| کد خبر: 20001 |

امضای توافق نامه مشترک همکاری گمرک و اتاق بازرگانی برای اجرای سند تیر پلاس

تین نیوز | توافق نامه مشترك گمرك جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران برای اجرای سند تیر پلاس امضاء شد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی گمرك ایران، مراسم امضای توافق نامه مشترك گمرك و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران با حضور مسعود كرباسیان رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و كشاورزی ایران و رافائل هیرت، رئیس واحد كارنه تیر سازمان ایرو در حاشیه كارگاه آموزشی بین المللی تیر و در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار گردید.

 كرباسیان در حاشیه امضای این توافق نامه و كارگاه آموزشی بین المللی تیر، گفت: بیش از 50 گمرك كشور به سیستم های هوشمند و الكترونیكی مجهز شده اند و همین امر باعث شده تا تشریفات گمركی محموله های ترانزیتی در كوتاهترین زمان ممكن در گمركات مرزی انجام شود.

وی در ادامه این مطلب در نخستین روز از همایش مشترك گمرك و اتاق بازرگانی ایران كه به منظور بررسی راه كارهای مناسب برای افزایش همكاریهای ترانزیتی بین ایران و سازمان حمل و نقل بین المللی جاده ای ( ایرو) در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران برگزار شده بود به تبیین اقدامات و برنامه های گمرك در خصوص تسهیل و تسریع ترانزیت خارجی پرداخت و گفت: نقش ایران در ترانزیت منطقه بسیار حائز اهمیت است به طور مثال با حوادث و اتفاقاتی كه اخیراً در كشور عراق رخ داده، گمرك جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشور همسایه و با توجه به ملاحظات انسانی و اخلاقی در بحث ایجاد راههای ترانزیتی جدید برای این كشور كارهای زیادی انجام داده است وی افزود: كریدور شمال و جنوب و كریدور شرق و غرب نیز امنیت ترانزیت را نشان می دهد.

كرباسیان اظهار داشت: ما دروازه ورودی خیلی از كشورها هستیم و این موضوع در پناه امنیت، سرعت و تسهیلاتی كه جمهوری اسلامی ایران دراین زمینه به وجود آورده تجلی پیدا كرده است.

دولت در این رابطه سرمایه گذاریهای زیادی انجام داده كه از آن جمله می توان به ایجاد بنادر خشك كه یك موضوع جدی در ترانزیت محسوب می شود اشاره كرد رئیس كل گمرك ایران افزود: سیستم هوشمند ترانزیت در بالغ بر 50 گمرك راه اندازی شده و امور مربوط به ترانزیت و تسویه حسابها یك روزه انجام می شود.

وی گفت: در رابطه با مشكلاتی در بحث ترانزیت وجود دارد نیز پیش بینی هایی از سوی گمرك صورت گرفته كه از جمله آنها می توان به نصب 12 دستگاه ایكس ری كامیونی و دروازه ای در گمركات كشور اشاره كرد و این روند در حال تكمیل شدن است.

كرباسیان گفت: با توجه به این امور ما در سال گذشته 18 تن پیش ساز مواد مخدر را كه در اظهارنامه و مدارك و اسناد با نام پلی اتیلن آمده بود كشف كردیم همچنین در حوزه نظارت بر ترانزیت، بحث كنترل ماهواره ای GPSو RFID را انجام داده ایم و بحث دیگر موضوع مدیریت ریسك است كه در گمرك در حال انجام می باشد.

وی با اشاره به تسهیلات گمرك برای ترانزیت كنندگان گفت: در رابطه با بیمه ترانزیت نیز با شورای عالی بیمه مسائل خود را حل كرده ایم و از اول مهر ماه امسال این موضوع تحت عنوان آیین نامه جدید اجرا می شود كه البته این امرمستلزم همكاری شركت ها و سندیكاهای حمل و نقل دراین زمینه است.

رییس كل گمرك در ادامه به اقدام تازه این سازمان در زمینه ترانزیت اشاره كرد و گفت: پته عبور الكترونیكی در راستای هوشمند كردن بحث ترانزیت نیز اجرایی شده وپته به صورت كاغذی حذف شده است و از این پس به صورت آنلاین به صاحبان كالا ارسال می شود. ما همچنین می توانیم این امر را از طریق اس ام اس به اطلاع آنها برسانیم این اقدام از چند روز پیش به مرحله اجرا درآمده و برای عملیاتی كردن آن منتظر ایجاد هماهنگی با نیروی انتظامی هستیم این موضوع در راستای فعالیتهای E-TIR انجام می شود.

كرباسیان تسریح كرد همه این اقدامات باعث شد كه ما در سال گذشته 12 میلیون تن كالا را در رویه ترانزیت خارجی داشته باشیم و در 5 ماهه سال جاری نیز 5.5 میلیون كالا را ترانزیت كرده ایم. معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت یكی از در خواست های ما از سازمان ایرو افزایش سهم تضمینات به60 هزار یورو است و موضوع دیگر حل شدن مطالبات گذشته و تسویه كردن حسابها است همچنین ما خواهان حمایت بیشتر ایرو از ایران با توجه به نقش فعال آن در ترانزیت در كمیته اداری این سازمان هستیم.

رییس كل گمرك ایران اظهار داشت: این توانایی در گمرك جمهوری اسلامی ایران با حضور كارشناسان و اساتید زبده وجود دارد كه هاب آموزشی در منطقه تبدیل شویم و همكاریهای بیشتر و فعال تری در زمینه ترانزیت با همسایگان داشته باشیم كه منجر به رشد اقتصادی منطقه می شود.

در پایان نشست نخستین روز این همایش توافقنامه تیر پلاس بین گمرك جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی به امضا رسید.

شایان ذكر است كه در این همایش دو روزه برخی از مقامات خارجی از جمله نمایندگان سازمان ایرو، رایزن بازرگانی سفارت افغانستان، دبیرسوم سفارت امارات و جمعی از مسئولان اقتصادی كشور حضور دارند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • به امید تاسیس سازمان ترانزیت کشور 0 0

    آیا دراین نشست مهم در امور ترانزیت کشور نماینده اى از طرف سازمان راهدارى(دفتر ترانزیت و پایانه هاى مرزى) حضور نداشت؟ یا متن خبر ناقص میباشد