| کد خبر: 230005 |

شکست طلسم ترافیکی در شاهراه ارتباطی ایران

البرز با قرار گرفتن در مسیر ۱۵ استان از جمله نقاط گردشگری شمال و داشتن ۱۸ درصد بار ترافیکی کشور به عنوان شاهراه ارتباطی ایران شناخته می شود، استانی که طلسم ترافیک دیرینه و رکورد راه سازی آن در دولت تدبیر و امید شکسته شد.

تین نیوز

البرز با قرار گرفتن در مسیر ۱۵ استان از جمله نقاط گردشگری شمال و داشتن ۱۸ درصد بار ترافیکی کشور به عنوان شاهراه ارتباطی ایران شناخته می شود، استانی که طلسم ترافیک دیرینه و رکورد راه سازی آن در دولت تدبیر و امید شکسته شد.

استان البرز با گستره ای به مساحت پنج هزارو۸۰۰ کیلومتر مربع  و برخورداری از یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه، راه اصلی و فرعی ، بالاترین میزان ترافیک کشور را به خود اختصاص داده به طوریکه میزان ترددهای روزانه خودروها در محورهای ارتباطی استان در روزهای عادی از مرز یک میلیون تردد می گذرد.

البرز با بیش از سه میلیون نفر جمعیت در واقع  شاهراه ترانزیتی یا به عبارتی پل ارتباطی بین شرق - غرب  و شمال - جنوب  کشور بوده که از حمل بار گرفته تا جابه جایی مسافر و گردشگری جاده های این استان را پرازدحام  و حادثه ساز کرده است.

حجم بالای ترددهای جاده ای از گذشته های دور تاکنون همواره با ترافیک طولانی توام با  آلودگی هوا و صوتی و گرفتاری مسافران و سرنشینان خودروها در هوای گرم و سرد سال همراه بوده و تا قبل از سال ۹۲ بارها  مکاتبات رسمی و شفاهی مسوولان استان برای رفع این مشکلات در پیچ و خم  اداری به بایگانی می رفت.

ترافیک سنگین که البته هنوز هم بخشی از آن به قوت خود باقی است سبب می شد تا سرنشینان خودروها عصبانیت ترافیک را با به صدا درآوردن بوق ممتد خودروها سر یکدیگر خالی کنند و بیشتر مواقع برای گریز از این ترافیک به شانه خاکی جاده می زدند که گرد و خاک ، آلودگی هوا توام با تصادفات زنجیره ای بیش از پیش کام مسافران خسته را تلخ می کرد. 

آزادراه تهران - کرج - قزوین  با بیش از ۵۳ عمر ساخت ، به عنوان قدیمی ترین مسیر ارتباطی پایتخت با استان های شمالی ، شمال غرب و  غرب کشور تا پیش از دولت تدبیر و امید حدود ۶ کیلومتر آن تعریض شده بود که در ورودی پل کلاک  کرج باریکی  مسیر صف طولانی خودروها بین تهران – کرج  ایجاد می کرد که البته هنوز هم تا حدودی این وضعیت ادامه دارد.

تردد خودروهای مسافران شمال از قدیمی جاده کرج – چالوس ، مشکل اساسی دیگری بود که با یک طرفه شدن مسیر توسط پلیس راه  سوپاپ اطمینان ترافیکی آن تنظیم می شد هر چند که در این روش ترافیکی  هم حجم بالای خودروها گوی سبقت را از پهنای جاده می ربود.

طول راه های البرز تا قبل از دولت  تدبیر و امید

استان البرز تا قبل از دولت تدبیر و امید دارای۶۷ کیلومتر آزاد راه ، ۹۳ کیلومتر بزرگراه ، ۱۴۶ کیلومتر راه اصلی ، ۹۵ کیلومتر راه فرعی و ۹۲۸ کیلومتر راه روستایی بود که در مجموع طول راه های استان به  یک هزارو ۳۲۹ کیلومتر رسید.

در این میان وجود چندین پروژه نیمه تمام آزاد راهی ، بزرگراهی و اصلی و فرعی در استان البرز از مواردی به شمار می رفت که حل معمای این پروژه های عظیم به دولت یازدهم و دوازدهم رسید.

اینک طول این راه ها با اجرای پروژه های عمرانی به حدود یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.

