| کد خبر: 146703 |

با نزدیک شدن به فصل صید در خلیج فارس؛

صیادان توان پرداخت بیمه حوادث را ندارند

با نزدیک شدن به فصل صید ماهی در خلیج فارس برای دیگر صیادان و دارندگان شناورهای ماهیگری با موضوع بیمه حوادث روبه‌رو هستند. بیمه‌ای که صیادان به دلیل عدم توان مالی به ناچارا به صورت سوری انجام می‌دهند تا بتوانند مجوز صید را دریافت کنند.

تین نیوز

با نزدیک شدن به فصل صید ماهی در خلیج فارس برای دیگر صیادان و دارندگان شناورهای ماهیگری با موضوع بیمه حوادث روبه‌رو هستند. بیمه‌ای که صیادان به دلیل عدم توان مالی به ناچارا به صورت سوری انجام می‌دهند تا بتوانند مجوز صید را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته فصل صید ماهی در خلیج فارس از اواسط مهرماه آغار خواهد شد. یکی از مشکلات همیشگی صیادان برای دریافت مجوز صید داشتن بیمه‌نامه حوادث است و صیادان به دلیل آنچه که نداشتن بضاعت مالی می‌نامند، می‌خواهند در هزینه بیمه حوادث تخفیفی برای آنها درنظر گرفته شود.

صیادان به دلیل نبود توازن بین درآمد و هزینه بیمه‌نامه حوادث، مجبورند با پرداخت مبلغ کمتری جهت دریافت مجوز صید، تنها بخشی از شناورهای خود را در برابر حوادث بیمه کنند، به بیان دیگر در حالت عادی صیادان باید بابت موتور، بدنه و سایر اجزا شناور هزینه بیمه حوادث پرداخت کنند که هزینه آنها در توان بیشتر صیادان نیست و در نتیجه غالب ماهیگیران تنها بابت قسمت معینی از تجهیزات شناور حق بیمه پرداخت می‌کنند.

ایراد این شیوه بیمه‌نامه که در میان خود ماهیگیران و دارندگان شناورهای ماهیگیری به «صوری» معروف است زمانی هویدا می‌شود که براثر وقوع حادثه آتش‌سوزی، شناورهای دچار خسارت می‌شود اما طبق بیمه نامه منعقد شده خسارت کلی پرداخت نمی‌شود.

دارندگان شناورهای صیادی آن طور که خودشان به خبرنگار ایلنا گفته‌اند در سال چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارند و در مقابل تنها برای پرداخت هزینه‌های بیمه حوادث چیزی حدودا ۳۰۰ میلیون تومان باید بپردازند که عملا چنین چیزی ممکن نیست.

در این میان اتحادیه صیادان یکی از نهادهایی است که وظیفه پیگیری مطالبات صنفی صیادان ازجمله موضوع بیمه‌ای شناورهای ماهیگیری را برعهده دارد، اسحاق تندرو، مدیرعامل این اتحادیه در این خصوص گفته است: به زودی بیمه تکمیلی در اختیار صیادان قرار خواهد گرفت تا آنها را در برابر حادثه‌های گوناگون مانند آتش‌سوزی، حمله دزدان دریایی و ... آسوده باشند.

با این حال جابر یکی از صیادان بوشهری در تماس با خبرنگار ایلنا می‌گوید: هیچ صیادی توانایی پرداخت هزینه بیمه حوادث را ندارد زیرا قیمت بیمه یکساله که ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون است با درآمد صیادان برابری ندارد. به همین دلیل ما خواستار تخفیف‌هایی در این مورد هستیم.

وی در واکنش به فعالیت‌های اتحادیه صیادان در مورد موضوعات بیمه‌ای صیادان ادامه می‌دهد: اتحادیه صیادان فعالیت‌هایی برای بهبود وضعیت انجام داده است ولی نتیجه این فعالیت‌ها دردی را دوا نمی‌کند. شرکت بیمه‌ای که قرار است ما را بیمه کند تخفیف چندانی برای ما درنظر نگرفته‌ و تنها قرار است آن ۳۰۰ میلیون تومان را به صورت قسطی پرداخت کنیم.

او اضافه می‌کند: در چنین شرایطی که روی هر لنج ۵ تا ۸ نفر کار می‌کنند هر لحظه ممکن است در میان دریا یا در اسکله حادثه‌ای رخ دهد تا تنها منبع درآمد ما از بین ببرد و پس از آن همه ما بیکار می‌شویم و به ناچار به سمت شغل‌های کاذب می‌رویم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.