◄ چند پیشنهاد برای کاهش تلفات سفرهای جاده ای
براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی تعداد تلفات جاده ای نوروز 1404 هزار و 179 نفر بوده است؛ آماری که نسبت به سال پیش 8 درصد افزایش را نشان می دهد.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی تعداد تلفات جاده ای نوروز 1404 هزار و 179 نفر بوده است؛ آماری که نسبت به سال پیش 8 درصد افزایش را نشان می دهد.
به گزارش تین نیوز، در گزارش سازمان پزشکی قانونی آمده است: آمار تردد در جاده های کشور ۵۵۸ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۲۱۶ مورد و تعداد وسایل نقلیه ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار ثبت شده است با در نظر گرفتن افزایش میزان ترددها در نوروز امسال، آمار تلفات حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰ میلیون تردد به ۲۱.۲ نفر رسیده و ۴.۶ درصد رشد را نسبت به سفرهای نوروزی سال قبل (۲۰.۲ نفر) نشان می دهد.
بر اساس گزارش های رسمی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، تا پایان سال ۱۴۰۳، ۸۸۷ نقطه حادثه خیز پرخطر و ۱۵۰۰ نقطه کم خطر در جاده های کشور شناسایی شده اند. از این تعداد، ۸۵۰ نقطه حادثه خیز در سال ۱۴۰۳ اصلاح و ایمن سازی شده اند که رکورد جدیدی در ده سال گذشته محسوب می شود.
ایام نوروز، یکی از پرترددترین بازه های زمانی جاده ای کشور است. با توجه به رشد سالانه مسافرت های نوروزی، مدیریت ایمنی راه ها، کنترل ترافیک و اطلاع رسانی مؤثر به رانندگان اهمیت دوچندانی می یابد.
بیشتر بخوانید:
حق بیمه رانندگان کامیون 3 میلیون و 300 هزار تومان شد
سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، در سال ۱۴۰۴ با بهره گیری از فناوری های نوین، افزایش گشت های نظارتی، اصلاح نقاط حادثه خیز و راه اندازی پویش های فرهنگی مانند «نه به تصادف» تلاش کرده تا تلفات جاده ای را کاهش دهد. با این حال، آمارها نشان دهنده چالش های جدی باقی مانده در این حوزه هستند.
جدول آماری مقایسه ای از میزان تلفات جاده ای در ایام نوروز در سال های ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ ارائه شده است. این داده ها از گزارش های سازمان پزشکی قانونی، پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی استخراج شده اند:
جدول مقایسه ای تلفات جاده ای نوروزی (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴)
سال | تعداد فوتی ها | در محورهای برون شهری | در محورهای درون شهری | محورهای روستایی | درصد تغییر نسبت به سال قبل | میزان تردد (میلیون) | فوتی به ازای هر ۱۰ میلیون تردد |
---|---|---|---|---|---|---|---|
۱۴۰۲ | ۱۰۸۹ نفر | ۷۷۰ نفر | ۲۱۰ نفر | ۷۵ نفر | – | ۵۳۹ میلیون | ۲۰.۲ |
۱۴۰۳ | ۱۰۸۹ نفر | ۷۹۰ نفر | ۲۰۰ نفر | ۹۹ نفر | ±۰٪ | ۵۵۰ میلیون | ۱۹.۸ |
۱۴۰۴ | ۱۱۷۹ نفر | ۸۴۰ نفر | ۲۳۹ نفر | ۸۸ نفر | ▲ ۸.۳٪ افزایش | ۵۵۸ میلیون | ۲۱.۲ |
به نگاهی به جدول می توان افزایش شمار تلفات را در سال 1404 مشاهد کرد؛ سال ۱۴۰۴ بیشترین میزان تلفات را در ۳ سال اخیر ثبت کرده، در حالی که میزان تردد نیز نسبت به سال قبل ۳.۵٪ رشد داشته است
شاخص فوتی به ازای هر ۱۰ میلیون تردد در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته که نشان می دهد با وجود رشد زیرساخت ها، ایمنی کامل حاصل نشده است. بیشترین فوتی ها همچنان در محورهای برون شهری رخ می دهند، که نشان دهنده ضرورت تمرکز بیشتر بر ایمن سازی این مسیرهاست.
