| کد خبر: 174580 |

◄ پشت‌صحنه بحران در حمل‌ونقل ایران

معمولا ریشه هر بحرانی درگذشته آن و نحوه عملکرد مدیران و مرتبطان با آن موضوع نهفته است.

تین نیوز

معمولا ریشه هر بحرانی درگذشته آن و نحوه عملکرد مدیران و مرتبطان با آن موضوع نهفته است، همان‌گونه که همگان مستحضرید نتیجه و خروجی هر موضوع و مسئله‌ای صرف‌نظر از نوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ارتباط مستقیم با مدیریت صحیح یا نادرست آن مجموعه دارد،  قاعدتا مقوله حمل‌ونقل هم که در بسته اقتصادی تعریف می‌شود از این قاعده مستثنی نیست، با این تفاوت بسیار فاحش که مقوله اقتصاد امرپذیر نیست و دستوری و آمرانه جواب نخواهد داد، حال این دستوردهنده هر شخص و مقام و مدیری باشد.

بیشتر بخوانید:

ازآنجاکه حدودا ۹۷ درصد حمل‌ونقل ایران خودمالکی است و شرکت‌های حمل، از خود ناوگانی ندارند، در مشکلات حمل‌ونقل خصوصا داخلی، شرکت‌های کریری و رانندگان زحمتکش هیچ نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای ندارند، بلکه منشأ عمده مشکلات حمل‌ونقل ایران در وهله اول از ناحیه برخی سازمان‌های متولی به دلیل وضع قوانین و صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های غیر‌کارشناسی شده و در وهله دوم شرکت‌های فورواردری خصوصا شرکت‌های باربری داخلی هستند که با رانتی که سازمان‌ها سهوا یا عمدا برایشان فراهم آورده‌اند، بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری بخش اعظمی از درآمد رانندگان زحمتکش را به‌سوی حساب بانکی خود هدایت می‌کنند.

به‌زعم حقیر مدیران سازمان‌های متولی در جهت عکس عمل می‌کنند، درجاهایی که نیاز به حضور پررنگ ایشان است حضور ندارند و درجاهایی که نیاز به حضور ایشان نیست حضور دارند. به‌عنوان‌مثال در بخش مشاوره در کارگروه رفع مشکلات و حوزه‌های میدانی حمل‌ونقل از هیچ‌یک از انجمن‌های صنفی تخصصی مانند حاملین مواد غذایی و فاسدشدنی، حاملین فرآورده‌های نفتی و غیر دعوت نشده و هیچ همکاری و مشاوره‌ای انجام‌نشده است. پنجم خردادماه امسال در جلسه‌ای در ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و انجمن‌های صنفی رانندگان و فعالان صنفی که حدودا پنج ساعت به درازا کشید، می‌توان گفت برای شروع کار جلسه مفیدی بود و انصافا جناب وزیر وقت کافی در اختیار حاضران قراردادند.

قرار بر این شد کارگروه تخصصی از کلیه بخش‌های حمل‌ونقل برای رسیدگی به مشکلات رانندگان تشکیل شود، متأسفانه عمر دستور وزیر تا خیابان دمشق و سازمان راهداری بود، چراکه عملا انجمن‌های تخصصی حذف شدند و فقط کانون به‌اصطلاح کشوری و کلیه اعضای کانون از قبیل خزانه‌دار و بازرس و... اجازه حضور در جلسات کارگروه رفع مشکلات را یافتند.

این انجمن با هدف ارائه خدمات انجام امور کارت هوشمند رانندگان و ناوگان به اعضای خویش و همکاران دیگر بخش‌های حمل‌ونقل مدت سه سال است که با استناد به بخشنامه ۷۱/۱۰۶۷۶۳ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۲ سازمان راهداری که باید به انجمن‌های صنفی رانندگان ذی‌ربط واگذار شود از زمان مدیریت‌های گذشته تاکنون پیگیر ابتدایی‌ترین حق خود است، ولی ظاهرا برخی متولیان موضوع را شخصی تلقی و با تفویض اختیار آن به این انجمن مخالفت می‌کنند، مستندات و جوابیه‌های ضدونقیض اداره کل موجود است.

این انجمن به دلیل کثرت و پراکندگی رانندگان ناوگان جاده‌ای در سطح استان تهران و مشکلات ایاب و ذهاب و رفاه و دسترسی آسان رانندگان به خدمات خواستار واگذاری انجام امور هوشمند رانندگان و ناوگان به دفاتر پیشخوان خدمات دولت شده است ولی باز هم به دلایل نامعلومی مخالفت کردند و در حال حاضر به‌واسطه برخی مدیریت‌ها اجبارا برای انجام یک کار ساده تمدید کارت هوشمند رانندگی خود که با توجه به تکنولوژی امروزی به‌راحتی می‌تواند غیرحضوری انجام شود باید به پایانه استان تهران ( اکبرآباد ) مراجعه کنند. چرا؟ آیا اینجا راننده در بروز مشکلات نقشی دارد؟ آیا سازمان راهداری، متولی رانندگان و ناوگان جاده‌ای برون‌شهری است یا رانندگان و ناوگان درون‌شهری؟

به‌زعم ما مسائل و مشکلات رانندگان و ناوگان جاده‌ای برون‌شهری به وزارت راه‌وشهرسازی و مسائل و مشکلات رانندگان و ناوگان درون‌شهری به سازمان تاکسیرانی که تحت‌نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند مربوط می‌شود. حال پرسشی مطرح است؛ آیا کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای کشور برون‌شهری است یا درون‌شهری؟ پاسخ این سؤال بسیار مهم است.

