| کد خبر: 55616 |

دبیر شورای راهبردی شرکت ساخت در گفتگوی اختصاصی با تین نیوز تشریح کرد:

◄ کلیات طرح صندوق سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی کشور

تین نیوز | دبیر شورای راهبردی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، کلیات طرح صندوق سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی در حوزه حمل و نقل را تشریح کرد.

حامد نیرومند در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به طرح صندوق سرمایه گذاری پروژه های زیرساختی اظهار داشت: شورای راهبردی از سال 92 به پیشنهاد علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و رئیس شورای راهبردی کار خود را آغاز کرد و در ابتدا جلساتی به منظور تحکیم رابطه علم و صنعت ایجاد شد.

وی افزود: این شورا دارای سه کارگروه مدیریت فنی اجرایی به ریاست علیرضا رهایی از دانشگاه امیرکبیر، کارگرروه آموزش، تحقیقات و فناوری های نوین به ریاست محسن غفوری آشتیانی از پژوهشگاه بین المللی زلزله و کارگروه سرمایه گذاری، تامین و تجهیز منابع مالی به ریاست بهروز گتمیری از دانشگاه تهران است.

دبیر شورای راهبردی گفت: هر کارگروه از یک کمیته مرکزی شامل افراد متخصص مجموعه وزارت راه و شهرسازی و یک کمیته اجرایی مشتکل از افراد جوان تر و با تجربه در زمینه تامین منابع مالی تشکیل شده است.

نیرومند با اشاره به اعضای کارگروه سوم  تشریح کرد: اعضای این کارگروه را افرادی از اتاق بازرگانی، سازمان سرمایه گذاری، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، سازمان میراث فرهنگی، اساتید دانشگاهی مجرب در زمینه سرمایه گذاری، و مدیران ارشد درون مجموعه وزارت راه و شهرسازی تشکیل می دهند که فعالیت اصلی آنها شناسایی روش های سرمایه گذاری و بررسی آنها در جهت کاربردی بودن در داخل کشور و مقایسه روش های مختلف سرمایه گذاری در سایر کشورها به منظور انتخاب بهترین روش است. 

صندوق پروژه چیست؟
وی افزود: کارگروه سوم طی هشت ماه اخیر به طور فشرده در حال فعالیت بر روی طرحی به نام صندوق سرمایه گذاری پروژه است که در آذر 93 در شورای راهبردی به تصویب رسید. در واقع این صندوق یک نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور جذب سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه گذاری در پروژه های خاص مانند راه و راه آهن تشکیل می شود.

دبیر شورای راهبردی تصریح کرد: در اساسنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ممنوعیتی با تاسیس چنین صندوقی وجود ندارد زیرا شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل باید منابع مالی برای راهبری پروژه ها در زمان کمبود بودجه را تامین کند.

نیرومند با اشاره به مزایای  طرح صندوق سرمایه گذاری پروژه بیان داشت: از مزایای آن می توان به افزایش سرمایه، عدم نیاز به ثبت تغییرات سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت ها، امکان جدایی مالکیت از مدیریت، حذف مالیات نقل و انتقال مالیات صندوق (نه کاملا بلکه با رایزنی) و امکان هدایت سرمایه های خرد به پروژه های زیرساخت اشاره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور مثال در خصوص مورد چهارم می توان به هزینه بالای ساخت یک پروژه آزادراهی یا ریلی اشاره داشت. بر این اساس نیاز به ایجاد مجموعه ای برای جذب سرمایه های خرد به داخل پروژه های زیرساخت حمل و نقل است.

ساختار صندوق
دبیر شورای راهبردی با بیان اینکه "ارکان صندوق شامل مجمع، هیئت مدیره، مدیر صندوق، ناظر فنی، متولی، متعهد پذیره نویس، بازاریاب و حسابرس می شود" به چارت صندوق سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: در ابتدای مسیر  ساختار صندوق سرمایه گذاری پروژه، سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد و بعد از آن سه شاخه: ارکان نظارتی، ارکان مرتبط با بازار بورس و رکن اداره کننده (مدیر صندوق) است. این دستگاه مدیریتی در انتها به صندوق پروژه متصل می گردد که آن نیز به ارکان نظارتی بازار بورس و فرابورس دوباره متصل می شود.

وی اذعان کرد: صندوق سرمایه گذاری بورس 100 درصد سهام پروژه را به خود اختصاص می دهد و این صندوق مالک شرکت پروژه است که در قالب آن چند شرکت زیرمجموعه شرکت پروژه به عنوان پیمانکاران پروژه وجود دارد.

مراحل پیش روی تاسیس صندوق
نیرومند با اشاره به مراحل پیش روی تاسیس صندوق اظهار داشت: در مرحله اول عقد یک تفاهم نامه فی مابین وزارت راه و شهرسازی با صندوق متولی پروژه، در مرحله دوم عقد موافقت نامه میان وزارت راه و سرمایه گذاران اولیه برای اخذ مجوز از دولت و در ادامه نیاز به عقد قرار داد مشارکت میان وزارت راه و شرکت پروژه و در مرحله آخر تاسیس صندوق پروژه و جذب منابع مالی است.

دبیر شورای راهبردی با توجه به نگرانی برخی سرمایه سرمایه گذاران نسبت به بازگشت سود سرمایه خاطرنشان کرد: روش جذب سرمایه گذاری نسبت به هر نوع پروژه متفاوت است و در نتیجه مطالعات است. لذا شرایط تملکی، امکان سنجی، اطمینان بخشی و ضمانت اجرایی سود حاصل از سرمایه گذاری در این صندوق دیده شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسینی 0 0

    کاش از افرادی که حمل و نقل را میشناختند نیز استفاده میشد البته استفاده از دوستان تحصیلکرده و مشغول بکار کردن آنها بدون در نظر گرفتن تخصص گریبان تمام دستگاهها را گرفته است

  • محمد 0 0

    بنده بعنوان یک کارشناس تامین مالی بامدرک دکتری این رشته با ۲۴ سال سابقه کار دراین شرکت ساخت حتی یکبار از بنده برای شرکت دراین جلسات دعوت هم نشده است!حال آقای دکتر کتمیری ویا هرکس دیگر با کدام نیروی متخصص میخواهند این کار بزرگ را انجام دهند؟ تشکیل این صندوق همان قدر که می تواند مفید باشد همان قدر هم تالی فاسد دارد!اگر در بنای ساختار آن دقت لازم صورت نگیرد ویا توسط افراد متخصص اداره نشود محلی برای تخلفات مالی کلان خواهد بود!واین یک هشدار است.