طرح های ناتمام راه سازی قبل از دولت تدبیر و امید

تکمیل قطعات  آزاد راه تهران – شمال،  ساخت ادامه آزاد راه شهید همت،  تعریض آزاد راه قدیمی تهران – کرج ، تکمیل جاده هشتگرد – طالقان ، شانه سازی جاده قدیمی کرج – چالوس  و تکمیل  جاده  نظرآباد-  اشتهارد مهمترین  پروژه هایی بود که از سال ها  گذشته به دولت تدبیر و امید رسید که در هشت سال اخیر طلسم رکود آنها شکسته شد.

این پروژه ها و اقدامات جهادی بیشتر از آن در شرایطی به سرانجام رسید که دیو کرونا، پازل تارهای عنکبوتی تحریم های ظالمانه را تکمیل کرد و گمان نمی رفت در این وضعیت شکننده ، عزم و اراده پولادین ایرانی تمام تارهای شیطانی را پاره کند و صدر نشین قله های افتخار و سربلندی شود.

گام نخست دولت تدبیر و امید در راه سازی البرز

نخستین گام دولت تدبیر و امید با تعریض یا ۶ باندی شدن آزادراه قدیمی تهران - کرج برداشته شد، طرحی که طی سال های ۹۵ تا ۹۸ به سرانجام رسید و حدود ۱۴ کیلومتر در ۲ باند شمالی و جنوبی این آزاد راه تعریض شد و تاحدود زیادی به روان سازی ترافیک در بخشی از آزاد راه انجامید.

 همچنین روکش آسفالت جاده قدیم کرج - قزوین به طول حدود ۲۰ کیلومتر ، تکمیل  جاده  اشتهارد - نظرآباد به طول۴۸ کیلومتر ، آسفالت خط شمالی بزرگراه ماهدشت - اشتهارد به طول ۷۰ کیلومتر و  بهسازی ، تعرض و آسفالت جاده کرج – چالوس  به طول ۷۲ کیلومتر از دیگر اقداماتی است که در دولت تدبیر و امید به موازات تکمیل پروژه های سالخورده و اجرای طرح های جدید به سرانجام رسید. 

ذکر این نکته ضروری است جاده اشتهارد - نظرآباد با هدف اتصال بین ۲ شهرک بزرگ صنعتی سپهر نظرآباد و اشتهارد و  انتقال آسان محصولات صنعتی از اواخردهه ۸۰ آغاز شد که ۲۷ کیلومتر آن در دولت دههم احداث و ۲۱ کیلومتر دیگر به دولت تدبیر و امید رسید که سال ۹۳ زیر بار ترافیک رفت.

فرجامی نیک برای آزاد راه تهران – شمال 

نخستین گام  اساسی پس از تعریض آزاد راه تهران - کرج و اجرای پروژه های بهسازی برای روان سازی ترافیک در جاده های البرز ، تحرک بخشی به فعالیت های عمرانی در آزاد راه تهران - شمال 

بود که از حدود ۲۵ سال پیش کلنگ آن به زمین خورده و در چهار قطعه  تقسیم بندی شده است.

آزاد راه تهران- شمال که بخش عمده  آن در استان البرز واقع شده، پروژه ای بزرگ و سالخورده به شمار می رود که برای ساخت و تکمیل آن از سرمایه گذاران خارجی کمک گرفته شد  و به عنوان یک پروژه موروثی پرونده آن در دولت تدبیر و امیدروی میز فعالیت های عمرانی قرار گرفت.

اجرای این پروژه از سال ۱۳۷۵ به  شرکت پیمانکاری از کشور چین واگذار شد که تا سال ۱۳۹۴ در اختیار این شرکت بود؛ در این مدت (۱۷ سال ) پیشرفت فیزیکی پروژه  کمتر از ۲۵ درصد اعلام شد.

در مجموع آزاد راه تهران – شمال با ۱۲۱ کیلومتر مسافت دارای ۱۸۰ دستگاه تونل در۲ باند رفت و برگشت بوده که در چهار قطعه طراحی و اجرایی شده است.

قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق کن، سولقان ، امامزاده عقیل ، تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک استان البرز می رسد.

این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۳۹ تونل رفت و برگشت به طول ۳۲ کیلومتر بوده و ۲۵ پل به طول سه کیلومتر و ۱۰۰ متر در این قطعه ساخته شده است.

