| کد خبر: 155535 |

◄ هشدار محسن هاشمی در مورد تلفات انسانی زلزله تهران

زلزله اخیر غرب کشور زنگ خطری بود تا مسئولان شهرهایی که روز گسل بنا شده‌اند را به چاره‌جوئی برای کاهش تلفات ناشی از حوادث غیر مترقبه وادارد، یکی از این شهرها تهرانی است که با جمعیت میلیونی هربار پس از وقوع زلزله در یکی از شهرها اخطار دریافت می‌کند.

تین نیوز

زلزله اخیر غرب کشور زنگ خطری بود تا مسئولان شهرهایی که روی گسل بنا شده‌اند را به چاره‌جوئی برای کاهش تلفات ناشی از حوادث غیر مترقبه وادارد، یکی از این شهرها تهران است که با جمعیت میلیونی هر بار پس از وقوع زلزله در یکی از شهرها اخطار دریافت می‌کند.

 به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس شورای شهر تهران که از نزدیک در جریان ویرانی‌های ناشی از زلزله قرار گرفته در توئیتی نوشته است:«سرپل‌ذهاب نه گسل‌های تهران را داشت، نه جمعیتش و نه بافت فرسوده‌اش را، اما با اولین زلزله زیر و رو شد، اگر از همین حالابه فکر نباشیم، فاجعه چند ده هزار نفری غرب کشور با ابعاد میلیونی در پایتخت تکرار می‌شود.»

محسن هاشمی رفسنجانی در ادامه می‌نویسد:« اینجا سرپل‌ذهاب 80 هزار نفری، امکانات کم نیست، کاش نمره  توزیع و اسکان «100» بود تا سرمای نزدیک به «صفر» درجه را خنثی می‌کرد، نگرانی برای تهران 9 میلیون نفری جدی است.»

هاشمی در بازدیدهایی که از مناطق زلزله زده به همراه برخی از اعضای شورای شهر تهران داشته، در مجموع گزارش عملکردی را ارائه داد که، گویای تمای مواردی است که از نزدیک با آن برخورد کرده‌اند.

ارزیابی امداد رسانی به زلزله زدگان در سفر به  کرمانشاه

رئیس شورای شهر تهران در گزارش خود می‌نویسد: با توجه به وقوع زلزله در غرب کشور و کرمانشاه جهت همدردی با مردم آسیب دیده از فاجعه زمین‌لرزه و همچنین بازدید از اقدامات شهرداری تهران در این مناطق و نظارت بر عملکرد فعالیت نیروهای شهرداری در این حادثه به اتفاق چهار عضو شورای شهر از جمله علیخانی، فراهانی، امانی و خداکرمی به مناطق زلزله‌زده وارد شدیم.

 در ابتدای این سفر با استاندار کرمانشاه جلسه داشتیم که گزارشی از اقدامات،‌ کمبودها و مشکلات در حیطه کمک به زلزله‌زدگان ارائه شد ، در این جلسه مسئولان اعلام کردند که نیاز به کمک‌رسانی بیشتر به خصوص در زمینه سرویس‌های بهداشتی سیار و صحرایی و اقلام گرمایشی دارند.

 بلافاصله بعد از این جلسه به شهر سرپل ذهاب که کانون اصلی تلفات بود رفته و از مرکز خدمات‌رسانی شهرداری تهران بازدید به عمل آمد ،حدود 600 نفر از نیروهای شهرداری تهران در شهر سرپل ذهاب مشغول به امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستند که در قالب تیم‌های نظافت، 137، آتش نشانی، پشتیبانی و ... به خدمت‌رسانی به مردم مشغول هستند و همچنین بسیج شهرداری نیز در حوزه کمک‌رسانی به روستاها فعال است که 100 تن موادغذایی و کمک‌های مورد نیاز را در روستاهای سرپل ذهاب توزیع کرده است.

 تیم شورای شهر از بافت‌های شهری آسیب دیده از جمله شهرک شهید شیرودی که مسکن مهر کرمانشاه و همچنین محله فولادی که بیشتری آسیب را دیده است بازدید کرد و همچنین با تعدادی از شهروندان آسیب دیده نیز در زمینه‌  امدادرسانی صحبت شد.

فعالیت‌های بسیار خوبی از سوی مسئولان مربوطه برای کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده در ساعات مختلف حادثه انجام شده به گونه‌ای که 600 سورتی پرواز برای 20 بالگرد به ثبت رسیده ، خوشبختانه با وجود سرعت عمل اورژانس پیش‌بیمارستانی، شاهد هستیم که مجروحان کمتری جان خود را از دست دادند و بخش زیادی از تلفات مربوط به ساعات اولیه حادثه است.

دو سوم تلفات این زمین‌لرزه متعلق به شهرستان سرپل ذهاب و روستاهای توابع است ،حجم بالای کمک‌های مردمی قابل مقایسه با سوانح مشابه همچون زلزله بم و رودبار نیست اما متاسفانه مشکلاتی در توزیع کمک‌ها وجود دارد به گونه‌ای که بخشی از آسیب دیدگان بیش از سایرین اقلام امدادی دریافت کردند که باید این موضوع سامان‌دهی شود.

  شاهد هیچ برخورد تبعیض‌آمیزی میان اهل سنت و دیگر همو‌طنان نبودیم. در بازدید از منطقه سنی‌نشین شهر سر پل‌ذهاب روحیه مردم بسیار خوب بود و هیچ مشکلی از نظر مسایل امنیتی وجود نداشت. البته اقدامات خودجوشانه بدون هماهنگی نهادهای امدادی موجب شده امکانات به‌خوبی به این مراکز نرسد. شبکه‌های اجتماعی نیز نقش مثبتی در تشدید کمک‌رسانی داشند و میزان کمک‌رسانی نسبت به سوانح مشابه بی‌سابقه بود.

براساس این گزارش، محسن هاشمی‌‌‌‌رفسنجانی از ارسال دومین محموله شهرداری تهران شامل پتو، نایلون و کانکس‌های حمام به منطقه زلزله زده کرمانشاه خبر داده و گفته: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری این محموله فردا ارسال می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.