| کد خبر ۳۰۶۳۳۷
کپی شد

◄ تولید روزانه ۲۶۰۰ تن قیر استاندارد؛ چرا آسفالت جاده‌ ها دوام ندارند؟

تولید روزانه ۲۶۰۰ تن قیر استاندارد در پاسارگاد کنار پالایشگاه تهران انجام می‌شود، اما بسیاری از جاده‌ ها فرسوده‌ اند؛ دلیل آن، ترکیب قیر مرغوب با محصول بی‌کیفیت توسط واحدهای غیرتخصصی است.

تولید روزانه ۲۶۰۰ تن قیر استاندارد؛ چرا آسفالت جاده‌ ها دوام ندارند؟
تین نیوز |

با وجود تولید مستمر روزانه بیش از ۲۶۰۰ تن قیر استاندارد در مجتمع پاسارگاد کنار پالایشگاه تهران، بخش قابل توجهی از جاده های کشور همچنان با ترک خوردگی، دست انداز و فرسودگی زودهنگام روبه رو هستند؛ مشکلی که به گفته مدیرعامل این شرکت، نه به کیفیت تولید داخلی بلکه به ترکیب قیر مرغوب با محصولات نامرغوب توسط واحدهای غیرتخصصی و سودجویان بازار برمی گردد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به ظرفیت بالای تولید قیر با کیفیت ایران گفت: «مشکل فرسودگی زودهنگام آسفالت ها ناشی از کیفیت محصول ما نیست، بلکه از دخالت واحدهای غیرتخصصی در فرآیند تولید و ترکیب قیر مرغوب با اجناس نامرغوب آغاز می شود.»

به گزارش تین نیوز، امیرحسین باقری که در بازدید خبرنگاران از مجتمع قیر پاسارگاد در همسایگی پالایشگاه تهران سخن می گفت، توضیح داد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور مجوز تولید قیر به واحدهای فاقد تخصص، زمینه استفاده از ترکیب های بی کیفیت را فراهم کرده است. این واحدها قیر استاندارد ما را خریداری، با محصولات نامرغوب مخلوط و به پروژه های آسفالت عرضه می کنند.»

شرکت نفت پاسارگاد، که ۱۳ سال پیاپی واحد نمونه استاندارد استان تهران شده، تولید قیر را از باقی مانده برج تقطیر خلا (Vacuum Bottom) پالایشگاه تهران انجام می دهد؛ فرآیندی که در سه واحد هوادهی از سال ۱۳۴۶ تاکنون فعال بوده است. به گفته مدیر مجتمع، این سایت توان تولید روزانه ۲۶۰۰ تن قیر را دارد و تنها رقیب مستقیم آن در فرآورند مشابه، شرکت نفت جی است.

در جریان بازدید، خط تولید سه شیفته فعال بود و کامیون های حمل قیر داغ یا بسته بندی شده برای پروژه های داخلی و صادرات در صف بارگیری قرار داشتند. بخش کنترل کیفیت نیز نمونه های هر تولید را با آزمایش های نفوذ، نقطه نرمی و کشش بررسی و شناسنامه محصول را ثبت می کند.

با وجود این ظرفیت، بخش قابل توجهی از جاده ها و خیابان های کشور، به ویژه در مناطق سرد یا گرم، با ترک خوردگی و فرسایش سریع روبه رو هستند؛ مشکلی که کارشناسان آن را نتیجه استفاده پیمانکاران از قیرهای لینکی یا تهاتری می دانند، نه فقدان توانمندی تولید داخلی.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.