طراحی و معماری آزادراه تهران - شمال به گونه ای انجام شده که مسافران هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه استفاده کنند و برای نخستین بار در کشور منظر و معماری راه در این آزادراه مورد توجه قرار گرفته است.

قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال سرانجام با همت مهندسان ایرانی و حمایت و پشتیبانی دولت تدبیر و امید و بنیاد مستضعفان کشور زمستان سال ۱۳۹۸ با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

با افتتاح قطعه یک آزاد راه تهران - شمال حدود ۳۰ درصد بار ترافیکی استان البرز کاهش یافت ضمن آنکه اکنون تلاش ها بر تکمیل قطعات دوم و سوم این آزاد راه معطوف شده که به گفته مسوولان کشوری و استانی بخش دیگری از این آزاد راه تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید زیر بار ترافیک می رود.

ذکر این نکته ضروری است که تا قبل از گشایش قطعه یک آزاد راه تهران - شمال، یک طرفه شدن جاده کرج - چالوس در محدوده کلانشهرکرج تا شهرستانک استان البرز سبب گرفتاری ساکنان ۵۰ روستای بخش آسارا می شد که اکنون با بهره برداری از آزاد راه تهران - شمال ساکنان این منطقه از دست ترافیک، انسداد جاده و مشکلات دیگر تا حدود زیادی خلاصی یافته اند.

همچنین تا پیش از  گشایش این قطعه، وقوع حوادث جاده ای و یک طرفه شدن مسیر کرج - چالوس خدمات رسانی به آسیب دیدگان سوانح رانندگی را با مشکل مواجه می کرد که اکنون به حداقل رسیده است.

قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله دارای ۴۵ تونل به طول ۳۳ کیلومتر و ۹۰۰ متر است و برای آماده سازی این قطعه  ۲۸  دهنه پل بزرگ در دست ساخت و تکمیل است  که طول پل های این قطعه ۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر برآورد شده است .

این قطعه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، این مسیر دارای ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت بوده و دارای ۹۲ تونل رفت و برگشت به طول ۳۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر و ۳۸ دهنه  پل خواهد بود که پیشرفت فیزیکی این قطعه حدود ۶۰ درصد اعلام شده است.

قطعه چهارم این آزادراه در استان مازندان حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر و به صورت ۲ خط رفت و ۲ خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفت.

تکمیل ادامه آزاد راه شهید همت

 

طرح اتصال آزاد راه شهید همت به  کرج از دهه ۸۰ در دستور کار قرار گرفت و حدود ۱۴ کیلومتر آن بین تهران - کرج در اویل دهه ۹۰ زیر بار ترافیک رفت.

اتصال این پروژه به کرج با مشکلات عدیده ای مانند وجود معارضان زیاد و کمبود اعتبار همراه شد، موضوعی که ساخت ۱۴ کیلومتر باقیمانده این آزاد راه را با چالش اصلی مواجه کرد.

این آزاد راه درورودی کرج به ۲ شاخه اصلی تبدیل می شود ، یک شاخه اتصال به جاده کرج – چالوس و بزرگراه شمالی کرج و شاخه دیگر اتصال به بزرگراه جنوبی استان البرز است که هنوز عملیات آن اجرایی نشده است.

این مسیر در واقع مکمل آزاد راه تهران - کرج -  قزوین بوده که به جاده کرج - چالوس و آزاد راه در حال ساخت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شمال کرج ختم می شود.

سال‌ها بود که مردم از اتوبان همت عبور می‌کردند و یک مرتبه با تابلویی به نام پایان اتوبان مواجه می‌شدند و ناچار بودند به سمت چپ گردش کنند اما روز ۲۹ اسفند سال ۹۸  این مسیر به روی مردم باز شد و تابلو قرمز پایان اتوبان برای همیشه برداشته شد.

با افتتاح آزادراه  همت به عنوان چهارمین راه ارتباطی پایتخت به کرج  بین  ۲۵ تا ۳۰ درصد ترافیک آزاد راه  تهران - کرج  جذب این مسیر جدید شده است.

احداث ۲ تونل با سه باند اصلی و یک باند اضطرار در ۲ مسیر رفت و برگشت، اجرای پل قوسی فلزی به طول تقریبی ۱۰۰ متر، ساخت هفت دستگاه پل در طول مسیر آزادراه و احداث سه باند عبور، یک باند اضطرار و یک باند شانه آسفالتی از جمله اقداماتی است که در فرآیند احداث آزادراه همت انجام شده است.

