| کد خبر: 6243 |

پلی که ساخته نشده زیر پایش خالی شد / پل سوم بشار مانده میان زمین و آسمان

تین نیوز | پل سوم بشار در یاسوج پس از یک دهه از کلنگ زنی هنوز نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه در اثر برداشتهای بی رویه کارخانه های شن و ماسه از بستر رودخانه، زیر پایه های آن خالی شده و به نظر می رسد کماکان سرنوشت این پل باید بین زمین و آسمان معلق بماند.
 
شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان شبه جزیره ای دانست که  در بین دو رودخانه پر آب بشار و مهریان قرار دارد.
 
رود خروشان بشار که در صدها کیلومتر پایین تر کارون را شکل می دهد همچون نیم دایره ای از شرق تا غرب این شهر کشیده شده و برای عبور از این رودخانه و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای اقماری تنها دو پل در جنوب این شهر پیش بینی شده که یکی به مسیر رفت و دیگری برگشت اختصاص دارد.
 
با این حال این دو پل قدیمی جوابگوی حجم ترافیک ورودی شهر یاسوج نیست و در ماههایی از سال تردد بر روی این دو پل با مشکل مواجه می شود.
 
اما پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن در سال 82 کلنگ زنی شد.
 
این پل به طول130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متر دارد و تاکنون 35 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف آن متوقف شد.
 
خالی شدن زیرپایه های پل در پی برداشت بستر رودخانه
با این حال نه تنها این پل پس از یک دهه به بهره برداری نرسیده بلکه برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده است تا هنوز به بهره برداری نرسیده باید به فکر مقاوم سازی آن بود.
 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می گوید: یکی از علل جمع آوری کارخانه های شن و ماسه در حاشیه رود بشار این گونه مشکلات بوده است.
 
پژمان نیک اقبال افزود: برداشت بی رویه و بیش از اندازه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پایه این پل شده است و چند لوله آب و گاز که از این مسیر می گذرند و قبلا در زیر بستر قرار داشتند الان بالاتر از سطح قرار گرفته اند.
 
وی بیان می کند: در پی خالی شدن زیر پایه پل، شمع های زیر پایه پیدا شده و نگرانی ایجاد کرده است.
 
نیک اقبال عنوان می کند: پایه های این شمع به طول 18 متر درزیر زمین است و باید آنجا را تثبیت کنیم تا بیش از اندازه خالی نشود که این نیازمند اعتبارات است.
 
پایه های پل به مقاوم سازی نیاز دارند
مدیرکل دفتر فنی استانداری استان نیز در این رابطه می گوید: بی توجهی به فعالیت غیرقانونی واحدهای تولید شن و ماسه طی 20 سال اخیر خسارتهای فراوانی را به پل ها و ابنیه های فنی وارد کرده است.
 
سید حسین کاظمی می افزاید: در حالی که طبق قانون نباید در چندین کیلومتر پایینتر از پل برداشت از بستر رودخانه صورت گیرد اما شاهد وجود چندین واحد شن و ماسه در پایین این پل هستیم.
 
وی ادامه می دهد: اگر در 50کیلومتر پایین دست این رودخانه گودالی حفر شود اثر خود را در 50کیلومتر بالادست رودخانه خواهد گذاشت.
 
وی تصریح می کند: آب شستگی در اطراف پایه های پل بر اثر برخورد جریان با پایه و جدا شدن جریان از آن ایجاد شده و به تدریج موجب تخریب شمعها می شود.
 
کاظمی بیان می کند: این پل در صورتی هم که به بهره برداری برسد با این وضعیت امکان تردد در روی آن وجود ندارد زیرا ایمن نیست.
 
وی بر مقاوم سازی این پل تاکید می کند و می گوید: برای مقاوم سازی پایه های این پل به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
مدیرکل دفتر فنی استان همچنین به ارزشهای احداث این پل از نظر پدافند عامل اشاره می کند و می افزاید: از دو پل دیگر احداث شده بر روی رود بشار یکی از آنها دارای عمر زیادی است و پل دیگر نیز تحمل بار ترافیکی رفت و برگشت را ندارد و احداث این پل در راستای پدافند غیرعامل ضروری است.
 
پل سوم بشار گرفتار معارض اجتماعی و کمبود اعتبار
خالی شدن زیر پایه های پل تنها مشکل پل سوم بشار نیست بلکه کمبود اعتبار و معارض اجتماعی نیز دلیلی بر روند اجرای کند این پروژه است.
 
