| کد خبر: 269138 |

واردات اتوبوس زمین گیر شده است

در حالی ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده که سازوکار دست و پا گیر دولتی مانع از ورود اتوبوس های دست دوم اروپایی به کشور شده است.

تین نیوز

در حالی ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده که سازوکار دست و پا گیر دولتی مانع از ورود اتوبوس های دست دوم اروپایی به کشور شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، تیرماه امسال معاون سابق وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامات لازم برای واردات 2000 دستگاه اتوبوس ویژه ایام اربعین 1402 خبر داده و گفته بود: با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاه ها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبه هیئت دولت مورخ 1402/03/07 با موضوع واردات اتوبوس بین شهری با کارکرد تا 5 سال در حال انجام است.

شهریار افندی زاده افزود: در راستای اجرایی شدن مصوبه موصوف، فرآیند جذب متقاضیان واردات ناوگان با دارا بودن کارت بازرگانی، از طریق فراخوان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در دستورکار قرار گرفت و متقاضیان واجد شرایط برای امکان ثبت سفارش ناوگان مشخص شده اند، در همین زمینه از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و با همکاری صندوق کارآفرینی امید، 15 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود 9 درصد برای هر دستگاه ناوگان وارداتی در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که در فاصله کمتر از دو هفته تا پایان سال، روند واردات اتوبوس به واسطه کم کاری سازمان ها و ارگان های ذی ربط بسیار کُند پیش می رود.

جعفرزاده مدیرعامل یک شرکت واردکننده اتوبوس اوایل ماه جاری گفته بود: طرحی به نام اربعین برای واردات اتوبوس توسط هیئت وزیران مصوب شد، قرار بود یک سری اتوبوس برای نوسازی ناوگان وارد کشور شود.

وی با ابراز این که هیچ زیرساختی برای واردات اتوبوس آماده نشده بود، ادامه داد: اعلام شد شرکت های مسافربری واردات اتوبوس را انجام دهند، این در حالی بود که اساساً این شرکت ها کارت بازرگانی ندارند که بتوانند این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: در ادامه گفتند برای واردات اتوبوس با شرکت های بازرگانی قرارداد امضا شود، بر این اساس با یکی از شرکت های معرفی شده از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مذاکره کردیم. مدیرعامل شرکت مذکور، سرشبکه است و شعبه های متعددی در سراسر ایران دارد. این شرکت ما را به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای معرفی کرد و سازمان قرارداد یکطرفه را با ما امضا کرد.

وی درباره یکطرفه بودن قرارداد توضیح داد: یکی از موارد این بود که مبالغ در قرارداد مشخص نبود، یکی دیگر آن که ما به شرکت مسافربری تعهد می دهیم وقتی اتوبوس وارد و رسید قبض انبار شد متعلق به شرکت معرفی شده از سوی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای است!

وی متذکر شد: عملاً وقتی پولی ردوبدل نشده بود فقط باید یک تفاهمنامه بین شرکت بازرگانی و شرکت مسافربری امضا می شد، نه این که یک قرارداد یکطرفه امضا می شد.

وی اضافه کرد: با این حال به دلیل پوشش طرح اربعین گفتیم این کار را انجام می دهیم، بر این اساس برای واردات اتوبوس از اروپا بسترسازی کردیم. شرکت های خارجی به دلیل تحریم علاقه ای به فروش اتوبوس نداشتند، با یک سری فرآیندها موفق شدیم اتوبوس های اروپایی را خریداری کنیم.

وی اظهار کرد: این پروسه را انجام دادیم، بازرس سازمان راهداری اعلام کرد که "واردات اتوبوس دیگر به عهده ما نیست و کارها به ستاد سوخت منتقل شده است."، به ستاد سوخت مراجعه کرده گفتیم اتوبوس های ثبت سفارش شده را تأیید کنند، مسئولان ستاد سوخت گفتند که اصلاً در جریان این موضوع نیستند!

وی با بیان این که "مصوبه هیئت وزیران را به آنها یادآوری کردیم"، افزود: ستاد سوخت تأکید کرد؛ "هیچ بخشنامه ای برای واردات اتوبوس نداریم".

وی با یادآوری این که در سامانه RPF شماره ثبت سفارش وارد و تأیید می شود، تصریح کرد: بارها با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تماس گرفتیم تا این که سرانجام این که آقای شهرکی ثانوی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به ما گفت؛ با مسئول IT سازمان راهداری هماهنگ باشید. طی یک تماس یکطرفه، مشکل را مطرح کردیم و گفتیم داخل سامانه واردات اتوبوس معرفی و برنامه نویسی نشده است که واردکننده وقتی ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت انجام و کد مربوطه صادر شد باید در سامانه RPF وارد شود و سازمان راهداری آن را تایید کند.