در زمان گشایش پروژه اعلام شد که کاهش سالانه ۲۹۳ میلیارد ریال در استهلاک خودرو ها، ۱۱۷ میلیارد ریال در تصادفات، ۳۷۴ میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۳۲۹ میلیارد ریال در زمان سفر و  کاهش چشمگیر آلاینده‌ها از جمله مزایای بهره‌برداری از این پروژه است.

احداث جهادی آزاد راه غدیر و کسب یک رکورد جدید در راه سازی ایران

 

آزاد راه غدیر یا آبیک  - چرمشهر ، پروژه بزرگ دیگری است که صحبت ها پیرامون سرعت عمل در ساخت و مزایای آن فراوان است ، پروژه ای عظیم که نماد واقعی عزم و اراده  مهندسان ایرانی، سمبل سازندگی ، جهش تولید و اتحاد انسجام ملی به شمار می رود.

 این پروژه برای روان سازی بار ترافیکی و ترانزیتی استان های مرکزی کشور از جمله  تهران و  البرز از سال ۹۴ به طول ۱۵۸ کیلومتر بین استان های قزوین، البرز، مرکزی، قم و تهران اجرایی شد.

آزادراه غدیر از شهرستان آبیک در استان قزوین شروع و  به شرق  استان تهران می‌رسد، این آزادراه  در مسیر خود به آزادراه‌های کرج - قزوین، تهران- ساوه، تهران- قم و قم - گرمسار متصل می شود.

آزاد راه غدیر در یکم تیرماه ۱۳۹۴ با مشارکت ۳۰ درصدی دولت  و ۷۰ درصدی قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) آغاز شد که هفتم اسفند ماه سال ۹۹  به مناسبت عید سعید غدیر خم با پیام تصویری رییس جمهوری افتتاح شد.

به گفته استاندار البرز با افتتاح آزاد راه ۱۵۸ کیلومتری آبیک - چرمشهر زمینه کاهش ۴۰ درصدی ترافیک البرز فراهم شده است.

عزیزاله شهبازی  افزود: این آزاد راه زمان سفر را در البرز بیش از ۱.۵ ساعت کاهش داده  و مردم البرز از دست ترافیک سنگین آزاد راه  کرج - قزوین خلاصی یافته اند.

استاندار البرز گفت: با گشایش آزاد راه آبیک - چرمشهر بخش زیادی از ترافیک البرز به آزاد راه جدید منتقل شده است.

وی با قدردانی از اهتمام دولت تدبیر و امید ، وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) بیان داشت : تکمیل این پروژه کار بزرگی در کشور و البرز محسوب می شود و  به نمایندگی از مردم خوب استان البرز قدردان این خدمات و  تلاش ها هستم.

شهبازی گفت : بیشتر بهره این پروژه برای مردم استان البرز و ۱۴ استان دیگر کشور است زیرا تاپیش از افتتاح آن  مسافران و مردم ساعت ها در ترافیک جاده های منتهی به پایتخت گرفتار می شدند.

وی اظهارداشت: احداث این پروژه در کمترین زمان از شگفتی های آن است زیرا تکمیل قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر ۲۵ سال زمان برد و ساخت ادامه آزاد راه شهید همت به طول حدود ۱۵ کیلومتر ۱۲ سال به طول انجامید اما آزاد راه آبیک - چرمشهر به طول ۱۵۸ کیلومتر حدود پنج سال زمان برد که یک رکورد محسوب می شود.

استاندار البرز با بیان اینکه ۸۰ درصد آلودگی هوای استان ناشی از تردد خودروها است، گفت: این آلودگی هوا  با گشایش مسیرهای جدید به کمترین سطح خود خواهد رسید.

مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز می گوید تلاش ها بر این است تا خودروهای سنگین  برای کاهش حوادث و ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین  به مسیر جدید هدایت شوند.

رضا خالقی گفت : طبق بررسی های کارشناسی افتتاح آزاد راه غدیر یک میلیارد و۳۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی سالانه در مصرف سوخت برای کشور در پی دارد ضمن آنکه زمان سفر در این مسیر ۱.۵ ساعت کاهش یافته است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز اظهار داشت: ایمنی بالا و داشتن چشم اندازهای مناسب از مزیت های آزاد راه غدیر است و این مزیت ها موجب شده تا خود رانندگان این مسیر را برای تردد انتخاب کنند.

