبگرفتگی در سیلاب انجام شد اظهار داشت: امدادگران جمعیت هلال احمر در این مدت به تمام روستاهایی که خانوارهای آنها از نظر آبگرفتگی منازل دچار مشکل شده بودند، امدادرسانی های لازم را صورت داده اند.

حسین زینی وند با اشاره به توزیع پتو و چادر و اقلام خوراکی در میان خانوارهایی از مناطق روستایی که منازل آنها تخریب شده اند، بیان کرد: در منطقه قلایی نیز به ساکنان روستای چم گرگعلی که ساختمان هایشان به طور کامل تخریب شده، امکانات اولیه زندگی از طریق چهار خودوری امدادی تحویل داده شد.

زینی وند اضافه کرد: همچنین در میان ساکنان روستاهای ژیریان، اسدآباد فیروزآباد، دارماهی بسطام و روستای علی آباد فیروزآباد چادر و پک های موادغذایی توزیع شد.

وی با اشاره به برپایی ستادهای اسکان اضراری برای ساکنان شهر الشتر افزود: برای ساکنان شهر نیز که نیاز به اسکان اضطراری داشتند در سالن های ورزشی شهرستان چادر برپا شد.

رئیس جمعیت هلال احمر سلسله ادامه داد: نیروهای امدادی شهرستان با وجود امکانات کم، با تمام توان تلاش خود را در امدارسانی به شهروندان و کمک به سیل زدگان شهرستان به کار گرفتند.

1061 بیمار در منطقه قلایی ویزیت رایگان شدند

دکتر عموزاده رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله نیز با اشاره به اینکه یکهزارو 61 بیمار در منطقه سیلزده قلایی این شهرستان ویزیت رایگان شدند، اظهار داشت: برای 17 مادر باردار نیز در این منطقه مراقبت های بارداری صورت گرفت و 138قوطی شیرخشک بین کودکان شیرخوار نیازمند به شیرخشک توزیع شد.

وی با اشاره به توزیع 35 بسته قرص کلر به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های منتقله از طریق آب در بین روستاهای فاقد ارتباط زمینی در قلایی، عنوان کرد: 80 بسته قرص کلر و 152 واکسن mr نیز در همین ایام سیلاب به روستاهای پلدختر فرستاده شد.

عموزاده خاطرنشان کرد: همچنین در طول این مدت 2 هزار و 229 مورد کلرسنجی و 130 مورد نیز نمونه برداری میکروبی از آبهای آشامیدنی روستاهای تحت پوشش صورت گرفتوی با اشاره به نجات جان دو مادر باردار، اظهار داشت: پس از اطلاع از وضع بد دو مادر باردار در روستای چم تکله از توابع بسطام که به دلیل سیل اخیر راه ارتباطی این روستا قطع شده است، هماهنگی لازم برای نجات جان این مادران با اورژانس هوایی استان انجام شد.

وی افزود: این مادران باردار توسط دکتر و مامای تیم پزشکی با بالگرد به بیمارستان امام خمینی(ره) انتقال داده شدند و هم اکنون تحت درمان بوده و در سلامت کامل بسر می برند.

عموزاده خاطرنشان کرد: در حاشیه این عملیات امداد و نجات هوایی نیز به دلیل عدم ارتباط این روستا با مرکز شهرستان، داروهای ضروری بیماران قلبی عروقی، دیابت و فشارخون این روستا نیز بصورت رایگان توزیع و برای سالم سازی آب مصرفی روستا قرص کلر بین مردم توزیع و آموزش های لازم نیز داده شد.

یک میلیون و 150 هزار قطعه بچه ماهی در سیل اخیر تلف شد

کیومرث نورمحمدی، رئیس شبکه دامپزشکی سلسله نیز با بیان اینکه ورود سیلاب به مزارع پرورش ماهی شهرستان منجر به تلف شدن یک میلیون و 150 هزار قطعه بچه ماهی شد،اظهار داشت: همچنین 36 مزرعه پرورش ماهی در این شهرستان دچار خسارت های جزیی تا کلی شدند.

وی افزود: مطابق گزارشات، 139 تن ماهی بازاری نیز تلف و یک واحد پرورش ماهی گرمابی نیز در شهرستان دچار خسارت شد.

نورمحمدی با بیان اینکه پس از سیلاب اخیر، فورا اکیپ گشت مشترک دامپزشکی و جهادکشاورزی تشکیل شد، خاطر نشان کرد: در این راستا مطابق گزارشات اکیپ مشترک، 46 راس تلفات دام سبک، 2 راس تلفات دام سنگین و تعدادی از طیور روستاییان را داشتیم.

سیل بیش از سه هزار و 500 میلیارد ریال به سلسله خسارت زد

شریف خسروی فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیل بیش از سه هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به زیرساخت های این شهرستان وارد شد.

وی اظهار داشت: در بارندگی های اخیر، حجم سیلاب شهر الشتر به تنهایی 510 مرمکعب در ثانیه بود که اگر مدیریت نمی شد می توانست خسارات بسیاری به بار آورد.

وی با بیان اینکه با اعلام سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران شهرستان از یک هفته پیش از شروع بارش ها در حوزه پدافند غیرعامل ورود کرد، افزود: با حضور بخشداران و همکاری دهیاران تمامی رودخانه ها، انهار و گذرهای آب لایروبی و در مسیرهایی که احتمال ریزش کوه و یا رانش جاده وجود داشت، تجهیزات راهداری و اکیپ های امدادی مستقر شدند تا حادثه ناگواری رخ ندهد.