مرگ ۱۱۷۹ نفر در تصادفات نوروز امسال
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که در ایام نوروز امسال، هزار و ۱۷۹ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل ۸.۳ درصد افزایش یافته است.
در نوروز امسال ۸۴۰ نفر از فوتی های تصادفات در محورهای برون شهری، ۲۳۹ نفر در مسیرهای درون شهری، ۸۸ نفر در محورهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان خود را از دست داده اند.
آمار رسمی تلفات جاده ای نوروز ۱۴۰۴ (آمار پزشکی قانونی کشور)
نوع مسیر | تعداد فوتی ها |
---|---|
محورهای برون شهری | ۸۴۰ نفر |
مسیرهای درون شهری | ۲۳۹ نفر |
محورهای روستایی | ۸۸ نفر |
سایر مسیرها | ۱۲ نفر |
جمع کل | ۱۱۷۹ نفر |
این رقم نسبت به نوروز ۱۴۰۳، رشد ۸.۳ درصدی را نشان می دهد.
نقاط حادثه خیز شناخته شده نوروزی شامل:
-
آزادراه قزوین-رشت (گردنه منجیل)
-
جاده بندرعباس-سیرجان
-
محور مشهد-نیشابور
-
جاده کازرون-شیراز
-
جاده قم-کاشان
حجم تردد ثبت شده در نوروز ۱۴۰۴:
-
تعداد کل ترددها: ۵۵۸,۴۱۶,۲۱۶ مورد (افزایش ۳.۵٪)
-
تعداد کل خودروها در سفر: ۴۱,۷۰۰,۰۰۰ دستگاه (افزایش ۵٪)
-
میزان تلفات به ازای هر ۱۰ میلیون تردد: ۲۱.۲ نفر (رشد ۴.۶٪ نسبت به سال قبل)
نقاط حادثه خیز و اقدامات راهداری
مطابق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، ۱۳۱ نقطه حادثه خیز جاده ای تا پایان شهریورماه امسال اصلاح می شود.
سال گذشته، اصلاح ۵۴۴ نقطه شامل پروژه های نیمه تمام و نقاط مستعد حادثه در دستور کار قرار گرفت.
به گفته مسئولان سازمان راهداری، اجرای پروژه ها در این راستا با پیشرفت مناسبی در حال اجرا بوده و تامین اعتبارات مورد نیاز نقش بسیار موثری در اتمام عملیات این نقاط تا پایان شهریور ماه امسال دارد.
پیشتر معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خاطرنشان کرد: نقاط باقی مانده عمدتا نیازمند اجرای پروژه هایی همچون تعریض محور، احداث تقاطع غیرهمسطح (زیرگذر یا روگذر)، برداشتن ترانشه های سنگین در محل قوس ها و افزایش شعاع دید بوده و انجام آن ها تخصیص منابع اعتباری بیشتری را می طلبد.
اگر بخواهیم به اقدامات کلیدی سازمان راهداری در جهت ایمنی سازی راه ها و کاهش نقاط حادثه خیز اشاره کنیم می توان این اقدامات را برشمرد
- نصب و ارتقای علائم هشداردهنده در ۲۴۰ نقطه پرخطر
-
آسفالت اضطراری ۶۰۰ کیلومتر از محورهای پرتردد
-
راه اندازی ۲۱۰۰ گشت فعال نوروزی و امداد جاده ای
-
تجهیز ۱۴ هزار کیلومتر مسیر به تابلوهای هوشمند (VMS)
-
سامانه های نظارت تصویری فعال در محورهای حساس
پویش فرهنگی «نه به تصادف»:
یکی از اقدامات فرهنگی تأثیرگذار، اجرای سراسری پویش نه به تصادف بود. این کمپین با حمایت صدا و سیما، اینفلوئنسرها، مدارس، مراکز معاینه فنی و رسانه های آنلاین اجرا شد و پیام های ایمنی مانند: پرهیز از رانندگی خسته یا خواب آلود، رعایت فاصله طولی و محدودیت سرعت در محورهای فرعی را به مخاطبان انتقال داد.
