| کد خبر: 272464 |

از جمله عوامل زمین گیر شدن کریدورهای ایران: فک پلمب محموله های ترانزیتی

امنیت کالا از جمله عوامل سه گانه انتخاب کریدور توسط تجار و فورواردرهای بین المللی است. امنیت، در کنار مصونیت کالا از حملات نظامی و تروریستی شامل مصونیت از تهدیدات بروکراتیک و سیاسی در طول مسیر نیز می شود.

تین نیوز

امنیت کالا از جمله عوامل سه گانه انتخاب کریدور توسط تجار و فورواردرهای بین المللی است. امنیت، در کنار مصونیت کالا از حملات نظامی و تروریستی شامل مصونیت از تهدیدات بروکراتیک و سیاسی در طول مسیر نیز می شود.

با این وجود ایران از جمله معدود کشورهایی است که اقدام به فک پلمب، ارزیابی فیزیکی و آزمایش های گوناگون متعدد بر روی کالاهای ترانزیتی می نماید. علیرغم این که این محموله ها صرفا جهت عبور وارد کشور می شوند، بسیاری از فرآیندهایی که روی آن ها اجرا می گردد مربوط به واردات کالا است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ؛ در بسیاری از مواقع محموله، حین فرآیند ارزیابی فیزیکی و آزمایش، با نقص، سرقت، عدم توانایی کارگران گمرک در چینش مجدد بار در کانتینر و ... مواجه می شود. این اتفاقات دید منفی قابل ملاحظه ای در صاحبان کالا ایجاد می کند. بسیاری از کالاها متناسب با کد تعرفه گمرکی به آزمایشگاه های قرنطینه نباتی، تعیین ماهیت، بهداشت و ... فرستاده شده و زمان زیادی صرف انجام این فرآیند ها می گردد.

خدشه دار شدن پلمب کالا و خواب محموله های ترانزیتی تاکنون بسیاری از تجارِ کشورهای مختلف را از ترانزیت کالا از ایران منصرف کرده و حتی به بهای صرف هزینه بیشتر، حاضر به استفاده مجدد از کریدورهای ایران و تکرار تجربه هزارتوی فرآیندهای بروکراتیک مرزی کشور نیستند.

در شرایطی که تحریم های اقتصادی ریسک بالایی برای ترانزیت محموله های بین المللی از ایران بوجود آورده است، رویکرد دستگاه های مسئول و غیر مسئول به جای تسهیل فرآیندها، دشوارسازی هرچه بیشتر رویه های ترانزیت از خاک ایران و صدور ابلاغیه ها و دستورالعمل های روز افزون مخل ترانزیت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.