وی گفت : هفت هزار میلیارد تومان اعتبار صرف این پروژه عظیم شده که ۷۰ درصد آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) و ۳۰ درصد از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین  شده است.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این پروژه به برخی مزیت های آن اشاره کرد و گفت  که تکمیل آزاد راه  ۱۵۸ کیلومتری  غدیر (آبیک - چرمشهر) در مدت زمان کوتاه، شرایط تحریمی و کرونایی یک رکورد زمانی و عمرانی برای کشور محسوب می شود.

محمد اسلامی افزود: این مسیر دارای مزیت های فراوانی از جمله روان سازی ترافیک در البرز و استان های همجوار، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت ، نقطه اتصال و تجمیع چند محور بزرگراهی، تسهیل در مسافرت ها به ۱۴ استان کشور و کاهش بیش از یک ونیم ساعت زمان سفر است.

وی ادامه داد: در واقع ۵۰ درصد ساخت این آزاد راه در ۲ سال اخیر به صورت جهادی انجام شده است.

آزاد راه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در مسیر تکمیل

 

آزاد راه شمالی از تیرماه سال ۱۳۹۵ توسط شهرداری کرج در ادامه آزاد راه شهید همت آغاز شد که پس از شهادت سردار دل ها ، شهید حاج قاسم سلیمانی به نام این شهید والامقام نامگذاری شد.

این پروژه به طول حدود ۱۸ کیلومتر با گذر از روی رودخانه کرج و ارتفاعات شمالی این کلانشهر ، آزاد راه شهید همت را در شرق به آزاد راه کرج - قزوین در غرب کلانشهر کرج متصل می کند.   

از آنجا این آزاد راه نقش اساسی و کلیدی در رفع کامل پازل ترافیکی کلانشهر کرج مرکز استان البرز دارد، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت  راه و شهرسازی سال ۹۹ با درخواست استاندار البرز به اجرای آن ورود کردند و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ساخت این پروژه تزریق کردند.

این پروژه که اکنون بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دوشنبه های  هر هفته مورد رصد و بازدید عزیزاله شهبازی استاندار قرار می گیرد و به عنوان یک پروژه تکلیفی با سرعت در حال تکمیل و اجرا است .

استاندار البرز نیز در حاشیه بازدید از این پروژه گفت که کرونا در ماه های اخیر سبب کندی پروژه شد اما تا خرداد ماه امسال بخشی از آن زیر بار ترافیک  می رود و دغدغه ما این است تا هر چه زودتر این پروژه را تکمیل و مردم را از ترافیک سنگین کلاک کرج رهایی بخشیم.

 

بنا به گفته علی کمالی زاده شهردار کرج ، تکمیل این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته تلاش ها بر تکمیل آن در چند ماه آینده است.

وی گفت: ارتفاع ستون های پل بیلقان در آزادراه شمالی کرج ۳۵ متر از سطح زمین است که در نوع خود یکی از سازه های منحصر به فرد کشور محسوب می شود. 

 

 

گشایش  آزاد راه شمالی کرج در واقع ضمن تکمیل آزاد راه شهید همت ، ترافیک شرق کرج را از طریق شمال به غرب این کلانشهر هدایت و روان خواهد کرد و مسافران از ترافیک گلوگاه کلاک خلاصی می یابند.

جاده اصلی هشتگرد – طالقان در پایان مسیر

 

احداث جاده هشتگرد - طالقان  از  حدود ۲۲ سال پیش آغاز شد و قرار بود سال ۹۸ ببا ایجاد یک کنار گذر در حاشیه تونل آن بهره برداری شود که بنا به دلایلی مانند عدم تکمیل تونل یک کیلومتری و تامین ایمنی  لازم  به دستور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی افتتاح آن به تاخیر افتاد.

 جاده هشتگرد- طالقان به طول ۳۲ کیلومتر از ۲  قطعه و یک دستگاه تونل تشکیل شده که با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی در حال م است ؛ این پروژه قرار است تا پایان کار دولت تدبیر و امید مشکلات ایمنی آن مرتفع به بهره برداری برسد.