کدام خودروها بیشترین نقش در تصادفات داشتند؟
طبق آمار پلیس راهور و سازمان پزشکی قانونی سهم خودروهای سواری در تصادفات جاده ای 56درصد بوده است. کامیون ها و اتوبوس ها 8 درصد بوده است .
نوع وسیله نقلیه | سهم از تصادفات |
---|---|
خودروهای سواری | ۵۶٪ |
موتورسیکلت ها | ۲۳٪ |
وانت بارها | ۱۰٪ |
کامیون و اتوبوس | ۸٪ |
سایر وسایل نقلیه | ۳٪ |
چند پیشنهاد مؤثر برای کاهش تلفات جاده ای در ایام نوروز
با وجود تلاش های سازمان راهداری و سایر نهادهای دست اندرکار هنوز تلفات جاده ای در نوروز عدد بالایی دارد. از این رو ضرورت هایی از جمله ارتقای هوشمندسازی کنترل ترافیک با هوش مصنوعی، آموزش مستمر رانندگان در قالب پویش های تعاملی، بازنگری در نظام معاینه فنی خودروهای شخصی و عمومی و پیوستن گسترده تر استارتاپ های حمل ونقل به پلتفرم های هشداردهی پیشنهاد می شود.
چند پیشنهاد مؤثر برای کاهش تلفات جاده ای در ایام نوروز با استناد به نظر کارشناسان حمل ونقل، ایمنی راه ها و تجربیات سال های گذشته ارائه شده است:
۱. پایش هوشمند و لحظه ای جاده ها
کارشناسان تأکید دارند: استفاده از دوربین های کنترل سرعت، سامانه های پایش هوشمند ترافیک و اعلام آنی وضعیت جاده ها به رانندگان از طریق تابلوهای VMS یا اپلیکیشن ها، نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد.
۲. تمرکز بر نقاط حادثه خیز و اصلاح مهندسی مسیرها
طبق داده های سازمان راهداری: حدود ۴۵٪ تصادفات در نوروز در نزدیکی نقاط حادثه خیز اتفاق می افتد. اصلاح هندسی مسیر، نصب علائم هشداردهنده و اصلاح شیب ها و پیچ های خطرناک از اولویت هاست.
۳. اجرای طرح های ویژه پلیس راهور و حضور میدانی مؤثر
نظر پلیس راه: حضور پررنگ و هدفمند نیروهای راهور در مناطق پرتردد، کنترل مستمر تخلفات حادثه ساز (سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز، خستگی) و برخورد قاطع، بازدارندگی قوی ایجاد می کند.
۴. محدودیت زمانی و مکانی برای وسایل سنگین
در سال های گذشته، برخورد تریلی ها با خودروهای سواری سهم بالایی در تلفات داشته اند. تعیین بازه های زمانی مشخص برای تردد کامیون ها در مسیرهای پرتردد، به کاهش خطر تصادف کمک می کند.
۵. کمپین های رسانه ای مؤثر و هشداردهنده
تحقیقات روانشناختی در حمل ونقل نشان داده: پویش هایی مانند «نه به تصادف»، «سفر ایمن» یا کمپین های تصویری با نمایش پیامدهای تصادف، نقش مؤثری در افزایش حساسیت عمومی و رفتار ایمن رانندگان دارند.
۶. تجهیز جاده های روستایی و فرعی به روشنایی و علائم ایمنی
بخش زیادی از تلفات نوروزی در جاده های روستایی رخ می دهد. نصب روشنایی، گاردریل، شبرنگ و خط کشی مناسب، ایمنی در این مسیرها را بهبود می بخشد.
۷. توزیع سفرها و پیش بینی اوج تردد
پیشنهاد متخصصان برنامه ریزی حمل ونقل: با اطلاع رسانی گسترده، سفرهای نوروزی را می توان در بازه زمانی گسترده تری توزیع کرد تا از تراکم ناگهانی در محورهای پرتردد جلوگیری شود.