| کد خبر: 150281 |

از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارائه شد

◄ 9 توصیه کارشناسی برای تدوین برنامه ایمنی جاده‌ها

برای تدوین یک نقشه راه اصولی در حوزه ایمنی جاده‌های کشور، ابتدا باید یک برنامه راهبردی برای حمل‌و‌نقل هوشمند در کشور تدوین شود. به عبارت دیگر نیاز به یک ITS Strategic Plan داریم که باید براساس اهداف عالیه و اسناد بالادستی مرتبط در کشور تدوین شود.

تین نیوز

یک پژوهشگر حوزه حمل‌ونقل هوشمند گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به کار تدوین «برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های ایران» مشغول بوده و این کار را همچنان ادامه دارد.

به گزارش تین‌نیوز، حبیب رستمی افزود: نسخه اولیه این برنامه در آبان ماه سال گذشته به دست من رسید تا در مورد آن اظهار نظر شود.

وی خاطرنشان کرد: خلاصه نظرات در خصوص این برنامه به صورت مکتوب به استحضار معاون حمل‌ونقل وزارت راه رسیده است.

آنچه در این نامه آمده مختصراً به شرح زیر است:

1-  ایجاد و توسعه سامانه‌های ایمنی غیرفعال (Passive) مانند کیسه هوا برای بهبود ایمنی خودروها لازم بوده اما کافی نیست. نیاز داریم که به ایجاد سامانه‌های ایمنی فعال (Active) روی آوریم که بتوانند از وقوع تصادفات خودرویی جلوگیری کنند.

2-  ایمنی راه و وسیله نقلیه ارتباط تنگاتنگی با هوشمندسازی سامانه‌های حمل‌ونقل دارد. در این خصوص نیازمند یک معماری منسجم برای ITS ملی در کشور هستیم. لذ بایسته است در این جهت اقدام گردد و این مهم می‌تواند با بررسی و تکمیل کار انجام شده قبلی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر شروع شود.

3-  بیان قبل به این معنی است که تدوین نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور نمی‌تواند مستقل از تدوین معماری ITS کشور صورت گیرد.

4-  برای تدوین یک نقشه راه اصولی در حوزه ایمنی جاده‌های کشور، ابتدا باید یک برنامه راهبردی برای حمل‌و‌نقل هوشمند در کشور تدوین شود. به عبارت دیگر نیاز به یک ITS Strategic Plan داریم که باید براساس اهداف عالیه و اسناد بالادستی مرتبط در کشور تدوین شود. قابل توجه است که ایمنی حمل‌و‌نقل به عنوان یک فناوری، جزو فناوری‌های با اولویت در سند نقشه جامع علمی کشور مورد تأکید قرار گرفته است.

5-  حتماً باید در تدوین نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور به کار انجام شده قبلی تحت عنوان «تدوین برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های ایران» توجه شود. 

6-  در «برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های ایران» تعدادی پروژه دیده شده است که اجرای آنها بالقوه می‌تواند بر ارتقای سطح ایمنی ترددهای خودرویی در کشور بسیار تأثیرگذار باشد. 

7-  اما در برنامه فوق الذکر، علیرغم پیگیری‌های انجام شده، آن‌گونه که باید به اهمیت سامانه‌های ایمنی فعال که از طریق فناوری ارتباطات خودرویی قابل دستیابی هستند توجه نشده است.

8-  نسخه اولیه نقشه راه توسعه کاربردهای ایمنی فناوری ارتباطات خودرویی در مهرماه 1393 توسط سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به عنوان یکی از فعالیت‌های پروژه ملی «طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی» تهیه شده است که در تدوین آن جمع قابل توجهی از فعالان و متخصصین حوزه حمل‌ونقل کشور با گروه مجری این پروژه همکاری داشته‌اند. 

9-  علاوه بر این مستندات، سند دیگری تحت عنوان «راه آینده فناوری ارتباطات خودرویی در کشور» تهیه شده است که در آن به اقدامات لازم در حوزه ایمنی نیز پرداخته شده است.

به گزارش تین‌نیوز، شهریور ماه امسال معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضع ایمنی جاده‌های کشور و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، بر ضرورت انجام اقدامات اساسی در این خصوص تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری پس از مطالعه گزارش دفتر هیئت‌دولت در خصوص «ارزیابی ایمنی جاده‌ای ایران» در پی‌نوشتی خطاب به وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: «جنابان آقایان دکتر آخوندی، دکتر شریعتمداری، دکتر رحمانی فضلی، دکتر نوبخت، دکتر هاشمی و سردار اشتری
با سلام، وضع ایمنی جاده‌ها و حوادث رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن، به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است. علیرغم تلاش‌های انجام گرفته و کاهش تعداد افراد فوت شده، باید یک اقدام اساسی انجام داد و نقشه راه را برای بهبود اوضاع در بازه زمانی مشخص تهیه کرد. ضمن بررسی، پیشنهاد لازم را ظرف دو ماه تهیه و گزارش نمایید. »

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.