کلام آخر

سخن پایانی و خلاصه گزارش اینکه در دولت تدبیر و امید ۹۰ کیلومتر به طول آزاد راه های استان البرز افزوده  شده است  که ۶ بانده کردن آزاد راه تهران - کرج - قزوین به طول حدود ۱۴ کیلومتر را باید به این اقدامات افزود.

 

اینک استان البرز با حدود یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی بهتر از گذشته برای حمل و نقل بار ترانزیتی، مسافر و گردشگر یآماده شده ضمن آنکه خدمات دولت در بخش حمل نقل استان تنها به توسعه راه ها منتهی نشده بلکه چهار خطه شدن راه آهن کرج - قزوین به همراه راه اندازی بخش مسافری فرودگاه پیام را باید به سلسله خدمات آن افزود.

البرز با داشتن سه هزار و ۵۰۰ کارخانه بزرگ، متوسط و کوچک و حدود ۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی  دارای مزیت های  تولیدی و اقتصادی فراوانی بوده که بخش زیادی از محصولات صنعتی و کشاورزی استان با بهره گیری از شبکه حمل و نقل زمینی ، هوایی و ریلی به مناطق کشور و یا به بازارهای جهانی صادر می شود.

افزون بر رفع موانع ترافیکی، آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک  البرز در حال رنگ باختن است و استان با تکمیل طرح های حمل و نقل زمینی ، هوایی (مسافری شدن فرودگاه پیام ) و ریلی ( ۲خطه شدن راه آهن کرج - قزوین) در مسیر جهش گام برداشته است.

اکنون طلسم به جرات می توان ادعا کرد که ترافیکی استان شکسته شده و انتظار طولانی مدت برای تکمیل و افتتاح قطعات دوم و سوم آزاد راه  تهران -  شمال (در حوزه البرز) به سرمنزل مقصود نزدیک شده است ضمن آنکه افتتاح آزاد راه شمالی کرج به عنوان پروژه کوتاه مسیر اما شگفتی ساز،  پازل جاده ای استان را در آینده نزدیک تکمیل خواهد کرد.

همچنین آسفالت و بهسازی جاده کرج - چالوس به طول ۷۲ کیلومتر (در حوزه استحفاظی البرز ) ، آسفالت و بهسازی آزاد راه شهیدان آجرلو (جاده اشتهارد) به طول ۷۰ کیلومتر  و احداث ، بهسازی و آسفالت حدود  ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان بخش از کارنامه عملکردی دولت تدبیر و امید به شمار می رود.

تا پیش از افتتاح قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال و آزاد راه غدیر شمار تصادفات ، مصدومان و تلفات جاده کرج - چالوس و آزاد راه تهران - کرج - قزوین طی هفته ارقام بالایی بود به طوریکه 

بخش اعظم ماموریت های هلال احمر و اورژانس استان به تصادفات جاده ای و انتقال مصدومان اختصاص داشت.

طبق آمار تا قبل از افتتاح این ۲ مسیر هر هفته به طور متوسط بیش از ۱۵۰ نفر در جاده کرج - چالوس و آزاد راه تهران - کرج - قزوین مصدوم و شمار جانباختگان از مرز ۱۰ تا ۱۵ نفر عبور می کرد اما اکنون این تصادفات طبق آمار دستگاه های امدادی به کمترین سطح خود رسیده هر چند که رفتارهای خطرساز برخی رانندگان مانند سرعت و سبقت غیر مجاز همچنان حادثه ساز است.

به طورکلی در این بخش می توان گفت که تا بیش از ۴۰ درصد از تصادف جاده های پرازدحام البرز کاسته شده است.

نکته کلیدی و حائز اهمیت این گزارش در ایجاد وفاق ملی و همدلی مثال زدنی بین نهادهای انقلابی و دولت است که پروژه های راه سازی با مشارکت  نهادهای انقلابی مانند بنیاد مستضعفان ، قرارگاه خاتم الانبیا(ص) ، بخش خصوصی  و پشتیبانی دولت اجرا شده  است.

این امر بیانگر نگاه به ظرفیت های داخلی و ملی و بی توجهی به منیت ها است که در شرایط تحریمی روح تعالی بخش وحدت و همدلی ایرانی را برای عبور از سد رفتارهای خصمانه بیگانگان  و شکافتن دل کوه ها برای هموارسازی  مسیر آیندگان به نمایش گذاشته اشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.