◄ تشریح ابعاد راه اندازی کریدور زنگزور در سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران
امین ترفع معاون امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با حضور در جلسه امروز سه شنبه 15 مهرماه 1404 کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران ابعاد مختلف راه اندازی کریدور زنگزور را برای فعالان حمل و نقل بخش خصوصی تشریح کرد.

سومین نشست از سلسله جلسات کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در دوره جدید، صبح امروز سه شنبه 15 مهرماه در سالن کنفرانس کمیسیون های اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
در این نشست امین ترفع معاون امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی در تشریح ابعاد مختلف راه اندازی کریدور زنگزور بیان کرد: در میانه جنگ دوم قره باغ بود که الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری اذربایجان راه اندازی کریدور زنگزور را به عنوان یک مطالبه رسمی وارد ادبیات سیاسی منطقه قفقاز کرد.
وی با بیان این که راهبرد ژئوپولتیکی جمهوری آذربایجان تاکید بر راه اندازی کریدورهای شرقی – غربی و نوعی انزوا و احتیاط نسبت به کریدورهای شمالی – جنوبی است، افزود: آذربایجان به دلیل شرایط خاص تاریخی و جغرافیایی و سیاسی تمایل دارد قدرت های بین المللی را در ساختار قدرت خود مشارکت دهد و این امر چالش های فراوانی برای کشورهای منطقه از جمله ایران ایجاد کرده است.
ترفع با اشاره به موضع ارمنستان درباره کریدور زنگزور بیان کرد: ارمنستان، زنگزور را مسیری حمل و نقلی می داند و قائل به کریدور بودن آن نیست اما این کشور صلح با آذربایجان و رفع انسداد مسیرهای شرقی – غربی و شمالی – جنوبی را مدنظر دارد، ضمن آن که ابتکاری تحت عنوان چهارراه صلح را در مورد زنگزور پیگیری می کند که در آن ابتکار، مطالبات ایران نیز لحاظ شده است.
معاون امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی در ادامه با بیان این که چارچوب معاهده صلح منعقد شده بین آذربایجان و ارمنستان با میانجی گری آمریکا، غیرمنطقی نیست، افزود: کریدور زنگزور علاوه بر آذربایجان و ارمنستان، کشورهای مختلف از ایران و ترکیه و روسیه گرفته تا آمریکا و چین و کشورهای اروپایی و عراق و کشورهای عربی را تحت تاثیر قرار می دهد و درگیر معادلات و تعارض منافع های پیچیده می کند. قطعا آذربایجان تمام ترانزیت خود را به کشوری همچون ارمنستان که دشمنی تاریخی با یکدیگر دارند، وابسته نخواهد کرد.
اگر ارمنستان نهایتا به راه اندازی این کریدور رضایت دهد، ایران نیز باید با درک و بازتعریف جایگاه خود در معادلات منطقه قفقاز فرصت های این کریدور را در نظر داشته باشد و صرفا آن را به چشم عامل محدود کننده منافع نبیند... .
این خبر تکمیل می شود