| کد خبر: 16532 |

کدام ایرلاین‌ها هنوز در آسمان عراق پرواز می‌کنند؟

تین نیوز | ایرلاین‌های اروپایی و یک شرکت اماراتی در یک اقدام احتیاطی و به دلیل نگرانی از هدف قرار گرفتن هواپیماها توسط گروه داعش، پروازها از آسمان عراق را به مسیر دیگری تغییر داده‌اند.
 
شماری از شرکت‌های اروپایی شامل ویرجین آتلانتیک، کی ال ام و ایرفرانس اظهار کرده اند برنامه‌های پرواز جدیدی را برای هواپیماهایشان طراحی کرده اند.
 
حتی ایرفرانس اعلام کرد: تهدید احتمالی را شناسایی کرده که باعث این تصمیم شده است.
 
سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا اوایل هفته جاری پرواز هواپیماهای مسافری آمریکایی در ارتفاع پایین 30 هزار پایی آسمان عراق را به دلیل خطرات ناشی از جنگ در این کشور محدود کرد.
 
این تصمیمات پس از سرنگونی هواپیمای مسافری مالزی بر فراز آسمان شرق اوکراین در 17 ژوییه، گرفته شده است.
 
در جریان این فاجعه همه 298 سرنشین هواپیما کشته شدند. آمریکا و مقامات اوکراینی می‌گویند این هواپیما بر اثر شلیک موشک از سوی شورشیان طرفدار روسیه سرنگون شده است.
 
فاجعه اوکراین باعث شد بسیاری در صنعت هواپیما در مورد مسیرهای پرواز که از مناطق درگیر منازعه در نقاط مختلف جهان عبور می‌کنند و ممکن است جان مسافران را به خطر بیاندازند، تجدیدنظر کنند. با اینکه کارشناسان می‌گویند آسمان‌ها امن هستند اما هنوز خطر استفاده گروه‌های شبه نظامی از سلاح‌های پیشرفته وجود دارد.
 
عراق با بدترین بحران خود از زمان تهاجم نیروهای آمریکایی به این کشور در سال 2011 روبروست.
 
گروه داعش تهاجم گسترده ای را آغاز کرده و کنترل بخش‌هایی از غرب و شمال این کشور را به دست گرفته است. بعضی از این واهمه دارند که این گروه سلاح‌های پیشرفته مانند موشکهای زمین به هوا که قادر به ساقط کردن هواپیماهای مسافری هستند را در اختیار دارد.
 
با این همه بسیاری از پروازهای تجاری بین المللی همچنان به پرواز بر فراز مناطق تحت کنترل داعش ادامه می‌دهند اما شرکت امارات که در دوبی مستقر است، علنا اعلام کرده از فعالیت در این مناطق اجتناب خواهد کرد.
 
دولت عراق این نگرانی‌ها را رد کرده و آسمان‌ها و فرودگاه‌های این کشور را امن اعلام کرده است.
 
با این وجود ناامنی در عراق سابقه دارد پیش از این در نوامبر سال 2003 یک هواپیما زمانی که در حال فرود در فرودگاه بغداد بود، هدف حمله موشکی قرار گرفت.
 
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ایرفرانس اعلام کرده در حال حاضر از مسیرهای متعدد بر فراز عراق، سوریه، لیبی و همچنین شرق اوکراین و کریمه استفاده نمی‌کند. شرکت هلندی کی ال ام نیز هفته گذشته پرواز بر فراز عراق را متوقف کرد و همچنین در روزهای اخیر با شدت گرفتن حملات رژیم صهیونیستی به غزه پرواز به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را معلق کرد.
 
اما بریتیش ایرویز و اتحاد ایرویز از جمله شرکت‌هایی هستند که همچنان به پروازهای مسافری بر فراز عراق ادامه می‌دهند.
 
ویلی والش، مدیر عامل اینترنشنال ایرلاینز گروپ که شرکت مادر بریتیش ایرویز است در این باره اظهار کرده است ما بر فراز عراق پرواز می‌کنیم زیرا آسمان آن را امن می‌دانیم. اگر فکر کنیم عراق مطمئن نیست در این صورت دیگر از مسیر آن استفاده نخواهیم کرد.
 
وی اذعان کرد: درک موضع گیری متفاوت ایرلاین‌ها ممکن است برای مسافران سردرگم کننده باشد اما ایرلاین‌ها برای پرواز بر فراز مناطق جنگی باید خودشان ارزیابی ریسک انجام دهند.
 
پس از فاجعه هواپیمای مالزی، سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) که استانداردهای هواپیمایی جهانی را تعیین می‌کند، بررسی راه‌های مناسب فراهم کردن اطلاعات تهدید برای رگولاتورها و شرکت‌ها را آغاز کرد.
 
ایکائو و یاتا همچنین خواستار اقدام بین المللی برای کنترل تولید و انتشار سلاح‌های پیشرفته ضد هواپیما شده اند که قادر به ساقط کردن هواپیماهای مسافری در ارتفاع بالا هستند.
 
از سوی دیگر شرکت امارات خواستار تشکیل یک سازمان جدید تحت نظارت یاتا برای اشتراک گذاری ارزیابی‌های ریسک ایرلاین‌ها برای پرواز در مناطق جنگی است.
 
گروه‌های مدافع حقوق مصرف کننده نیز از ایرلاین‌ها خواسته اند پیش از سفر به مسافران در مورد مسیر پرواز اطلاع دهند تا آگاهی بیشتری در مورد مناطق جنگی که بر فراز آنها پرواز می‌کنند، داشته باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.