خسروی با اشاره به مسدود بودن راه ارتباطی روستای چشمه طلا از دهستان قلایی به دلیل شکسته شدن پل ارتباطی این روستا در سیلاب اخیر، عنوان کرد: پیش از شروع بارش ها در این روستا، یک دستگاه بولدوزر و یک اکیپ امدادی از هلال احمر مستقر شده بود که امروز با پرواز بالگرد و امدارسانی هوایی، سوخت موردنیاز بولدوزر ارسال خواهد شد تا راه دسترسی به این روستا بازگشایی و ارتباط زمینی با این روستا و نیز ارتباط زمینی کل شهرستان برقرار شود.

وی ادامه داد: در شهرستان سلسله با وجود رانش های زمین قطعی گاز نداشتیم، تنها برق چند روستا قطع شد که سریعا با کمک نیروهای اداره برق، مشکل این روستاها برطرف و 15 روستایی نیز که قطعی آب آشامیدنی پیدا کرده بودند به سرعت رفع مشکل شدند.

فرماندار سلسله با اشاره به فعالیت مستمر و بدون وقفه اعضای مدیریت بحران شهرستان طی 72 ساعت حالت بحرانی شهرستان، خاطرنشان کرد: طی مدت وقوع سیل در شهرستان، شهرداری های الشتر و فیروزآباد با ایجاد کانال های حائل و لایروبی جداول و کانال ها اجازه ندادند که سیلاب به شهر ورود کرده و برای مردم مشکل ایجاد نماید.

وی با اشاره به خسارت چهار هزار و 500 ریالی سیلاب به شهرستان، تصریح کرد: حدود 100 پل ارتباطی دچار خسارت شده اند و یک نفر هم بر اثر تخریب پل نوساز کاکارضا جان خود را از دست داد که ناشی از کم کاری پیمانکار طرح بوده و پرونده قضایی آن در دست بررسی است.

خسروی با اشاره به اینکه 150 کیلومتر راه ارتباطی در این شهرستان بر اثر جاری شدن سیل تخریب شده است، اظهار داشت: در سیلاب اخیر آب آشامیدنی 65 روستا قطع شد که نیروهای آبفار شهرستان در همان ساعات اولیه شبکه آبرسانی 40 روستا را برقرار و سه روستا نیز پس از اتمام بارندگی وصل شد و مابقی روستاها که مشکل راه ارتباطی داشتند نیز چند روز گذشته وصل و اکنون تمامی روستاهای شهرستان دارای آب آشامیدنی هستند و مشکلی در اینخصوص وجود ندارد.

فرماندار سلسله با اشاره به قطع برق 80 روستا در سیلاب اخیر در شهرستان، عنوان کرد: در همان ساعات اولیه نیروهای شرکت توزیع برق شهرستان، ارتباط این روستاها را با شبکه توزیع برق برقرار کردند و تنها 2 روستا باقی مانده که به محض برقراری ارتباط زمینی، برق این روستاها نیز وصل خواهد شد.

فرماندار سلسله با اشاره به پایدار بودن شبکه گازرسانی شهرستان در طول مدت سیلاب و نداشتن قطعی گاز، خاطر نشان کرد: راه ارتباطی 108 روستا بواسطه سیلاب تخریب شده که اکثر آنها بازگشایی و برقرار شده است.

وی با اشاره به تخریب 96 دهانه پل در شهرستان، ادامه داد: در چندین روستا رانش زمین داشتیم که در نقطه امنی از این روستاها کمپ موقت دایر کرده ایم و روستاهایی نیز که آسیب جدی دیده اند تخلیه شده است.

خسروی ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی شهرستان برای ارسال مواد بهداشتی، دارویی و پزشک از طریق اورژانس هوایی به روستاهای فاقد ارتباط زمینی شهرستان، گفت: تاکنون نیز چند مرحله امدارسانی هوایی به روستاهایی از مناطق قلایی و بسطام که ارتباط زمینی ندارند صورت گرفته است.

سیل به 480 خانوار تحت پوشش بهزیستی سلسله خسارت زد

احمد حیدری مهر رئیس بهزیستی سلسله نیز با اشاره به اینکه به 480 خانوار تحت پوشش بهزیستی دراین شهرستان که در سیل دچار خسارت شدند کمک هزینه مالی پرداخت شد،

افزود: سقف این کمک هزینه پرداختی از پنج میلیون تا 10 میلیون ریال متفاوت است.

وی با اشاره به اعزام تیم اورژانس اجتماعی به مناطق سیلزده شهرستان بیان کرد: این مددکاران با حضور در مناطق سیلزده ضمن ارائه خدمات مشاوره ای روحی و روانی اقدام به توزیع 60 بسته مواد غذایی و کمکهای ارسالی مردم کردند.

حیدری مهر افزایش حمایت های تاب آوری اجتماعی را از دیگر اقدامات تیم های اورژانس اجتماعی دانست و افزود: افراد زیادی در بحران ها و بلایای طبیعی دچار شوک و ضربه های روحی و روانی می شوند که امیدواریم با مشاوره های روانشناسی افراد آسیب دیده در سیل اخیر تاب آور شده و دچار تالمات روحی و روانی نشوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.