◄ سوپراَپ «بزرگ مقیاس هوشمند» برای اتصال ناوگان دات وان سیر به رومینگ بین الملل
دات وان سیر در حال توسعه سوپر اَپ بزرگ مقیاس هوشمند» است که با اتصال ناوگان به رومینگ بین الملل در منطقه، مجوز فعالیت را ارتقا داده و مدیریت هوشمند فرامرزی را امکان پذیر می کند.

در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل تهران، سید مجتبی مرعشی، شرکت دات وان سیر، از برنامه جهشی این شرکت برای افزایش ناوگان از ۱۲۵ به سه هزار دستگاه ظرف دو سال، گسترش مسیرهای صادراتی و وارداتی، مالکیت کامل ناوگان، بهره گیری از فناوری های نوین و اجرای طرح های بزرگ صرفه جویی سوخت خبر داد.
به گزارش تین نیوز، سید مجتبی مرعشی، مدیرعامل شرکت دات وان سیر، اعلام کرد این شرکت با مأموریت اولیه حمل محمولات و مشتقات نفتی و پتروشیمی، اکنون برنامه ای جامع برای توسعه ابعاد مختلف لجستیک جاده ای تدوین کرده است.
به گفته او، ناوگان فعلی ۱۲۵ دستگاه تانکری و مخزن دار تا پایان سال به یک هزار دستگاه و ظرف دو سال به سه هزار دستگاه افزایش می یابد.
مالکیت کامل ناوگان و جذب رانندگان متخصص
مدیرعامل شرکت دات وان سیر درباره روند فعالیت کنونی ناوگان باری این شرکت توضیح داد: دات وان سیر هم اکنون گاز صادراتی را از مبادی تولید ایران به افغانستان و مرز پاکستان منتقل می کند. در حوزه حمل مشتقات نفتی مایع، بیشتر فعالیت ها داخلی بوده، اما طبق قراردادی که امروز در حاشیه نمایشگاه امضا شد، این شرکت ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن مشتقات وارداتی از عراق را جابه جا خواهد کرد. مرعشی گفت: ما هم زمان در حمل ونقل بین المللی فعال هستیم و با استفاده از بارنامه CMR این فعالیت ها را توسعه می دهیم.»
مرعشی درباره مزیت رقابتی دات وان سیر توضیح داد: برخلاف الگوی رایج خودمالکی یا اجاره به شرط تملیک، سیاست گروه ارزش آفرینی دات وان اعمال مالکیت ۱۰۰ درصدی بر تمامی کشنده ها و ناوگان است. رانندگان با ما رابطه استخدامی دارند و در حال حاضر ۹۹ راننده رسمی و ۱۰ تا ۱۵ راننده ذخیره برای مواقع اضطراری در اختیار داریم.» او درباره جذب رانندگان گفت: تجربه راننده در حوزه تخصصی، مانند تانکری، فله جامد یا محمولات خطرناک، اولویت اصلی ماست.»
مزیت اصلی دات وان سیر، ناوگان صفر کیلومتر اروپایی و پشتیبانی لجستیکی از طریق هم افزایی با شرکت های خواهر یعنی آوان ایر، آوان ریل و پایگاه مکران–چابهار است. این ساختار امکان ارائه راه حل های یکپارچه شامل حمل ترکیبی، انبارداری و گمرک را فراهم می کند. او افزود: در صورت افزایش ناگهانی حجم کالا، می توانیم با یک قرارداد، ناوگان اضافی را ظرف مدت بسیار کوتاه تجهیز کنیم.»
ورود دات وان سیر به عرصه حمل ونقل هوشمند با توسعه سوپراَپ بین المللی
وی در پاسخ به فناوری و دیجیتال سازی دات وان سیر توضیح داد: دات وان سیر از تجهیزات استاندارد مانند GPS و دوربین ثبت وقایع استفاده می کند و بخشی از فناوری های اثبات شده در دات وان تریپ و تاکسی های اینترنتی گروه را به ناوگان سنگین منتقل کرده است.
مدیرعامل شرکت دات وان سیر افزود: در حال توسعه یک سوپراَپ هستیم که ضمن ارتقای پروانه فعالیت به بزرگ مقیاس هوشمند»، به ناوگان امکان اتصال به رومینگ بین الملل در کشورهای همسایه مانند ارمنستان، عراق، ترکیه و افغانستان را می دهد.»