معاون عمرانی استاندار در این خصوص نیز می گوید: هم اکنون یک میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافته اما برای تکمیل آن کافی نیست.
 
نیک اقبال می افزاید: با این یک میلیارد فقط می توانیم معارضات را حل کنیم و به هیچ وجه پل راه اندازی نمی شود.
 
وی بیان می کند: مطالبات معارضان چیزی حدود 700 تا 800 میلیون تومان است و بقیه اعتبار را باید صرف رم های شروع و پایان پل کنیم.
 
اتمام پل نیازمند 4.5 میلیارد تومان
نیک اقبال عنوان می کند: در مجموع 4.5 میلیارد تومان برای اتمام یک باند از پل به علاوه خرید زمینها اطراف نیاز است.
 
معاون استاندار همچنین در خصوص چگونگی اتصال این پل به 35 متری حاشیه رودخانه و مسیر بعد از پل می گوید: برای اتصال پل، قبل و بعد از آن زیرگذر و روگذر اجرا می شود.
 
وی با اشاره به طرح ساماندهی رود بشار می افزاید: قبلا باندهای رفت و برگشت شمال و جنوب رودخانه در این منطقه پیش بینی نشده بود که در طرح ساماندهی این مسئله پیش بینی شده است.
 
نیک اقبال پیرامون مسیر ادامه پل نیز با بیان اینکه سه طرح در این زمینه وجود دارد، می گوید: این پل قرار است اول به جاده اکبرآباد و با یک قوس به کمربندی متصل شود و همچنین طرحی وجود دارد که به محور یاسوج به تل خسرو وصل گردد.
 
وی می افزاید: همچنین پیشنهاد داده ایم که طرح مجددی برای ادامه پل تا پلیس راه به صورت مستقیم مطالعه شود تا بتواند مشکل ترافیکی شهر را در آینده حل کند.
 
نیک اقبال این طرح را در اولویت می داند و می گوید: این مسیر مورد بررسی قرار گرفته و در این مسیبر جدید تعداد کمی خانه وجود دارد.
 
وی ادامه می دهد: یک خط انتقال برق فشار قوی نیز عمود بر این مسیر می گذرد که کمربندی شهر یاسوج را به "سروک" وصل می کند که با استفاده از این ظرفیت به دلیل ممنوع بودن ساخت و ساز در حریم فشار قوی می توان این مسیر را در میانه راه به جاده کمربندی نیز وصل کرد.
 
نیک اقبال تصریح می کند: همه این ها نیازمند اعتباری خوب است و امیدوارم مدیریت استان بتواند بسترهای لازم را آماده و چارچوب کار را برای اجرا در آینده مشخص کند.
 
بار سنگین ترافیک بر گرده یاسوج
 این روزها بار سنگین ترافیک بر گرده شهر یاسوج سنگینی می کند و نیاز به احداث این پل را ضرورت می بخشد.
 
یک عضو شورای شهر یاسوج نیز در این زمینه می گوید: تا زمانی که مشکل ورودی و خروجی شهر یاسوج حل نشود، مشکل ترافیک نیز حل نخواهد شد.
 
علی علی پور می افزاید: احداث دو پل بشار سه و پل شرف آباد که به جاده اصفهان متصل می شود، می تواند بخش زیادی از معضل ترافیک شهر یاسوج را بر طرف کند و از بار ترافیکی بکاهد.
 
وی تصریح می کند: پل شرف آباد سال گذشته در کمیسیون شهرسازی و شورای شهر یاسوج مطرح و مصوب شد و مقرر گردید مطالعات این پل از سوی شهرداری انجام شود.
 
وی کارفرمای پل سوم بشار را نیز راه و شهرسازی عنوان می کند و می گوید: مهمترین مشکل در احداث این پل، وجود معارض اجتماعی در جلوی آن است و تا این مشکل رفع نشود، احداث پل نتیجه بخش نخواهد بود.
 
ساختن پل دیگر در دنیا و ایران پروژه ای زمان بر نیست اما مردم شهر یاسوج یک دهه است که در انتظار احداث این پل هستند. آنها هر موقع از کنار پل نیمه تمام بشار رد می شوند این سوال تکراری به ذهنشان خطور می کند که چرا در دیگر شهرهای کشور چنین پروژه هایی در کمترین زمان ممکن احداث می شوند اما در یاسوج باید یک دهه منتظر ماند و تازه هنوز هم باید چشم به راه بمانند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.