وی یادآور شد: مسئول IT سازمان راهداری ما را به مسئول آی تی وزارتخانه ارجاع داد که خوشبختانه با خروج از طرح اربعین یک سری مشکلات رفع شد، گفته شد؛ روی طرح بند (ص) تبصره (7) ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور ثبت سفارش را انجام دهید.

پاسکاری واردکنندگان اتوبوس بین راهداری و صمت

وی بیان کرد: بر این اساس یک فقره ثبت سفارش ناموفق را انجام دادیم، حدود 2 هفته ای به همین منوال گذشت. مسئول آی تی وزارتخانه به ما گفت که سایت ایراد دارد و ما چنین چیزی را تعریف نکرده ایم.  پس از آن سایت مربوطه اصلاح شد.

مدیرعامل شرکت واردکننده اتوبوس اضافه کرد: از کامیون های شرکت که سفارش 25 عددی داشتیم تقلیل دادیم. به عبارت دیگر 3 دستگاه را کاهش دادیم تا بتوانیم یک دستگاه اتوبوس را سفارش دهیم. این د رحالی بود سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ظرفیت اتوبوس را داخل سامانه RPF اصلاً باز نکرده بود. با پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد سازمان راهداری نامه زد که 25 دستگاه اتوبوس برای هر شرکت فعال شود.

جعفرزاده ادامه داد: طرح واردات اتوبوس برای شرکت هایی مسافربری بوده است. شرکت های مسافربری مانند آسیا سفر پیگیری های زیادی انجام داده و مصرف کننده است که تقاضای 700 دستگاه اتوبوس داده بود.

وی تاکید کرد: واردات اتوبوس زمین گیر شده است. شرکت های بازرگانی از طرح واردات اتوبوس استقبال نکرده اند. شرکت ما با مصیبت یک ثبت سفارش اتوبوس از ظرفیت کامیون را انجام دادیم. به سازمان راهداری یادآور شدیم که طرح واردات بر اساس نداشتن سقف ارزی باشد چراکه اتوبوس ضرورت کشور است. اما کسی پاسخگو نبوده است.

وی بیان کرد: در نهایت سازمان تنظیم مقررات به ما گفتند پیش نویس ثبت سفارش را انجام داده و شماره آنرا به ما بدهید اگر این شماره را داشته باشیم سقف ارزی واردات اتوبوس را برمی داریم. حدود یکماه منتظر شدیم که سامانه ها قطع بود.

وی با یادآوری این که اتوبوس ها را پش مرز ایران و ترکیه آوردیم، گفت: ترکیه اعلام کرد که اتوبوس ها مدت طولانی در مرز باقیمانده است و می خواست آنها را مصادره کند. با هزار و یک مصیبت یک دستگاه اتوبوس را به داخل ایران وارد کردیم. تخصیص ارز نداشت. تا امروز یک دستگاه که وارد کشور شده که آن هم تخصیص ارز ندارد. این در حالی است که برای شب عید به اتوبوس نیاز داریم.  در زمان حاضر 265 اتوبوس داخل اروپا خریداری کرده ایم و به ناچار اتوبوس هایی (44 دستگاه) را هم که به مرز ترکیه آورده بودیم از بیم مصادره شدن توسط ترکیه به اروپا باز گرداندیم.

جعفرزاده تاکید کرد: یک دستگاه اتوبوس  هم در گمرک ارومیه است و هفته هاست که تخصیص ارز آن صورت نگرفته است. نمی توانیم آنرا ترخیص کنیم.

وی با یادآوری این که هیچ ارگانی تا امروز پیگیر واردات اتوبوس نبوده است، گفت: این اتوبوس ها قرار است برای حمل ونقل مسافری کشور مورد استفاده قرار گیرد. می خواهند اتوبوس چینی وارد کنند؛ آیا این اتوبوس استحکام اتوبوس های مدل 2023 میلادی را دارد. به عنوان نمونه یک اتوبوس اسکانیا که 87 هزار کیلومتر کارکرد دارد یعنی این که در حد صفر است.

وی بیان کرد: از مسئولان ذی ربط می خواهیم در فاصله حدود دو هفته مانده به پایان سال از ظرفیت قانون بودجه استفاده کرده و شرایط واردات اتوبوس به کشور را فراهم کنند تا در ایام نوروز 1403 بخشی از نیازهای این بخش را تامین کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.