مرعشی درباره روند افزایش بهره وری و صرفه جویی سوخت در ناوگان دات وان سیر تصریح کرد: این شرکت کنترل هزینه سوخت را از مسیر افزایش ضریب اشغال ناوگان از ۵۰ به بالای ۸۵ درصد پیگیری می کند. این کار با بارگیری در چند مرحله و بهینه سازی مسیر انجام می شود. همچنین طرحی با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و وزارت کشور در دست اجراست تا ظرفیت ناوگان حمل خودرو از ۶–۸ به ۱۰–۱۱ دستگاه برسد و تا ۵۰ درصد صرفه جویی سوخت ایجاد شود.
سه چالش اصلی حمل ونقل جاده ای؛ ناوگان، قطعات و نیروی انسانی
سید مجتبی مرعشی، مدیرعامل شرکت دات وان سیر، ضمن تشریح مهم ترین چالش های حوزه حمل ونقل جاده ای کشور، رویکردها و برنامه های عملیاتی این شرکت را برای مواجهه با این چالش ها اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت حمل ونقل دات وان سیر با اشاره به مشکلات ساختاری در صنعت حمل ونقل جاده ای کشور، سه محور اصلی چالش ها را در حوزه ناوگان، قطعات یدکی و نیروی انسانی برشمرد.
وی در تشریح بخش اول گفت: محدودیت شدید در دسترسی به کشنده های مدرن با مصرف سوخت پایین و کارایی بالا، توقف یا محدودیت جدی در واردات برندهای معتبر اروپایی مانند اسکانیا و ولوو، و بلاتکلیفی هزاران دستگاه کشنده با عمر زیر پنج سال در گمرکات کشور، از مهم ترین موانع نوسازی ناوگان است.
او در ادامه به مشکلات تأمین قطعات یدکی اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت قطعات، کاهش عمر مفید به دلیل استفاده از برندهای غیر اصلی، و رشد محسوس هزینه های نگهداری ناوگان، فشار مضاعفی بر شرکت های حمل ونقل وارد کرده است.
مدیرعامل دات وان سیر همچنین نیروی انسانی را سومین چالش جدی دانست و اظهار کرد: افزایش سن متوسط رانندگان فعال، کاهش تمایل نسل جوان به ورود به این حرفه به دلیل نبود مشوق های مالی و رفاهی، و جابه جایی رانندگان بین زیرشاخه های حمل ونقل مانند مهاجرت از اتوبوس رانی به ناوگان سنگین با انگیزه های موقت، موجب کاهش پایداری منابع انسانی در این صنعت شده است.
وی در پایان تأکید کرد: برای عبور از این بحران ها، نیازمند سیاست گذاری های حمایتی، تسهیل واردات ناوگان مدرن، و ایجاد انگیزه برای جذب نیروی انسانی جوان هستیم.
تبدیل تهدیدهای حمل ونقل جاده ای به فرصت های اقتصادی با مدلهای نوآورانه
مدیرعامل شرکت دات وان سیر در ادامه تشریح چالش های موجود در صنعت حمل ونقل جاده ای کشور، از تدوین و اجرای مجموعه ای از برنامه های عملیاتی برای مقابله با این مشکلات خبر داد.
وی با تأکید بر ضرورت تحول در رویکردهای سنتی گفت: در گام نخست، با به کارگیری ایده های نوآورانه و طراحی مدل های جدید، تلاش داریم تهدیدهای موجود را به فرصت های اقتصادی تبدیل کنیم.
مرعشی در ادامه به تمرکز شرکت بر مسیرهای منطقه ای اشاره کرد و افزود: کریدورهای پربازدهی مانند ایران–افغانستان (هرات) و ایران–عراق در اولویت عملیاتی ما قرار دارند و ظرفیت بالایی برای توسعه حمل ونقل بین المللی دارند.
مدیرعامل دات وان سیر همچنین حفظ و گسترش مسیرهای نفتی استراتژیک را از دیگر محورهای برنامه ریزی شرکت دانست و اظهار کرد: مسیرهای حیاتی بین عراق و افغانستان نقش مهمی در پایداری جریان کالاهای انرژی دارند و ما در تلاشیم این مسیرها را تقویت کنیم.
وی در پایان با اشاره به اهمیت احیای میراث حمل ونقل منطقه ای خاطرنشان کرد: شناسایی و احیای مسیرهای سنتی که در سال های اخیر به حاشیه رفته اند، می تواند به بازگشت رونق به شبکه حمل ونقل منطقه ای کمک کند و جایگاه ایران را در ترانزیت بین المللی تثبیت کند.