اگر کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای کشور، برون‌شهری است و به‌واسطه برون‌شهری بودن فعالیت رانندگان و ناوگان آن موظف به دریافت کارت هوشمند از سازمان راهداری است، چرا کلمه جاده‌ای از آن حذف ‌شده است؟

اگر کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای کشور درون‌شهری است که با این نام و مهر حتما هست، چرا سازمان راهداری باوجود غیر مرتبط بودن وظایف وزارتی و سازمانی، فقط این کانون را به رسمیت شناخته و با این کانون جلسات کارگروه رفع مشکلات برگزار می‌کند؟ چون این کانون با این نام باید تحت نظر وزارت کشور فعالیت کند نه تحت نظر وزارت راه‌وشهرسازی. حال با توجه به مقدمات و توضیحات فوق نتیجه می‌گیریم اعتراضات اخیر رانندگان محصول و نتیجه مدیریت نادرست مدیران در همه بخش‌های مربوطه است. شما نقش راننده را در این سوءمدیریت‌ها و نابسامانی‌هایی که منجر به بروز شرایط بحرانی امروزی شده است چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی سامغانی 0 1

    سلام.
    خدا هم پدر و مادرت وبیامرزه

    یکی پیدا شد حرف دل راننده رو بزند
    اقا شرکتهای حمل ونقل بدون ناوگان این وسط وجود دارند .نقش دقیق انها چیست؟؟
    شرکتی که بدون ناوگان هست و یا ناوگان ما ها را سوری سند زده وپروانه فعالیت گرفته است ایا این عمل او در نفس کار یک رانت نیست ؟؟
    ماهم حرفمان همین است دردمان همین وجود شرکتهای باربری است .وقتی پایانه می تواند بارنامه را صادر وانرا به راننده عرضه کند.وجود شرکتها وباربری چه دلیلی دارد انهم صرفا با داشتن یک پروانه حمل ؟؟
    شرکت ها وباربری بایستی حذف شوند وپایانه بارنامه صادر کند. سهم ودرصد خود بگیرد .
    ایا وجود این شرکتها بدون زحمت وشکل کارشان فرضا که حتی عمل انها قانونی باشد یک نوع وجود دلالی را در حمل ونقل نشانگر نیست ؟؟

    چه دلیلی دارد وجود انها؟؟
    اگر واقعا با این شکل راحت وسوری هر شرکتی میتواند فعالیت کند.و حقی انهم حقی بیشتر از انچه در قانون برایشان تعریف شده ببرد ..

    ما رانندگان. هم. خواستار داشتن ومالک شدن شرکت حمل ونقل هستیم ..
    چرا که ما وناوگان ما در اساس نامه یک شرکت. سوری نیست وحقیقی هست .
    و هر تعداد 10 ناوگان ما ارزش مالیش بیشتر از خیلی شرکتها هست
    پس چرا مالک یک شرکت نباشیم و باربری بیاید با اسناد ما انهم سوری مالکی پروانه شرکتی را در اختیار بگیرد وبرما حکم براند برایمان تصمیم بگیرد و دست در جیبمان کند..

    پس ما می خواهیم. به تعداد هر 20 ناوگان. پروانه فعالیت شرکت وباربری ارائه کند
    اگر دولت واقعا طرفدار شرکت محوری هست. .بسم الله
    نه شرکت محوری سوری
    ما میشویم شرکت محوری حقیقی
    بعد ببینیم این شرکتها فعلی وسوری مالکی توان ایستادگی ورقابت خواهند داشت یا نه ؟؟
    وجود وشکل فعلی باربری وشرکتهای حمل فقط یک دلالی گونه هست و السلام
    دولت. به هر 20 ناوگان پروانه فعالیت شرکت وباربری بده
    بسم الله اگر دنبال کار حقیقی هستی
    یاالله
    ببینیم چه شکای می خواهند با ما حقیقی رقابت کنند؟؟
    به شرطی که دولت این دوئل ورقابت را. راه اندازی کند به همین شکل گفته شده
    اگر دنبال مساوات اجرایی قانونی هست
    بازم. میگم. یاالله پروانه فعالیت صادر کن برای هر 20 ناوگان یک پروانه فعالیت
    👆👆👆👆👆👆

    • میثم بر خورداری 0 0

      باسلام
      معلوم است که شما اصلا به امور کسب و کار آشنا نیستید چه برسد به امور شرکتهای حمل و نقل که این چنین بر شرکتهای حمل و نقل می تازید!!!

      نه از قانون تجارت و مسولیتهای واگذار شده به شرکتهای حمل و نقل خبر دارید نه از پرونده های خسارتی در دادگاه که علیه شرکتهای حمل و نقل تشکیل شده!
      نه از قوانین مالیاتی(مالیات عملکرد و حقوق)، نه از قوانین مالیات بر ارزش افزوده،
      نه از قوانین تامین اجتماعی و ماده 38 آن،
      نه از قوانین کار و امور اجتماعی،
      نه از قوانین سازمان راهداری،
      نه از قوانین مناقصات،
      نه از قوانین بانکی و اخذ ضمانت نامه ها،
      نه از قوانین انعقاد قراردادها
      و نه از بسیاری قوانین مرتبط دیگر.

      فقط نگاه میکنید به کمیسیونی که میدهید بدون اینکه بدانید چه هزینه هایی از این کمیسیون کسر می شود، لطفا نقد نابجا نکنید.

      منکر سوء استفاده برخی دلالان و متصدیان از شرکتهای حمل و نقل نیستم ولی از شرکتهای حمل و نقل واقعی دفاع میکنم که موتور محرک اقتصاد هستند.